دشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بهترین روش‌ها برای افزایش تمرکز دانشجویان

یک مشاور تحصیلی درباره راهکار‌های موثر جهت افزایش تمرکز دانشجویان توضیحاتی را ارائه کرد.

مهلا دشتی، مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توجه و تمرکز در زمان مطالعه اظهار کرد: هر شخصی باید مطابق سبک مطالعه و شخصیت خود از راه حل‌هایی که قبلا امتحان کرده و به نتیجه رسیده استفاده کند.

او افزود: راه حل‌هایی که برای ایجاد تمرکز در زمان مطالعه دانشجویان موثر نیستند باید دور انداخته شوند، طبیعی است که تمرکز همه افراد در زمان مطاالعه به سمت و سوی دیگری سوق داده می‌شود بنابراین باید با استفاده از تکنیک‌های مناسب جلوی این معضل را بگیرند.

دشتی درباره راهکار‌های موثر برای افزایش تمرکز در میان دانشجویان گفت: گاهی اوقات علت حواس پرتی افراد کند خوانی است که باید سرعت مطالعه آن‌ها از طریق خودشان بررسی شود و حتما سرعت مناسبی را برای مطالعه محتوی دروس در نظر بگیرند، همچنین لازم است تا در ابتدا بررسی شود که آیا دانشجویان تنها در زمان مطالعه یک درس دچار اختلال تمرکز می‌شوند یا اینکه با همه درس‌های شان در این زمینه مشکل دارند؟ در صورت اختلال در همه دروس باید روند تحصیلی و مطالعه آن‌ها به کمک یک مشاوره تحصیلی مفید است.

این مشاور تحصیلی تصریح کرد: همچنین دانشجویان با استفاده از آماده سازی اولیه باید هدف خود از مطالعه دروس را مشخص کنند تا توجه و تمرکزشان افزایش یابد، همچنین در این زمان نوشتن و نکته برداری از مطالب کتاب بسیار مهم بوده و باید در زمان و مکان مشخصی انجام شود، امروزه افراد فکر می‌کنند که تفریح و استراحت مانع نتیجه مثبت آن‌ها از مطالعه خواهد شد که باید گفت این موضوع کاملا نادرست است.

دشتی با بیان اینکه تا ۳۰ دقیقه بعد از غذا خوردن نباید مطالعه انجام شود، تاکید کرد: شرایط مطالعه باید با فردی منطبق باشد، ممکن است برخی افراد بعد از ۳۰ دقیقه مطالعه نیاز به استراحت داشته باشند و برخی دیگر نیم ساعت، اما بیشتر از ۵۰ تا ۵۵ دقیقه نباید هیچ مطالعه‌ای بدون استراحت ادامه پیدا کند.

او اضافه کرد: همه انسان‌ها به نیاز‌های اولیه از قبیل، خواب، غذا، استراحت و تفریح احتیاج دارند تا بتوانند عوامل رشدی خود را پیگیری کنند، همچنین مکان مطالعه دروس بسیار حائز اهمیت بوده و مترو یا اتوبوس به هیچ عنوان جای مناسبی برای حفظ مطالب کتاب نیست و نقش حالت‌های بدن افراد هم در زمان مطالعه بسیار مهم است، برای مثال برخی افراد با حالت نشسته درس را متوجه می‌شوند و برخی دیگر با حالت راه رفتن یا خوابیده که در اینصورت خود افراد باید بدن شان را با شرایط موجود وفق دهند.

این مشاور تحصیلی بیان کرد: حذف تکنولوژی در زمان مطالعه لازم است و این جریان در زمان کرونا غیر قابل نقد است، اما توصیه می‌شود هنگام مطالعه تنها تمرکز خود را روی صفحه آموزشی قرار دهند، همچنین ذهن آگاهی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در جهت افزایش تمرکز افراد است تا بتوانند تجربه خود را در لحظه افزایش دهند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
توی دوران کرونا که اصلاً درسی در کار نبود که ما بخونیم. البته مشکل از سامانه های آموزش مجازی نبود بلکه استادها به بهانه های مختلف، از درس دادن طفره رفتند، و برای هر درس تئوری، دو سه تا پروژه عملی دادند و دانشجوها هم به جای درس همش مشغول پروژه های الکی بودند.
آخرین اخبار