هفته گذشته مقام معظم رهبری در پیامی که برای برنامه دیدار با ماه ارسال کرده بودند برای دیدار با شاعران ابراز دلتنگی کردند.


به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد. در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:


بیشتربخوانید


ابراز دلتنگی مقام معظم رهبری برای دیدار با شاعران

رمضان هر سال شعرای انقلاب اسلامی سعادت دیدار با مقام معظم رهبری را داشتند که متأسفانه امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برپایی این نشست وجود نداشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) نیز که دیدار با شعرا از جذاب‌ترین نشست‌های سالیانه ایشان است، در پیامی خطاب به حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دلتنگی خود را از عدم برپایی آن اعلام کرده‌اند. متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم، به جناب آقای قمی بگویید: فروکاستن جلسه‌ی شیرین و با صفای همیشگی به یک دیدار دورادور تصویری، دل مشتاق را که آرام نمی‌کند، هیچ؛ کام انسان را هم به‌نحوی تلخ می‌کند. تقدیر الهی فعلاً این است که حقیر از آن دیدار شوق‌انگیز محروم باشم. می‌توان با نگاه شاعرانه این جور حوادث را ناز دستگاه حکمت الهی شمرد و بر احساس نیاز و اظهار نیاز افزود، یا به قول صائب: نسازد لن‌ترانی، چون کلیم از طور مأیوسم/ نمک‌پرورده‌ی عشقم، زبان ناز می‌دانم. چند نفر از شاعران عزیز هم در نامه به این حقیر، اظهار لطف فراوان کرده و همان درخواست را مطرح کرده‌اند. سلام و تشکر مرا به آن‌ها برسانید و همین پاسخ را بدهید.»

جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران تا پایان شهریور برگزار می‌شود

ابراهیم حیدری مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت ارشاد، در گفتگو با خبرنگار درباره جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: با توجه به مهلت شش ماهه‌ای که به شیراز برای اجرای طرح هایش داده بودیم، فراخوان جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران منتشر شد. با توجه به مصوبه شورای سیاستگذاری پایتخت کتاب ایران قرار شد، این جشنواره تا پایان تابستان برگزار شود.

وی افزود: در صورتی که مشکلی پیش نیاید، پایتخت کتاب ایران از شیراز به شهر دیگری واگذار می‌شود. شرایط تعطیلی و کرونایی جامعه برگزاری برنامه‌های پایتخت کتاب ایران را سخت کرده است؛ چرا که باید برخی برنامه‌های شیراز پایتخت کتاب ایران، به صورت گروهی برگزار شود.

امکان دسترسی به آرشیو اسناد کتابخانه ملی با ارسال ایمیل

امکان دسترسی به اسناد موجود در آرشیو ملی ایران با ارسال ایمیل برای بهره مندی پژوهشگران در ایام کرونا وجود دارد.

حامد ایرانشاهی مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر در توضیح جزئیات آن گفت: با توجه به گسترش ویروس کرونا، دریافت نیاز کاربران و اسکن اسناد و ارسال از طریق ایمیل بیش از گذشته شده است.

وی ادامه داد: با تلاش مجموعه این اداره کل، دسترسی به خدمات آرشیوی تسریع و تسهیل شده است و البته ملاحظاتی در ظرفیت اسکن اسناد وجود دارد که امیدواریم در سال جاری با افزایش ظرفیت دیجیتال سازی اسناد، مراجعان در حداقل زمان ممکن به خواسته خود برسند.

برگزیدگان اولین دوره شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر معرفی شدند

مراسم اختتامیه اولین دوره شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر با حضور جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های وزارت ارشاد، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی معاون هنری وزارت ارشاد در این وزارتختانه برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم حیدری، مدیردفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و دبیر اولین دوره شبکه شهر‌های خلاق درباره این جشنواره گفت: از ابتدای قرن بیست و یکم بحث شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر در مجامع بین المللی ایجاد شد. در راستای گام دوم انقلاب اسلامی، برنامه‌های وزیر ارشاد و برنامه ششم توسعه این جشنواره را در کشور برگزار کردیم. می‌خواهیم شبکه‌ای از شهر‌های خلاق در فرهنگ و هنر ایجاد کنیم از این رو پس از تشکیل شورای سیاستگذاری، فراخوان آن سال ۹۸ منتشر شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.