آسباد‌های نشتیفان خواف از مجموعه آسباد‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود که از دوران پیش از تاریخ اسلام در ایران باقی مانده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  مجموعه تاریخی آسبادهای خواف با توجه به ساخت و معماری جذاب و جالبی که دارند  به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری خراسان رضوی به شمار می‌روند که سالانه صد‌ها گردشگر خارجی و هزاران گردشگر داخلی از آن دیدن می‌کنند. با توجه به اهمیت تاریخی آسباد‌های نشتیفان خواف این اثر تاریخی درصف اول ثبت فهرست جهانی یونسکو قرار دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره آسیاب‌های بادی خواف بیشتر بدانید.

آسباد‌های نشتیفان خواف در شهر نشتیفان قرار دارد که درست در ۶ سده  گذشته هم با همین نام در بین عموم نیز شهرت داشته است.

یکی دیگر از دلایلی که سبب شده این شهر از لحاظ تاریخی بسیار حائز اهمیت باشد، مقبره‌هایی است که به شیوه‌ی زرتشتیان باستان در اطراف شهر قرار گرفته اند و بعضی از اهالی این شهر اعتقاد دارند که برخی از این قبور محل دفن فرزندان و نوادگان پادشاهان سلسله اشکانیان است و دسته‌ای دیگر هم بر این باورند که در گذشته برای ایمن نگه داشتن شهر از حملات و تجاوزهای احتمالی در اطراف شهر بزرگان آن را تدفین می‌کردند تا به اصالت و درستی مردمان آن اشاره کنند.

علت نامگذاری آسیاب‌های بادی نشتیفان

درباره  ریشه‌  نام شهر نشتیفان اطلاعاتی در دست است که در واقع قصه‌ای عامیانه در خود شهر است، نام این شهر نیز ترکیبی از دو کلمه  «نش» که محلی شده «نیش» به معنای نیش عقرب بوده که مناطق کویری مملو از این جانور است، و تیفان که محلی شده «توفان» بوده و در تمام ایام سال این منطقه یعنی نشتیفان وزش باد‌های موسمی را شامل می‌شود.

شاهکاری معماری ایران باستان در آسباد‌های نشتیفان خواف


با توجه به شرایط جغرافیایی که منطقه نشتیفان دارا است اهالی آن از زمان‌های دور به فکر بهره برداری از این شرایط طبیعی بوده اند تا با ساخت آسیاب باد‌هایی از نیروی جنبشی آن برای آرد کردن گندم نیز استفاده کنند. از این شاهکار مهندسی هم چنین در کار‌های دیگر مانند پمپ کردن آب استفاده می‌کنند که به آن پمپ بادی گفته می‌شود.


بیشتر بخوانید


  درباره‌  پیدایش این آسیاب باد‌های یا همان آسباد‌های نشتیفان خواف اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما مورخین قدمت آن را به قبل از فتح ایران به دست مسلمین ذکر کرده اند که حتی برخی فراتر هم رفته اند و آن را به ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد ربط می‌دهند.

شاهکاری معماری ایران باستان در آسباد‌های نشتیفان خواف
با توجه به این که اطلاعات کامل و دقیقی از آسباد‌های نشتیفان خواف در دست نیست، اما در کتاب جغرافیای تاریخی ولایت زاوه به این صورت ذکر شده است که چرخ و پره‌های غول آسایی را که ۴۸ بال و ۳۲ پر و ۸ درگاه دارد و بر بام آسیاب و برای وزش باد قرار گرفته اند.

سیستم آسباد‌های نشتیفان خواف در واقع سیستمی است که در عین سادگی، دارای کارایی خوبی بوده اند و بدون صرف هزینه انرژی‌های طبیعی را به کار می‌گرفته اند و برای فعالیت خود از آن‌ها نیز بهره می‌بردند. آسیاب‌های بادی در مقایسه با آسیاب‌های صنعتی کنونی، هیچ آلودگی نداشته و باعث بر هم خوردن نظم و چرخه طبیعت نیز نمی‌شده است؛ نکته‌ای که باید در زندگی بشر مدرن کمی مورد تأمل قرار گیرد.

بهترین زمان بازدید از آسباد‌های نشتیفان خواف، از اردیبهشت تا پاییز است.


انتهای پیام//م. م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۴۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
چه جالب. ممنون خداقوت
یاد آسیاب های بادی سمت جاده مشهد نیشابور افتادم. منتهی اینا نسخه ی اصلی و قدیمیه. آیا هنوز هم از این آسیاب های بادی استفاده میشه یا الان فقط جنبه تازیخی و میراث داره؟ و اینکه طبق آمار یونسکو قدیمی ترین و کهن ترین آسیاب بادی جهان هستند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
بسیار عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
بسیار عالی است.کشور ما سرشار از انرژی های تجدیدپذیر است.با خواندن این مطلب، متوجه می شویم که نیاکان ما از همه مواهب خدادادی به نحو احسن استفاده می کردند.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۱۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
بسیار عالی جهت تهیه این گزارش و آشنایی با این امکان
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۴۵ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
چه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۹:۴۳ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
من یه نکته ای که تو این مطلب خوندم این است که در قدیم از انرژی های پاک هم استفاده می کردند ای کاش امروز هم به این موضوع بیشتر توجه شود تا طبیعت دچار آسیب نشود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۱۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
باعث افتخار و مباهات هست دیدن این شاهکارهای تاریخی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
از این آسیاب ها تو خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هم هست. خیلی قدمت داره