آموزشگاهی برای پرورش تنها فسیل زنده دریای خزر در جویبار راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در مراسم بهره برداری از آموزشگاه پرورش ماهیان خاویاری در جویبار یکی از از اقدامات بسیار خوب اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران را تشکیل شورای مهارت در سطح استان و شهرستان اعلام کرد و گفت: آموزش‌های مهارتی بر اساس نیاز هر شهرستان سنجیده و با تصویب شورای مهارت شهرستان جهت تصویب نهایی به شورای مهارت استان ارسال می‌شود.

او با بیان اینکه مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با ۹۵۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای ظرفیت بسیار بالایی برای تربیت علاقمندان به مهارت آموزی دارد، افزود: افرادی که دوره آموزش مهارتی را می‌گذرانند نیرو‌های توانمند و کارآمدی هستند که می‌توانند در بازار کار از ظرفیت و توان آن‌ها استفاده بهینه کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران یکی از ظرفیت‌های مهم استان مازندران را آبزی پروری دانست و ادامه داد: میزان تولید محصولات شیلاتی در استان مازندران امسال از ۹۵ هزار تن به ۱۰۶ هزار تن افزایش یافته است و بر اساس هدف گذاری باید به ۱۱۶ هزار تن در سال ۹۹ برسد.

خیریان پور گفت: علاوه بر ذخایر دریای خزر، رودخانه ها، نهرها، استخر‌های پرورش ماهی و وجود ۸۳۰ آب بندان با مساحت ۱۷ هزار هکتار در استان وجود دارد که علاوه بر تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی، حفظ محیط زیست و گردشگری می‌توان به پرورش ماهی در این مکان‌ها اقدام کرد.


بیشتر بخوانید:

فعالیت بیش از ۳ هزار مزرعه آبزی پروری در مازندران


درویشی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در محیط کار واقعی از اثر بخشی بالایی برخوردار است: بزرگترین آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد پرورش ماهیان خاویاری کشور امروز در جویبار راه اندازی شد.


او افزود: این آموزشگاه مدل بسیار مناسبی برای ۷ استان ساحلی کشور برای پرورش و احیای نسل ماهیان خاویاری است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران ادامه داد: ایجاد مهارت در پرورش این ماهی که استحصال یک کیلو خاویار از آن معادل فروش ۶۰۰۰ لیتر نفت است از مهمترین برنامه‌های این اداره کل بود که به حول و قوه الهی و با همراهی مدیریت این مجموعه آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای پرورش ماهیان خاویاری کشور بهره برداری شد.

درویشی گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران آمادگی دارد تا در زمینه شیلات، آبزی پروری و ماهیان هر گونه همکاری که در این حوزه مورد نیاز است را با تعامل انجام داده و تفاهم نامه ای در این زمینه منعقد شود.

 او افزود: آموزش های فنی و حرفه ای اگر به معنای واقعی در مازندران تحقق یابد نقش بسزایی در تحقق شعار جهش تولید خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:
آموزش مهارتی بیش از ۱۸ هزار نفر در مازندران

اسلامی مدیر مجموعه پرورش ماهیان خاویاری قره برون نیز ایجاد مهارت در تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری و صنایع همراه آن برای جوانان کشور، مهمترین هدف برای تاسیس این آموزشگاه اعلام کرد و گفت: مجموعه پرورش ماهیان خاویاری قره برون در زمینی به مساحت بیش از ۱۱ هکتار بزرگترین مرکز پرورش ماهیان خاویاری دنیا است.

او افزود: این مجموعه سالانه ۱۰۰ تن خاویار و ۵ هزار تن گوشت خاویاری تولید می کند و اکنون ۱۱۰ هزار قطعه ماهی خاویاری بالغ در آن پرورش داده و نگهداری می‌شود.

مدیر مجموعه پرورش ماهیان خاویاری قره برون گفت: با توجه به پتانسیل بسیار بالای استان مازندران، تصمیم گرفته شد تا مجموعه قره برون در این شهرستان شکل بگیرد و با پرداختن به آموزش جوانانی که وارد بازار کار می شوند این فرآیند را علمی تر و بروزتر کنیم.

او گفت: با کمک مدیران آموزش فنی و حرفه ای مازندران مبادرت به احداث آموزشگاه مذکور شد تا با پتانسیل موجود در این واحد به جوانان جویای کار و همکارانی که در مکان های دیگر در همین زمینه مشغول کار می باشند آموزش داده شود.


بیشتر بخوانید:

خاویار پرورشی مازندران در سفره ۴ کشور دنیا


اسلامی ادامه داد: با کمک کارشناسان این مجموعه در حال تولید واکسن ماهیان خاویاری هستیم که به زودی این تلاش و همت نتیجه خواهد داد تا با واکسینه نمودن، این آبزیان در طول مدت ۱۴ سال مشکلی نداشته باشند.

ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان هستند که با توجه به قدمت آن‌ها که به عصر کرتاسه برمی گردد به عنوان فسیل‌های زنده نیز شناخته می‌شوند.
این ماهی‌ها به ۲۷ گونه و زیرگونه تقسیم می‌شود که از این تعداد ۵ گونه در دریای خزر زندگی می‌کنند.

انتهای پیام /ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.