رئیس دانشکده شمسی پور گفت: پایه و اساس پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه باید انجام مصاحبه از سوی دانشگاه‌ها باشد.

احمدرضا حقیقی رئیس دانشکده شمسی پور فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت برگزاری آزمون سازمان سنجش در پذیرش دانشجویان دکتری، اظهار کرد: در تمامی دنیا نظر استاد راهنما بر نحوه کار دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، ارشد و خصوصا دکتری بسیار مهم است، زیر ا در این صورت هم عدالت آموزشی رعایت می‌شود و هم نتایج و راندمان کار در تحصیلات تکمیلی افزایش می‌یابد.

حقیقی افزود: کار تحقیقی دانشجویان در مقطع دکتری برای استادان راهنما حائز اهمیت بوده و امکان دارد برخی از دانشجویان در آزمون‌های علمی که بر پایه سوالات تستی است نمره خوبی دریافت کنند، اما در بحث تحقیق با مشکل مواجه شوند.

او با بیان اینکه پایه و اساس پذیرش دانشجویان دکتری باید انجام مصاحبه از سوی دانشگاه‌ها باشد، تاکید کرد: تعداد پذیرش دانشجویان دکتری در کشور بسیار زیاد است و در حال حاضر با نرخ بیکاری بالا در بین دانش آموختگان مقاطع ارشد و دکتری مواجه هستیم، بنابراین تعداد بالای دانشجویان دکتری باعث بروز آسیب برای جامعه علمی در آینده خواهد شد.

رئیس دانشکده شمسی پور درباره نوع کار‌های تحقیقاتی دانشجویان دکتری، گفت: نوع کار‌های تحقیقاتی دانشجویان در مقاطع دکتری به صورت مسئله محور نیست، در تمام جوامع پیشرفته دنیا رساله دکتری باید باعث رفع مشکلات جامعه شود اما در ایران بدون نیاز سنجی بازار تقاضا، به پرورش تعداد زیادی دانشجو اقدام می‌کنیم که این عامل باعث ایجاد بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری می‌شود.

حقیقی بیان کرد: در ایران ۸۰ تا ۹۰ درصد دانشجویان دکتری با قصد جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند در حالی که دانشگاه‌های ما ظرفیت حداکثر ۱۰ درصد دانشجویان دکتری را دارند و مابقی بعد از فارغ التحصیلی بیکار خواهند بود.

او اضافه کرد: از آنجایی که دانشجویان در بحث رساله دکتری مسئله محور نبوده اند و نتوانسته اند باعث رفع مشکلات جامعه شوند، بعد از فارغ التحصیلی مهارت کافی در بازار کار نخواهند داشت، لذا دانشگاه‌ها باید از تعداد دانشجویان دکتری کم کنند، چرا که جامعه ما به این تعداد دانشجو نیاز ندارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
خودتان را با دنیا مقایسه نکنید حتی کشورهای عقب مانده هم سیستم پذیرش دانشجویان دکتری بهتری از ایران دارند بله وقتی همه نمره پذیرش از طریق مصاحبه ملاک عمل باشد اعمال نفوذ ها و تلفن ها و سفارشات بهتر انجام میشود پس سر کسی که اشنائی ندارد بی کلاه میماند.
Iran (Islamic Republic of)
یک شمسی پوری
۱۱:۰۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
از همه لحاظ شرایطشون افتضاحه
خوابگاه که فقط یک ترم داشتیم
کیفیت غذا در حد زندان، برخورد مسئولین دانشگاه با دانشجو از همه بدتر رئیس دانشگاهی که نه تنها با اینها برخورد نمیکنه بلکه از این نوع سیستم حمایت هم می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
بله.
درست است ، اساسا یک آزمون نمی‌تواند تعیین کننده میزان دانش و توانایی فرد باشد. ولی اگر به صورت درست و به دور از در نظر گرفتن هیچ چیز جز توانایی و دانش فرد مصاحبه شونده انجام بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۹:۰۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
خیلی مسخره است، به جای اینکه دانشجوها را مدیریت کنن و ببرن سمت مساله محوری صورت مساله را پاک میکنند
متاسفم که چون شمایی نظر میدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
آره باید حضوری باشه تا از نزدیک ترگل مرگلا و سفارش شده ها را ورچین کنین . آخه تومجازی زیاد مشخص نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۵:۱۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
واقعا"باید افراد توانمند از نظر علمی در هر رشته وارد مقطع دکتری شوند بنابراین نظر ایشان درسته وباید در این رابطه بیشتر کار کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ول معطل
۱۴:۰۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
لطیفه ی با مزه ای بود!!!!
آخرین اخبار