قدمت گورهای باستانی لیارسنگ بن املش با بررسی DNA، به ۲ هزار سال پیش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ولی جهانی ،  معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: مطالعه DNA استخراج شده از اسکت‌های تاریخی لیارسنگ بین املش نشان می‌دهد که قدمت این گور‌های باستانی به ۲ هزار سال قبل، دوره‌های اشکانیان و ساسانیان بر می‌گردد.

او  افزود: جدیدترین آزمایش‌های تعیین قدمت در مرکز مطالعات دانشگاه کالیفرنیا و همچنین دانشگاه کپنهاگ دانمارک بر روی DNA اسکلت‌های کشف شده در منطقه لیارسنگ بن املش قدمت ۲ هزار ساله این استخوان‌ها را ثابت می‌کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، با اشاره به سالم بودن بیش از ۹۰ درصد استخوان‌های کشف شده در این منطقه، گفت: با تایید کیفیت این استخوان‌ها در مراکز علمی به خصوص پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه گیلان، نخستین آزمایشگاه انسان‌شناسی در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان راه اندازی شده است.

جهانی، با بیان اینکه محوطه باستانی لیارسنگ‌بن املش در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، افزود : حدود ۱۰۰ گور باستانی، شیوه تدفین مردمان آن دوره و تعداد قابل ملاحظه‌ای اشیاء ارزشمند تاریخی در این محوطه باستانی کشف شد که در موزه ایران باستان در تهران نگهداری می‌شود.

او تصریح کرد: متأسفانه کاوش‌های این محوطه باستانی امسال به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار متوقف شد که امیدواریم سال آینده با تخصیص اعتبار، کاوش‌های باستان شناسی بر روی این محوطه دوباره آغاز شود.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.