یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دادگستری و اداره کل تبلیغات اسلامی در قالب طرح "مصلحین و حکمین قرآنی در مساجد سراسر استان کرمان" منعقد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان با اعلام اینکه طرح مصلحین با هدف ترویج فرهنگ صلح و سازش در پرونده‌ها و دعاوی صورت گرفته است، گفت: به دنبال سند تحول دستگاه قضا، یکی از محور‌های سند تحول جلب مشارکت‌های نهاد‌های مذهبی و مردمی برای حل و فصل اختلافات، دعاوی و جلوگیری از وقوع جرم است.

او افزود: به منظور اجرای این سند تحول، یک تفاهم نامه همکاری مشترک بین دادگستری استان با اداره کل تبلیغات منعقد کردیم که از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی که از سال ۹۷ پایه گذاری شد و آموزش‌های لازم را برای صلح و سازش دیده اند، بتوانیم در مساجد استفاده بیشتری ببینیم.

موحد با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۳۰۰ مصلح و حکم قرآنی اکنون در سطح استان فعال و با دادگستری استان در ارتباط هستند، بیان کرد: می‌خواهیم این‌ها را با مساجد، روحانیون، ائمه جماعات استان ارتباط دهیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های مذهبی و معنوی برای کاهش مراجعات به دستگا‌ها قضا استفاده کنیم.

او تصریح کرد: اجرای این طرح، سبب کاهش هزینه‌ها، کاهش مدت رسیدگی، حل شدن اختلاف از ریشه می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اعلام اینکه روحانیت و هیئت‌های مذهبی یک نهاد ریشه دار و معنوی است که می‌تواند در طرح مصلحین نقش ویژه‌ای ایجاد کند، گفت: در این تفاهم نامه یک طرف مصلحین، یک طرف روحانیون، یک طرف دادگستری و یک طرف اداره کل تبلیغات اسلامی است.

موحد افزود: می‌توان با مصالحه قبل از شکل گیری پرونده، اختلافات را از بین ببریم و درگیری‌ها همان مرحله حل شود.

او تصریح کرد: ما خیلی به این تفاهم‌نامه چشم امید داریم و معتقدیم بدین ترتیب بسیاری از اختلافات در مساجد و محله‌ها حل می‌شود.

حجت الاسلام حقانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان با اعلام اینکه مساجد نماد حکومت اسلامی است، گفت: در مسجد دغدغه‌های اجتمایی بررسی می‌شود.

او افزود: بُعد اجتماعی مساجد در مشکلات مردم بالا است.

حجت الاسلام حقانی با اشاره به اینکه ریش سفیدی و سازش در پرونده‌ها سبب کم شدن ورود پرونده‌ها به دادگستری می‌شود، بیان کرد: چه خوب است که صلح و سازش در مساجدِ محلات صورت گیرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار