پلیس ساوه ۸ نفر از اعضای یک باند حفاری غیرمجاز را حین جرم دستگیر کرد.

 سرهنگ علی اکبر عیسی آبادی فرمانده انتظامی شهرستان ساوه در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  از دستگیری ۸ نفر از اعضای یک باند حفاری غیرمجاز در عملیات پلیس در یکی از روستا‌های ساوه خبر داد.

سرهنگ عیسی آبادی افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی شهرستان در انجام تحقیقاتی از حفاری غیرمجاز برای کشف اشیاء قدیمی در محدوده یکی از روستا‌های شهرستان مطلع شدند.

او اضافه کرد: با برنامه ریزی عملیاتی صورت گرفته، چندین تیم گشت انتظامی، محل دقیق فعالیت این افراد را مشخص و هر هشت نفر اعضای این باند را حین حفاری دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه تصریح کرد: در این عملیات تعدادی تجهیزات تخصصی حفاری کشف شد و دستگیرشدگان با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

 براساس ماده یک لایحه قانونی مصوب ۲۷ اردیبهشت ۱۳۵۸،   انجام اعمال حفاری‌های غیرمجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی که بر اساس ضوابط بین‌المللی یکصد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد شده یا ساخت آن گذشته باشد جرم محسوب می شود. 

بر این اساس انجام هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی مطلقاً ممنوع است و مرتکب به حبس تأدیبی از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری به نفع بیت‌المال محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن تاریخی که به ثبت ملی رسیده باشد، انجام شود مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.»

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.