هفتمین ماه ۹۹ برای آموزش و پرورش با اخباری مربوط به خداحافظی برخی مسئولان مشمول تعارض منافع و منتفی شدن سیم کارت شاد سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهر ۹۹ برای آموزش وپرورش در زیست بوم جدید آموزشی اغلب با اخباری درباره راه اندازی سیم کارت دانش آموزان با هدف جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، اما و اگرهای اظهارنظر اخذ دیپلم ایرانی و بارکد دار شدن کتاب های درسی در سال آینده سپری شد.

خداحافظی برخی مسئولان مدرسه‌دار از آموزش و پرورش

قاسم احمدی لاشکی با اشاره به شناسایی مسئولان مشمول بخشنامه تعارض منافع، گفت: تعدادی از مسئولان مدرسه دار در ستاد و تعدادی در سطح مدیران کل استانی بود و در مجموع تعداد آن ها حدود ۲۲۵ شد که در ۲ طبقه درجه یک و دو تقسیم‌بندی شدند.

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش افزود: از این تعداد ۱۳۹ نفر در طبقه اول و مابقی شامل طبقه دوم شدند؛ به این معنی که خانواده همسر یا خانواده خود فرد مدرسه داری می‌کنند.

او به تشریح جزئیات کار اشاره و تصریح کرد: با توجه به آمار احصا شده پرونده ۴ مدیرکل در شورای سیاستگذاری بررسی شد که توافق کردند تا یک سال به مدرسه یا مرکز آموزشی خود توقف فعالیت دهند و از آن استفاده نکنند.

احمدی لاشکی ادامه داد: طبق اطلاعات رسیده ۳۱ نفر از معاونت آموزشی استان ها و شهرستان ها، ۳۲ نفر از مدیران مناطق و ۱۸ نفر از مسئولان شاغل در حوزه حقوقی مشمول بخشنامه تعارض منافع می‌شوند.

امکان اخذ دیپلم ایرانی برای دانش آموزان خارجی فراهم شد

غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور از قطعی شدن ضوابط و شرایط امکان اخذ دیپلم ایرانی برای دانش آموزان خارج از کشور خبر داد و گفت: مدرسه مجازی ایرانیان را در خارج از کشور راه اندازی کردیم تا در کنار مدارس، آموزش از راه دور در شرایط کرونایی برای این افراد فراهم شود.

او ادامه داد: ایرانیانی که در خارج از کشور هستند و برای مدتی در ایران تحصیل نمی‌کنند، امکان حضور در این مدارس را دارند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور بیان کرد: در این مدارس، ایرانیان مقیم خارج از کشور و محصل در مدارس غیر ایرانی می‌توانند همزمان با تحصیل در مدارس خارجی، دیپلم ایرانی هم بگیرند.

دلایل منتفی شدن توزیع سیم‌کارت شاد

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه سرانجام سیم کارت شاد به کجا رسید؟ اظهار کرد: آموزش و پرورش قرار نبود کاری انجام دهد؛ برخی اپراتور‌ها مدعی بودند که می‌توانند سیم‌کارت شاد را تولید کنند، اما به دلیل اینکه وزارت ارتباطات با محدودیت شماره رو به رو است، این موضوع کاملا منتفی شد.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: البته در تلاش هستیم تا برای ارائه سرویس‌های ایمن تدابیری در وزارت ارتباطات اندیشیده شود.

جزئیات اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان

حسن محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تهران اظهار کرد: طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان از سال گذشته آغاز شده است و تهران جزو پنج استانی بود که پایلوت طرح در آن اجرا شد. بر این اساس ١۵ مدرسه در منطقه ٧ برای اجرای این طرح مشارکت کردند. همچنین در سال تحصیلی جاری هم مقرر شد تا دستورالعمل ملی ابلاغ شود و تمام دانش آموزان تحت پوشش قرار گیرند.

محمدی تصریح کرد: امسال هدف‌گذاری کردیم تا کاهش سه درصدی آمار دانش آموزان دچار چاقی و اضافه وزن را داشته باشیم و رقم آن را از ٢١ به ١٨ درصد کاهش دهیم.

صفحات کتاب درسی بارکد دار می شود

محسن حاجی‌ميرزايی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کارکرد شبکه شاد اظهار کرد: کار را از صفر شروع کردیم البته براساس سند تحول بنیادین قرار بود آموزش و پرورش به چنین سمتی برود، در ایام کرونا فرصت تمرین نداشتیم.

حاجی‌ميرزايی با اشاره به اینکه با تعطیلی مدارس معلمان به سمت پیام رسان های خارجی برای آموزش رفتند، اظهار کرد: ماهیت کار خوب بود اما نمی توانستیم بر دانش آموزان نظارت کنیم در عوض سامانه شاد منحصرا سامانه آموزشی است و ارتباط میان معلم و دانش آموزان و اولیا را برقرار می کند.

او افزود: برای سال تحصیلی آینده بر این موضوع کار می کنیم که هر صفحات کتاب بارکد داشته باشد تا آموزش مجازی تسهیل شود.

به دنبال انحصار در آموزش مجازی نیستیم

حسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره اجبار به عضویت در شبکه شاد افزود: دانش آموزی که در شاد ثبت نام کرده و احراز هویت شده است و مدرسه اش در شبکه شاد در حال برگزاری است حضور و غیاب می‌شود. هر ۷ دقیقه یک بار سیستم حضور دانش آموز را بررسی می‌کند. نمرات مستمر بر اساس تکالیف برای دانش آموز منظور می‌شود و معلم مرجعیت ارزیابی تام را دارد.

الحسینی با بیان اینکه معلم میزان فعالیت دانش آموز را در شبکه شاد بررسی می‌کند، اضافه کرد: برخی از مدارس از شبکه‌های مجازی دیگر برای آموزش استفاده می‌کنند که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند. آموزش و پرورش به دنبال انحصار در آموزش مجازی نیست و بعضی از مدارس اصلا از شاد استفاده نمی‌کنند. فضای رسمی آموزش مجازی به صورت رایگان در شاد وجود دارد و این استفاده از شبکه‌های دیگر به چند دلیل است، یکی اینکه آشنایی با این شبکه و آموزش در آن مقداری نقص دارد.

موضع آموزش و پرورش برای شرکت داوطلبان نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰

عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره موضع این وزارتخانه نسبت به شرکت داوطلبان کنکوری نظام قدیمی در کنکور ۱۴۰۰ بیان کرد: کتاب‌های پایه دوازدهم تغییر نکرده است و داوطلبان مشکلی بابت منابع آزمون ندارد اما با این وجود باز هم  طبق مصوبات مرکز  سنجش و پذیرش اقدام خواهیم کرد.

او ادامه داد: در کنکور سال ٩٩، دانش آموزان می‌توانستند در آزمون ورودی شرکت کرده و مخیر بودند نظام جدید یا قدیم را انتخاب کنند و طبق آن سوالات در نظر گرفته شده را پاسخگو باشند.

مدیرکل دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سیاست گذاری برای برگزاری کنکور همه ساله با شورای سنجش و پذیرش است، گفت: آنچه در سال ٩٩ مورد وثوق اکثر دانش آموز بود، اقدام قابل توجه و رضایت‌بخشی به نظر می‌رسید.

سلطانیان تصریح کرد: پیشنهادی که آموزش و پرورش دارد صرفا مصلحت دانش آموزان است البته که هرچه در شورای سنجش و پذیرش تایید شود، مقید به آن خواهیم بودیم، اما معتقدیم که شیوه برگزاری کنکور سال ٩٩ مناسب بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار