یک مشاوره تحصیلی درباره استفاده از زمان تعطیلات برای مطالعه دروس باقی مانده دانشجویان خبر داد.

مهلا دشتی، مشاوره تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده دانشجویان از زمان تعطیلات برای مرور مطالب درسی اظهار کرد: روانشناسان و مشاوران تحصیلی تعطیلات را فرصت مناسبی برای مرور مطالب درسی و جمع بندی آن ویژه دانشجویان یا دانش آموزان می‌دانند.

او افزود: در سال‌های گذشته چالش مسافرت و مهمانی همراه خانواده همواره وجود داشته، اما در حال حاضر دو سالی می‌شود که به علت شیوع ویروس کرونا این سنت قدیمی و پسندیده منتفی شده است یا اینکه تجربه آن به صورت محدود انجام می‌شود بنابراین تعطیلات زمان زیادی را برای تمامی محصلان جهت مطالعه دروس مهیا کرده است.

دشتی تصریح کرد‌: با توجه به تعطیلی این روزها دانشجویان باید از این فرصت جهت انجام کار‌های عقب افتاده خود بهترین استفاده را بکنند تا تمامی مطالب را جمع بندی کنند و ناگفته نماند که نحوه مطالعه دروس به خود افراد بستگی دارد.

او درباره نحوه استفاده بهینه از تعطیلات برای مطالعه بهتر دروس گفت: استفاده بهینه از این بازده زمانی به هدف گذاری افراد بستگی دارد، گاهی اوقات انجام برخی از برنامه ریزی‌ها نادرست بوده و همین عامل باعث می‌شود تا نتوانیم آن را اجرایی کنیم بنابراین نحوه مطالعه و برنامه ریزی افراد اهمیت زیادی دارد که باید به آن توجه داشت، برای مثال احتمال دارد که برخی تند خوان و بعضی دیگر کند خوان باشند که باید در این مورد بر اساس تجربه درسی و مطالعاتی فرد تصمیم گیری و برنامه ریزی شود.

این مشاوره تحصیلی با بیان اینکه از زمان تعطیلات می‌توان برای کار‌های عقب مانده استفاده کرد، افزود: کار‌های مهم و فوری در زمان تعطیلات باید اولویت دانشجویان باشند تا با پرداختن به آن‌ها ذهن افراد از آشفتگی نجات یابد بنابراین نحوه برنامه ریزی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که برخی اوقات در زمان‌های اولیه به انجام کار‌های غیر فوری می‌پردازیم که بسیار نادرست است.

دشتی گفت: یکی از روش‌هایی که برای برنامه ریزی استفاده می‌شود با عنوان ماتریس آیزنهاور شناخته شده است و در توضیح آن باید گفت که کار‌های مهم و فوری و سریع باید در زمان اولیه و کار‌های مهم و غیر فوری باید در زمان‌های بعدی و مناسب‌تر انجام شود، همچنین برخی از کار‌ها که غیر مهم و فوری هستند را می‌توان به افراد دیگر واگذار کرد و آن‌ها را از ذهن دور کرد در مقابل انجام کار‌های غیر مهم و غیر فوری مانند چک کردن گوشی و ... که باعث وقت گیری می‌شود را باید به صورت کامل حذف کرد.

او بیان کرد: جمع بندی دروس پایه برای دانشجویان پیش دانشگاهی و انجام دروس عملی و پروژه و ... در زمان تعطیلات برای دانشجویان بسیار توصیه می‌شود و باید دانست که هیچ کدام از ما ربات نیستیم و نباید برای برنامه ریزی وابسته مشاوران تحصیلی باشیم بلکه باید بر اساس مدل شخصیتی خود تصمیم به انجام فعالیت‌های روزمره بگیریم بنابراین استفاده از زمان تعطیلات برای خالی کردن ذهن افراد از انجام کار‌های فوری و سریع بسیار مهم است چرا که در نهایت منجر به آرامش ذهنی می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار