آموزش و پرورش در اردیبهشت ۹۹؛

از جزئیات سنجش نوآموزان تا آغاز آموزش حضوری دانش آموزان

دومین ماه ۹۹ برای آموزش و پرورش با تصمیم گیری درباره آموزش حضوری محدود دانش آموزان و جزئیات سنجش سلامت نوآموزان گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در اردیبهشت با اخباری درباره جزئیات اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان در ایام کرونا، نحوه برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم در خرداد ۹۹، تشریح آخرین وضعیت حقوق معلمان غیردولتی و ترمیم رتبه‌بندی معلمان سپری شد.

تشریح آخرین وضعیت حقوق معلمان غیردولتی

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت معلمان غیردولتی و محرومیت آنها از برخی امتیازات گفت: معلمان در مدارس غیردولتی تحت حمایت ما هستند و موسسان موظف هستند حقوق را به طور کامل پرداخت کنند. تاخیر در پرداخت حقوق قطعا رسیدگی می‌شود و مدارسی که این اشکالات را ایجاد کردند، مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

او افزود: در ازای خدماتی که مدارس غیردولتی به معلمان می‌دهند از تسهیلات وام کم بهره به ازای هر همکار ۱۶ میلیون تومان بهره مند می‌شوند و این به شرط حضور مداوم است.

حاجی میرزائی درباره شائبه‌ای که در فضای مجازی مبنی بر اینکه وجود مافیای مدارس غیردولتی عامل بازگشایی مدارس بوده است، تاکید کرد: مدارس غیردولتی کمتر از ۱۵ درصد مدارس کشور را شامل می‌شوند. بازگشایی مدارس برای این است که مطمئن شویم، هیچ دانش آموزی از آموزش‌ محروم نشده است و ارتباط این مسئله با حمایت از مدارس غیردولتی، صحیح نیست.

دانش آموزان ماسک و دستکش داشته باشند/عرضه و فروش مواد غذایی در بوفه مدارس ممنوع است

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران بیان کرد:‌ براساس مصوبه ستاد ملی کرونا مدارس از روز شنبه مدارس به مدت یک ماه بازگشایی می‌شود و صرفا این کار برای دانش آموزانی است که از آموزش مجازی استفاده نکردند یا در روند آموزش اشکالاتی دارند.

او ادامه داد: حضور دانش آموزان باید داوطلبانه و با اطلاع اولیا باشد؛ همچنین حضور همکارانی که بیماری زمینه‌ای دارند الزامی نیست، اما کادر اجرایی و دبیران هفته اول باید در مدرسه حضور داشته باشند و به فراخور نیاز حضور تداوم دارد یا با تصمیم مدیریت برای آزمون پایان سال تصمیم گیری می‌شود.

او بیان کرد:‌ در بازگشایی مدارس زنگ تفریح یا زنگ ورزش که در آن فاصله اجتماعی نادیده گرفته می‌شود،‌ حذف کردیم همچنین بوفه مدارس تعطیل است و مواد غذایی نباید خرید و فروش شود علاوه بر آن دانش آموزان باید ماسک و دستکش همراه خود داشته باشند.

نحوه برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم در خرداد ۹۹

امتحانات نهایی پایه دوازدهم طبق شرایط خاصی برگزار شد و مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش جزئیات آن را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است:

سوالات الزامی؛ برای کسب ۱۶ نمره از ۸۰ درصد محتوای کتب درسی که به صورت حضوری تدریس شده است و دانش آموزان ملزم به پاسخگویی به تمام سئوالات آن هستند.

۲- سوالات انتخابی؛ برای کسب ۴ نمره که در دو نوع طراحی می‌شوند، نوع اول از ۲۰ درصد محتوای کتب درسی که به صورت غیر حضوری تدریس و نوع دوم از محتوای ۸۰ درصدی که به صورت حضوری تدریس شده است در این بخش دانش آموزان اختیار دارند سئوالاتی را که برای پاسخگویی آن‌ها آمادگی بیشتری دارند انتخاب و پاسخ دهند.

بدیهی است در این شیوه ضمن ارزشگذاری به تلاش دانش آموزان و همکارانی که آموزش‌های غیر حضوری را دنبال کرده اند، به همه دانش آموزان، بویژه افرادی که به هر دلیل نتوانسته اند از آموزش‌های غیر حضوری استفاده کنند نیز با پاسخگویی کامل به سئوالاتی که از بخش تدریس حضوری طرح شده، فرصت کسب نمره ۲۰ داده می‌شود تا بدلیل عدم دسترسی به آموزش‌های غیر حضوری حقی از آن‌ها تضییع نشود.

ثبت نام دانش آموزان در مدارس از اول خرداد آغاز می‌شود

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  درباره ثبت نام دانش آموزان و دستورالعمل آن اظهار کرد: درباره ثبت نام دانش‌آموزان دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام به تاریخ ۹۹/۲/۲۲ برای همه مدارس ارسال شد. این دستورالعمل باتوجه به شرایط خاص دوره همه‌گیری کرونا و بحث رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا تدوین شده است.

حکیم زاده تصریح کرد: ضرورت هماهنگی کامل با ستاد کرونا و اداره کل بهداشت استان به منظور بهره‌مندی از پروتکل‌های بهداشتی هم در این دستورالعمل مورد تأیید قرار گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ثبت نام دانش آموزان در مدارس از اول خرداد آغاز می شود و احتمالاً در ۳۱ مرداد به پایان می‌رسد.

جزئیات اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان در ایام کرونا

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره نحوه برگزاری طرح سنجش سلامت نوآموزان پیش دبستانی و دبستانی برای سال تحصیلی آینده با توجه به شیوع کروناویروس اظهار کرد: طرح سنجش برای دانش آموزان اول ابتدایی از تیرماه وارد مرحله نوبت گیری و از مردادماه کار اجرایی آن آغاز می‌شود.

او ادامه داد: در طرح سنجش نوآموزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و تعبیه اتاق انتظار همچنین نوبت دهی با توجه به نحوه شیوع بیماری در شهر‌های مختلف انجام می‌شود به عنوان مثال در شهر‌های قرمز نوبت دهی هر ۳۰ دقیقه یک بار و در شهر‌های با شرایط عادی هر ۱۵ دقیقه یکبار انجام می‌شود.

رتبه‌بندی معلمان ترمیم شد

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود نسبت به رتبه بندی معمان واکنش نشان داد. 

او نوشت: ‏با تصویب هیات وزیران ‎رتبه_بندی_معلمان ترمیم شد. زمان اجرا اول فروردین ۱۳۹۹ است. احکام کلیه مشمولان طرح طبقه بندی معلمان به سرعت صادر و معوقات پرداخت می‌شود.

بازگشایی کلاس‌های درس در سایه ترس/ ضوابط بهداشتی مقابله با کرونا روی کاغذ می‌ماند؟

کلاس‌های درس بعد از حرف و حدیث‌های بسیار در نهایت از امروز دایر شدند هرچند که این دایر شدن با حضور اختیاری دانش آموزان برای رفع اشکال است، اما باز هم نگرانی‌هایی را از سوی والدین در پی دارد آن هم در شرایطی که برخی استان‌های کشور همچنان در وضعیت قرمز کرونا ویروس قرار گرفتند.

به دنبال دایر شدن کلاس‌های درس حضور الزامی مدیران و معلمان هم روی دیگر سکه این ماجراست، معلمانی که تا چند روز پیش از فشار کاری بالا برای تولید محتوای آموزشی و امکانات محدود برای این منظور گلا یه داشتند حالا باید استرس کرونا و آموزش حضوری را هم در کنار اوضاع و احوال قبلی متحمل شوند.

آمادگی کادر مدرسه و آموزش و پرورش برای فراهم کردن تمهیدات بهداشتی مورد نیاز این روز‌ها بعد دیگری از ماجرای بازگشایی مدارس است، چالشی که وجه اشتراک همه افراد مرتبط با مدرسه از دانش آموزان گرفته تا مربیان و معلمان شده است و کلاس‌های درس را در سایه ترس دایر می‌کند.

تعطیلی مدارس در ایام طغیان این پاندمی، راهکار ناگزیر برای تمام جوامع درگیر بود و بازگشایی مدارس در شرایطی که به اذعان مسئولان امر در فاز مدیریت بیماری هستیم، با احتیاط و به تدریج در کشور‌های مختلف در حال اجراست و ایران هم از آن مستثنی نیست، هرچند که واپسین روز‌های سال تحصیلی را تجربه می‌کنیم، اما این تعطیلی حدود ۹۰ روزه و تداوم بیشتر آن می‌تواند بر بازگشایی مدارس در سال تحصیلی بعد هم موثر باشد و تابوی تعطیلی مدارس برقرار بماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
سنجش نوآموزان فقط برای گرفتن وجه هست و هیچ کارایی درستی نداره.خواهشن جمعش کنید
آخرین اخبار