بسیاری از افراد به ویژه سالمندان و بیماران همیشه به دنبال کسب اطلاعات مرتبط با سلامت خود از طریق اینترنت هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، با یک جستجوی ساده در فضای وب، می توان به هزاران وب سایت که اطلاعات سلامت و پزشکی را منتشر می کنند دسترسی پیدا کرد.

اما آیا می توان به همۀ آن ها اعتماد کرد؟ برخی از آن‌ها اطلاعات بهداشتی موثقی را ارائه می‌دهند و برخی دیگر خیر. انتخاب اینکه به کدام وب سایت ها اعتماد کنید گام مهمی در جمع آوری اطلاعات قابل اعتماد مرتبط با سلامت و بهداشت است.

با گسترش فناوری ها و رشد دسترسی افراد به اینترنت، دسترسی به اطلاعات سلامت هم افزایش پیدا کرده است و اکنون این سؤال پیش می آید که از کجا می توانم اطلاعات معتبر بهداشتی را به صورت آنلاین پیدا کنم؟ شاید پاسخِ سریع به این سؤال، پیشنهاد وب سایت های سازمان های بزرگ و دانشگاه های معنبر پزشکی مانند وزرات بهداشت باشد، اما بی گمان یک وب سایت معتبر در حوزۀ بهداشت و سلامت باید ویژگی های دیگری نیز داشته باشد.

با پاسخ به سؤالات زیر، شما می توانید اطلاعات بیشتری در مورد این وب سایت ها پیدا کنید و از اعتبار آن ها مطمئن شوید. بسیاری از این جزئیات را می توان در بخش "درباره ما" وب سایت که معمولاً در قسمت بالای سایت است یافت. سؤالاتی که می توانید قبل از اعتماد به یک وب سایت پزشکی از خود بپرسید شامل موارد زیر است:

چه کسی یا کسانی وب سایت را حمایت مالی می کنند؟

هزینۀ ایجاد و به روزرسانی وب سایت ها بسیار زیاد است. آیا منبع بودجه و حامی مالی مشخص است؟ دانستن اینکه چه کسی بودجۀ وب سایت را تأمین می کند، می تواند به شما در مورد مأموریت یا اهداف سایت آگاهی بدهد. گاهی اوقات، آدرس وب سایت (که URL نامیده می‌شود) می تواند مفید باشد. مثلاً:

(gov) بیانگر یک سازمان دولتی مانند وزارت بهداشت است.

(edu) بیانگر یک دانشگاه یا موسسۀ آموزشی مانند دانشگاه علوم پزشکی است.

(Org) معمولاً سازمان‌های غیر انتفاعی یا خصوصی را شناسایی می‌کند، مانند انجمن‌های علمی، پزشکی یا پژوهشی.

(Com) معمولاً وب سایت¬های تجاری را شامل می شود، مانند شرکت‌های دارویی و گاهی بیمارستان ها.

چه کسی اطلاعات را نوشته است؟ چه کسی آن را بررسی کرده است؟

نویسندگان و مشارکت کنندگان در تولید محتوا اغلب نوشته می شوند، اما همیشه هم اینطور نیست. اگر نام نویسنده ذکر شده است، از خود بپرسید آیا این فرد در این زمینه متخصص است؟ آیا این شخص برای سازمانی کار می کند و اگر چنین است، اهداف آن سازمان چیست؟ ارتباط مشارکت کننده با وب سایت چیست؟ ایا منافع مالی نصیبش می شود؟

آیا اطلاعات بهداشتی که توسط یک متخصص بهداشت و درمان نوشته شده است مورد بازبینی قرار می گیرد؟ وب سایت های معتبر به شما می گویند که اطلاعات سلامت آن‌ها از کجا آمده، چگونه و چه زمانی بررسی شده است.

وب سایت های معتبر اطلاعات تماسی دارند که می توانید با استفاده از آن¬ها به حامی یا نویسندگان سایت دسترسی پیدا کنید.

یک آدرس ایمیل، شماره تلفن و یا آدرس پستی ممکن است در پایین هر صفحه یا در یک صفحه جداگانه با عنوان "دربارۀ ما" یا "تماس با ما" ذکر شده باشد.

اطلاعات چه زمانی نوشته شده است؟ آیا جدید است؟

به دنبال وب سایت هایی باشید که اطلاعات سلامت خود را همواره به روز می کنند. شما نباید در مورد سلامت خود براساس اطلاعات تاریخ مصرف گذشته تصمیم بگیرید. هر مطلبی معمولاً، در پایین صفحه تاریخ دارد. صفحات موجود در یک سایت ممکن است در زمان های مختلف به روز شوند؛ برخی ممکن است بیشتر از سایرین به روز شوند. اطلاعات قدیمی بی فایده نیستند، اما استفاده از جدیدترین اطلاعات مبتنی بر شواهد علمی بهتر است.

هدف سایت چیست؟

چرا ایجاد شده است؟ انگیزه یا هدف وب سایت را بدانید تا بتوانید در مورد محتوای آن بهتر قضاوت کنید. آیا هدف سایت اطلاع رسانی است یا توضیح؟ آیا سعی در فروش کالایی دارد؟ اطلاعات را بر اساس شواهد علمی انتخاب کنید.

آیا حریم خصوصی شما حفظ می شود؟ آیا در وب سایت، سیاست حفظ حریم خصوصی با شفافیت ذکر شده است؟

خط مشی رازداری وب سایت را بخوانید. این نکته معمولاً در پایین صفحه یا صفحه جداگانه ای با عنوان "سیاست حفظ حریم خصوصی" یا "خط مشی های ما" نوشته می شود. اگر یک وب سایت می گوید از "کوکی" استفاده می کند، می تواند حریم خصوصی آنلاین شما را به خطر بیندازند؛ بنابراین مهم است که نحوۀ استفاده وب سایت از اطلاعات شما را بخوانید. می توانید استفاده از "کوکی ها" را از طریق تنظیمات مرورگر اینترنت خود غیرفعال کنید.

چگونه می توانم از اطلاعات سلامت خود محافظت کنم؟

اگر از شما خواسته شد اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارید، حتماً نحوۀ استفاده از اطلاعات را بیابید. وب سایت های ایمنی که اطلاعات شخصی را با مسئولیت پذیری جمع آوری می کنند، در ابتدای آدرس وب سایت خود عبارت ("https: //" "s" دارند) و اغلب نیاز به ایجاد نام کاربری و رمز ورود دارند.

اگر از اینترنت برای کسب اطلاعات سلامت و پزشکی استفاده می کنید، این اقدامات می تواند به محافظت بهتر از اطلاعات شما کمک کند:

۱. هنگام استفاده از اینترنت از عقل سلیم استفاده کنید و لینک های غیرمنتظره را باز نکنید.

۲. از یک رمز عبور مطمئن استفاده کنید. انواع مختلفی از اعداد، حروف و نماد‌ها را وارد کنید. مرتباً آن را تغییر دهید.

۳. در صورت امکان از احراز هویت دو عاملی استفاده کنید. برای ورود به دستگاه های تلفن همراه یا حساب های شما، این کار نیاز به استفاده از دو نوع مختلف اطلاعات شخصی دارد و دسترسی افراد دیگر را مشکل می کند.

۴. مراقب باشید که چه اطلاعاتی را از طریق سایت های رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارید. این نکته می تواند شامل آدرس ها، شماره تلفن ها باشد. بیاموزید که چگونه می توانید اطلاعات خود را خصوصی و امن نگهدارید.

در نهایت به شما توصیه می کنیم در استفاده از اطلاعات سلامت آنلاین مراقب باشید. روایت های شخصی ممکن است مفید و دلگرم کننده باشند، اما همه، مشکلات سلامت و پزشکی را به یک شیوه تجربه نمی کنند. همچنین، تفاوت بزرگی میان یک وب سایت یا صفحۀ رسانه های اجتماعی که توسط یک فرد علاقه مند به موضوع پزشکی و سلامت، ایجاد شده است با وب سایت یا وبلاگی که از شواهد و تحقیقات علمی معتبر استفاده می کند وجود دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.