حاجی میرزایی گفت: از هر ١٠٠٠ دانش‌آموز، سه نفر آموزش را پیگیری نمی‌کنند که ماموریت دادم خانواده‌ها را ترغیب کنند تا فرزندانشان آموزش ببینند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در برنامه انتهای الوند با اشاره به دستاورد‌های آموزش و پرورش در دهه پنجم انقلاب اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان را برای شرایط خودشان تربیت می‌کند و پویایی دارد، در سال‌های پس از انقلاب ١٠ سال یک بار در حال تحولی برای نظام آموزشی بودیم.

او ادامه داد: دسترسی همه افراد واجب التعلیم از مهم‌ترین دستاورد‌هایی است که بعد از انقلاب به آن دست یافتیم، چراکه نبود فرصت‌های برابر آموزشی، خود را در دسترسی به ثروت و توانمندی هم نشان می‌دهد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه در حوزه سوادآموزی گروه هدف ۶ تا ۴۹ سال میزان با سوادی ۹۶ درصد است، بیان کرد: در شرایط کنونی بیش از ۵ هزار مدرسه با کمتر از پنج دانش آموز داریم که در گذر زمان و به دلیل جابجایی‌های جمعیت برخی از مدارس ما خالی مانده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه فضا‌های آموزشی دسترسی به فضا‌های آموزشی، تربیتی و رفاهی را توسعه دادیم و در این ٨ سال دولت هر روز ٢٨ کلاس درس افتتاح و فضا‌های ورزشی را ٢ برابر کرده است ضمن آنکه بیش از ٣ هزار مدرسه شبانه روزی در مناطق لازم التوجه داریم.

حاجی میرزایی بیان کرد: در پیش دبستانی از سال ٩٢ تاکنون به پوشش بیش از ٧۶ درصد رسیدیم و بیش از یک میلیون نفر نوآموز داشتیم همچنین سنجش نوآموزان پیش دبستانی را در دستور کار قرار دادیم تا مداخلات زودهنگام برای این گروه داشته باشیم.

 اجرای طرح نماد برای ۳ میلیون دانش آموزان

به گفته او صیانت از دانش آموزان در محیط اجتماعی پویا در نظام تعلیم و تربیت اهمیت بسزایی دارد، بر این اساس طرح نماد در بخش محدودی برای ٣ میلیون از دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

حاجی‌میرزایی با اشاره به موضوع عدالت آموزشی بیان کرد: این موضوع دو وجه دارد که وجه دسترسی دانش آموزان به محتوای آموزش فاخر و با کیفیت در آموزش مجازی بیشتر شده است و درشرایط فعلی همه دانش آموزان به محتوای فاخر دسترسی دارند.

۲ تا ۳ میلیون دانش آموز به شاد دسترسی ندارند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۲ تا ۳ میلیون دانش آموزان از ۱۵ میلیون دانش آموز ما نیاز به شاد دارند و از آن بی بهره اند، اضافه کرد: تیمی در نظر گرفتیم تا بدون مداخله استان، دانش‌آموز فاقد دسترسی به شبکه شاد را شناسایی کند؛ تاکنون ۲ هزار و ۷۸۰ مدرسه را بررسی کردیم.

او ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده دریافتیم که از هر ١٠٠٠ نفر فقط سه نفر آموزش را پیگیری نمی‌کنند و ماموریت دادم که با خانواده‌ها تماس بگیرند و آن‌ها را ترغیب کنند تا فرزندانشان با هر کیفیتی که میسر است، آموزش ببینند.

حاجی میرزایی بیان کرد: در حوزه ستادی از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده است تا کنون تعطیلی نداشتیم و سعی داریم تا آموزش تعطیل نشود.

بیش از ۱۰۰ هزار نیرو تعیین تکلیف استخدامی شدند

وزیر آموزش و پرورش درباره پیگیری وضعیت معلمان برای حل مشکلات آن‌ها بیان کرد: معلمان بیشترین تاثیر را در ساختن جامعه دارند بنابراین باید رضایت شغلی داشته باشند و این کار از طرق مختلف قابل انجام است. ما ضمن آنکه معیشت آن‌ها را سامان دادیم، سعی داریم دانش آن‌ها را هم به روز کنیم.

او افزود: برای استخدام آن‌ها در سال جاری بیش از ١٠٠ هزار تعیین وضعیت شدند و مسیر استخدام آن‌ها هموار شد که در ١۵ سال اخیر بی سابقه است. این وضعیت بخشی از طریق دانشگاه فرهنگیان و برخی از طریق تبدیل وضعیت انجام شد.

حاجی میرزایی از ایجاد ٣٣۶ مرکز رفاهی خبر داد و گفت: به استثنای امسال در سال‌های قبل مدارس در ایام نوروز چند میلیون نفر مسافر داشتند، همچنین برای معلمان، بدون آنکه هزینه بیمه آن‌ها را افزایش چشمگیری دهیم، خدمات را افزایش دادیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای بسته‌های تحولی اظهار کرد: این بسته جلوه‌هایی از ایجاد سند را در سطوح مدرسه و دانش آموز نشان می‌دهد چراکه همکاران ما عمدتا وقتشان مصروف تمهیدات مقدمات شده است و الان در حال تدوین الگوی بسته‌های یادگیری هستند و این عملیاتی زمان بر است، اما تلاش می‌کنیم آن را سرعت دهیم.

احصای بیش از ۶۰ موضوع برای مهارت آموزی دانش آموزان

او افزود: طرح هر دانش آموز یک مهارت را داشتیم، همچنین مقرر شده است تا نیمی از دانش آموزان متوسطه هنرستان بروند، اما نیمی دیگر از آن‌ها که در دوره آموزش نظری هستند که باید مهارت بیاموزند. بیش از ۶۰ مهارت مبتنی بر بستر مجازی و آی تی شناسایی کردیم که تمام این مشاغل و مهارت‌ها از طریق فناوری اطلاعات است.

حاجی میرزایی بیان کرد: دانش آموزان متوسطه برای کسب مهارت و آموزش عملی نیازمند محیط کارگاهی هستند که البته کرونا محدودیت‌هایی ایجاد کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی است، تصریح کرد: انواع تشکل‌های دانش‌آموزی همچون اتحایه انجمن‌های اسلامی و مجلس دانش آموزی با ۲۸ هزار عضو در این زمینه فعالیت دارند. باید توجه داشته باشیم که مدرسه کانون تحولاتی محله است و اگر ارتباط با محل برقرار شود، پویایی بیشتری به خود می‌گیرد.

او بیان کرد: از میان ۸۸ هزار معلمی که از قبل با ما همکاری داشتند ۳۰ هزار نفر در هفته گذشته تعیین تکلیف شدند، همچنین ۲۵ هزار و ۷۰۰ نفر هم پیشتر تعیین تکلیف شده بودند و باقی افراد هم  تا قبل از پایان سال تحصیلی تعیین تکلیف خواهند شد.

به گفته حاجی میرزایی همه کسانی که طریق آزمون جذب می‌شوند باید دوره آموزشی بگذرانند تا فنون تدریس را بیاموزند. هر آموزشی در پایان یک آزمون دارد چراکه ممکن است رشته تحصیلی پذیرفته شدگان با پایه تحصیلی تناسب نداشته باشند بنابراین چنین تمهیدی نیاز است.

وزیر آموزش وپرورش درباره راه اندازی شاد ۳ گفت: در کشور‌های همسایه نمونه مشابه وجود ندارد، قبلا هر کسی که وزیر آموزش و پرورش بوده است امکان ارتباط با مدیران را نداشته است، اما اکنون به واسطه شاد این امکان توسعه پیدا کرده است، همچنین امکانی که در شاد ۳ برقرار شده است کاربران نسخه IOS با فعال شدن نسخه وب شاد می‌توانند از امکانات شاد استفاده کنند همچنین ظرفیت بوک را فراهم کردیم تا به معلمان فضا دهد که تدریس خود را در این فضا اشتراک گذاشته و در معرض دید ۱۷ هزار مخاطب قرار دهد و وضعیت تدریس آن‌ها رتبه بندی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
برای چی