دهمین ماه ۹۹ برای آموزش و پرورش بااخباری درباره بازگشایی زمستانه مدارس و تلاش برای تامین مسکن فرهنگیان گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دی۹۹ برای آموزش وپرورش در زیست بوم جدید آموزشی اغلب با اخباری درباره بازگشایی مجدد مدرسه ها در زمستان، شرایط بازنشستگی پیش از موعد و سازوکار تهیه مسکن فرهنگیان سپری شد.

شروع مشروط آموزش حضوری مدارس از اول بهمن

سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بنا شد تا از اول بهمن مدارس در پایه‌های اول و دوم ابتدایی و کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به طور حضوری برگزار شوند و شیوه نامه‌های آن در حال تدوین است.

حسینی با اشاره به اینکه مدارس با جمعیت کمتر از ۵٠ نفر امکان آموزش حضوری دارند، تصریح کرد: مدارس دانش آموزان با نیاز‌های ویژه به طور میانگین کمتر از ۵٠ نفر دانش آموز دارد بنابراین امکان آموزش حضوری میسر است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا زیرساخت‌ها و آمادگی لازم برای حضور دانش آموزان در مدارس وجود دارد یا خیر، گفت: تجربه حضور دانش آموزان در مدارس را برای امتحانات نهایی سال گذشته و پایگاه‌های سنجش سلامت داشتیم که خوشبختانه گزارشی از ابتلا به کرونا را در چنین شرایطی شاهد نبودیم ضمن آنکه برگزاری کلاس‌ها با ١٠ نفر دانش آموز خواهد بود.

بازنشستگی پیش از موعد در آموزش و پرورش منتفی است؟

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره اما و اگرهای اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد در این وزارتخانه بیان کرد: به طور مثال اگر بخواهیم برای ۵ سال سنوات ارفاقی که پرداخت می‌کنیم سهم کارفرما و کارمند را واریز کنیم حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای هر نفر هزینه دارد و چون این اعتبار در قانون بودجه وزارت آموزش و پرورش پیش بینی نشده است، اجرای این کار مشکل خواهد داشت.

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط کنونی آیا بازنشستگی پیش از موعد منتفی است یا خیر، اظهار کرد: چنانچه اگر در ادامه کار منابعی برای این کار پیش‌بینی می‌کنیم امکان اجرا وجود دارد بنابراین به طور کامل منتفی نیست؛ نیازمند پیگیری‌ها و تأمین منابع مالی هستیم که این کار محقق شود.

تحویل ١٧٠ هزار مسکن فرهنگیان تا سال ١۴٠١

گودرز کریمی فر مدیرکل تعاون و پشتیانی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات اجرای طرح مسکن فرهنگیان با اشاره به اینکه تفاهم نامه‌ای برای تحویل مسکن منعقد کردیم و ١٧٠ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان واجد شرایط در نظر گرفتیم.

او تصریح کرد: در نظر داریم تا طی سه سال یعنی مرداد ١۴٠١ تحویل ١٧٠ هزار مسکن فرهنگیان را عملیاتی کنیم و تا به امروز هم روند کار رضایت‌بخش بوده است.

کریمی‌فر با تاکید بر اینکه طی یک سال اخیر عزم آموزش و پرورش در به نتیجه رساندن تکالیف جدی بوده است، اظهار کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد تامین مسکن ارزان قیمت فرهنگیان است و بر این اساس مهم‌ترین رکن مسکن یعنی زمین آن به طور رایگان قیمت از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود.

مصیبت خاموش دانش آموزان در ایام کرونا

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره موضع این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس که زمزمه‌های آن مطرح می‌شود، اظهار کرد: موضع اصولی ما موافق بازگشایی است به جهت اینکه دوری دانش آموزان از مدرسه ممکن است هم عواطف آموزشی آن‌ها را کاهش دهد و هم ممکن است به کیفیت آموزشی آسیب برساند هم به طور خاص دوری دانش آموزان از همدیگر ارتباط با همسالان و تعاملاتی که درون مدرسه دارند و خارج شدن از خانه و آمدن در کنار دوستان و همسالان ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها را توسعه می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دور بودن دانش آموزان از مدرسه ممکن است با اثرات عمیق و پایداری در آینده همراه باشدکه باید مراقبت کنیم و در مجموع درصدد این هستیم که نه سلامتی و نه آموزش را نادیده بگیریم؛ به دنبال راه حلی برای در کنار هم بودن این دو مقوله هستیم.

وعده‌های ١٠ روزه و تکراری آقای وزیر که محقق نشد!

دوم دی بود که محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش ضمن دفاع از شبکه شاد، از ویژگی‌های این شبکه و ایجاد چند قابلیت جدید به این مولود نوپا و مدرسه مجازی طی ١٠ روز آینده خبر داد و این موضوع بار دیگر هفتم دی ماه مطرح شد و باز هم قول تحقق این رونمایی از قابلیت‌های جدید با وعده ١٠ روز آینده سپری شد.

قابلیت‌های جدیدی که مصداقی از آن گفته نشد و توضیحات بیشتر به زمان رونمایی‌اش واگذار شد، زمانی که گویی فقط روی کاغذ معنا پیدا می‌کند و با تقویم آموزشی وزارتخانه همخوانی ندارد.

رونمایی از قابلیت‌های جدید شاد در حالی مطرح می‌شود که از ابتدای شروع سال تحصیلی جاری از ویژگی‌های جدیدی نام برده شد که هنوز به مرحله اجرا در نیامده است و آن را به روز‌های آتی موکول می‌کنند و گذر زمان تاکنون چندین ١٠ روز و چند ماه را سپری کرد، اما هنوز مجال رونمایی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز شبکه شاد که انتظار می‌رفت بیشتر از این‌ها برای جلب اعتماد عمومی آن تلاش شود، پیدا نشده است.

مسئولان مستقیم شبکه شاد هم که در این روز‌ها و بعد از وعده آقای وزیر سعی دارند موضع سکوت پیشه کنند، پاسخی ندهند و صحبتی از رفع مشکلات شاد از قبیل نبود ارتباط دوطرفه، کندی سرعت، در مواردی تامین امنیت کافی محتوای آموزشی و مواردی از این دست را مطرح نکنند تا شگفتانه موعود آقای وزیر محقق شود.

تهیه سازوکاری جدید برای جلوگیری از کسر حقوق دانشجومعلمان

یار محمد حسین بر مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش درباره علت کسری حقوق دانشجومعلمان در ایام کرونا و امکان تغییر در روال قانونی آن اظهار کرد: در دانشگاه فرهنگیان بخشی از هزینه‌ها همچون هزینه خوابگاه و غذا توسط دانشجومعلمان پرداخت می‌شود و کسر حقوق هم به همین علت است.

او ادامه داد: اخیرا میزان حقوق و دریافتی دانشجومعلمان رشد خوبی داشت و همین عامل باعث شد تا میزان کسر از حقوق آن‌ها مشهود باشد.

مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با توجه به دریافتی، میزان کسر از حقوق نیازمند بازنگری است، تصریح کرد: با توجه به این شرایط پیشنهاد جدیدی در نظر گرفتیم تا میزان کسر از حقوق با سازوکاری جدید تعریف شود.

ماجرای افزایش چشمگیر بودجه مدارس غیردولتی چیست؟

شهریار فولادوند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در توجیه افزایش چندین برابری بودجه مدارس غیردولتی برای سال آینده اظهار کرد: سو برداشتی مطرح شده  که دولت اعتبار مدارس غیردولتی را ١٠ برابر کرده و اساسا این صحبت مبتنی بر اطلاعات ضعیفی است.

او ادامه داد: بودجه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی حتی در حمایت از مدارس و مراکز غیردولتی نه تنها آن‌ها ١٠ برابر نشده  بلکه به نصف تقلیل پیدا کرده است، سال گذشته عددی که دولت پیش بینی کرد و به قانون تبدیل شد امروز در بودجه ۵٠ درصد آن را پیش بینی کرده اند و عملا ۵٠ درصد کاهش داشته‌ایم، اما به اشتباه گفته شد که بودجه مدارس غیردولتی ١٠٠٠ درصد رشد داشته است.

٣٠ درصد دانش آموزان کشور چاق هستند

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورشبیان کرد: امسال یک پروژه بزرگ ملی را اجرا کردیم که همه دانش آموزانی که ثبت نام کرده بودند توده بدنی شان را اندازه گیری کنیم به این ترتیب که قد و وزن دانش‌آموزان اندازه‌گیری شد و دانش‌آموزان را از جهت اینکه لاغر، خیلی لاغر، دارای وزن طبیعی، چاقی یا اضافه وزن هستند، دسته‌بندی کردیم که این کار یک کار بزرگ ملی است.

حاجی‌میرزایی افزود: براساس نتایج به دست آمده ۶ درصد از دانش‌آموزان ما لاغر و خیلی لاغر هستند و حتی ممکن است دچار سوء تغذیه باشند که نیازمند مراقبت جدی هستند، ۶۴ درصد از دانش‌آموزان وزنشان طبیعی است و ۳۲.۱ درصد از دانش‌آموزان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

او با اشاره به اینکه در این طرح به داده‌های بسیار ارزشمندی دست پیدا کردیم، تصریح کرد: این داده‌ها می‌تواند برای وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت صمت و صدا وسیما به منظور افزایش آگاهی‌های خانواده‌ها مفید و موثر باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۳۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
سلام آقای وزیر چندمرتبه اعلام کردند مطالبات فرهنگیان پرداخت شده ولی یک ریال هم به معلمان کرمان ندادن
آخرین اخبار