رئیس اداره بحران سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از خسارت سرمازدگی تا ۵۰ درصدی باغات و تا ۱۰۰ درصدی مزارع استان خبر داد.

از سرمازدگی خسارت ۵۰ درصدی باغات و تا ۱۰۰ درصدی مزارع استان همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، احد ظفری، رئیس اداره بحران سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خسارت به بار آمده امسال، در باغ‌های استان را بین ۱۰ تا ۵۰ درصد دانست و گفت: محصولات گردو، هلو، بادام، شلیل و زردآلو در بین محصولات کشاورزی بیشترین آسیب را دیده‌اند.

او خسارت ایجاد شده در بخش زراعت را هم بین ده تا صد درصد تخمین زد و گفت: چغندرقند، کلزا، گندم و جو از محصولاتی هستند که در استان سرمای بهاره به جان شان افتاد.

ظفری با بیان اینکه سرما هر سال موجب خسارت به باغ‌ها و اراضی استان همدان می شود، گفت: امسال نیز سرما بیش از ۲۰۴ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

او بیان کرد:  پارسال هم برآورد خسارت به باغ‌ها و اراضی این استان بر اثر سرما ۳۵۰ میلیارد تومان بود.

در بازدید از باغات استان، درختانش را که به ما نشان می‌دهد انگار قلمویی بر روی آن‌ها رنگ سیاه پاشیده است برگ‌های درختان سوخته اند و چهره‌ای عجیب به باغش داده است. پیرمرد ۶۵ ساله روستای مریانج همدان در حالی که دست بر شاخه‌ها و برگ‌های سوخته درختانش می‌کشد می‌گوید: امسال هوا خوب بود، اما با سرمای ناگهانی که فروردین ماه آمد درختانم به این روز افتاده اند.

از وضعیت درختانی که انتظار می‌رفت در بهار و اردیبهشت شکوفه‌های سیب، زردآلو، هلو و گیلاس را بر شاخه هایشان ببینیم، اما این روز‌ها حال و روز خوشی ندارند و نیامده خشک شده اند. سرمای دیر رس؛ باغ‌ها و مزارع بی ثمر

سرمازدگی، قصه‌ای که انتها ندارد

قصه همان قصه تکراری سرمازدگی محصولات کشاورزی در فصل بهار است که هر ساله خسارت بی شماری را برای کشاورزان استان همدان که از قطب‌های کشاورزی استان است به بار بیاورد.

طبق آنچه بار‌ها در خبر‌ها، گفتگو و مصاحبه‌ها عنوان‌شده در استان همدان با یک هزار و ۹۵۰ هکتار وسعت ۴۶ درصد آن را منابع طبیعی، ۳۳ درصد اراضی زراعی، ۳/۷ درصد باغ و حدود ۱۳/۱ درصد آن را اراضی آیش تشکیل داده است؛ همین ظرفیت‌هاست که سبب شده بخش کشاورزی ۲۹ درصد از اقتصاد استان را به خود اختصاص دهد، با آنکه سالانه حدود ۴/۵ میلیون تن محصول کشاورزی هم تولید می‌کند و این یعنی ۹ درصد محصولات کشاورزی کشور در همدان است.

با تحقیق بیشتر دریافتم سرمازدگی درختان به تغییرات فیزیکی در اثر روبرو شدن اندام‌های مختلف گیاه با دمایی بین بازه صفر تا منفی ۱۰ درجه سانتیگراد گفته می‌شود که علائمی هم، چون سوختن شکوفه‌ها و تیره شدن برگ‌ها را به همراه دارد.

جوانه‌های گل معمولا در دمای منفی ۲ یا منفی ۳ درجه سانتی گراد از بین می‌روند و از آنجایی که میوه‌های تازه تشکیل شده نسبت به گل‌ها حساسیت بیشتری دارند اغلب در دمای صفر تا منفی ۵ درجه سانتی گراد آسیب می‌بینند. برای بررسی وضعیت سرمازدگی باغ‌ها سری به برخی مناطق استان می‌زنم تا هم گفتگویی با برخی کشاورزان داشته باشم و هم از نزدیک بدانم سرمای بهاره چقدر روی مزارع و باغ‌های استان تاثیر گذاشته است.

سرمای دیر رس؛ باغ‌ها و مزارع بی ثمر

خسارت تا ۵۰ درصدی باغات و تا ۱۰۰ درصدی مزارع استان همدان از سرمازدگی

در ابتدای به روستای خاکو رفتم این روستا در نزدیکی شهر همدان قرار دارد و دارای باغات مختلفی مانند گیلاس، زردآلو، آلبالو، گردو و سیب است.

سعید علی فر، باغدار روستای خاکو که از محل فروش میوه‌های باغش زندگی می‌گذراند می‌گوید: فکرش را هم نمی‌کردم امسال محصولات باغم دچار سرمازدگی شود. 

این کشاورز ۳۵ ساله همدانی ۵ هکتار باغ دارد که محصولات مختلفی مانند گیلاس، سیب، زردآلو، گردو و آلبالو را در باغش پرورش می‌دهد. سعید علی فر در ادامه سخنانش می‌گوید:" خوشبختانه به درختان آلبالو آسیبی وارد نشده، اما امسال به علت سرما زدگی ۲۰ درصد از درختان گردو باغش محصول خوبی نخواهد داد.

شکوفه‌ها باز نشده، خشک شدند!

خسارت تا ۵۰ درصدی باغات و تا ۱۰۰ درصدی مزارع استان همدان از سرمازدگی

علی سیفی هم از باغداران روستای برکت آباد شهرستان ملایر است که ۳ هکتار باغ میوه دارد. او بابیان اینکه براثر سرمازدگی گل‌ها دچار سوختگی شده و شکوفه‌ها روی درخت خشک‌شده است می‌گوید: سال گذشته محصول تولیدی باغ من خوب بود، اما امسال به نظر نمی‌رسد وضعیت خوبی داشته باشد. 

براساس نقشه‌های هواشناسی و زمین شناسی در سال‌های اخیر اقلیم همدان تغییر کرده است. درحالی‌که انتظار داریم دیرتر شاهد شکوفه کردن درختان باشیم، اما به‌یکباره در ابتدای سال درختان شکوفه می‌کنند و با اولین افت محسوس دما تمام شکوفه‌ها و گل‌ها دچار سرمازدگی می‌شوند.

امسال خبری از نوبرانه‌ها در بازار نیست

علی ابوالقاسمی یکی از کشاورزان روستای ملحمدره شهرستان اسدآباد هم با چهره‌ای غمگین می‌گوید: پنج هکتار زمین‌دارم که دو هکتار آن باغ میوه است و در آن میوه‌های تابستانی را پرورش می‌دهم، اما سرمای فروردین ماه موجب شد ۳۰ درصد درختان باغم آسیب ببینند.

صفر ملکی هم که از کشاورزان ملحمدره است در حالی که درختان گردو، زردآلو، گیلاس و سیب باغش را نشانم می‌دهد عنوان می‌کند: ۳۰ درصد خسارت به درختان زردآلو و گیلاس باغم واردشده است. 

چاره کار چیست؟

خسارت تا ۵۰ درصدی باغات و تا ۱۰۰ درصدی مزارع استان همدان از سرمازدگی
امیر توتونچیان یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی استان همدان معتقد است مهم‌ترین موضوع و مسئله برای جلوگیری از وقوع سرمازدگی، اطلاع‌رسانی شفاف، سریع و به‌موقع است که در این زمینه کشاورزان باید به پیام‌ها و هشدار‌هایی که جهاد کشاورزی ارسال می‌کند توجه کنند.

او که ۲۵ سال است به کار کشاورزی مشغول است می‌گوید: باغداران در صورتی که نکاتی مانند حضور شبانه در باغ‌های حساس به سرمازدگی، عدم شخم زنی و هرس باغ‌ها را رعایت کنند؛ دچار خسارت نمی‌شوند.

مجید حسینی مقدم دیگر کارشناس بخش کشاورزی هم بر این عقیده است که انتخاب ارقام دیرگل، استفاده از ترکیبات شیمیایی، پاشیدن آب بر روی درختان، گرم کردن باغ توسط بخاری‌های باغی و همچنین سرشاخه کاری درختان از جمله اقداماتی است که به کاهش میزان خسارت سرمازدگی کمک می‌کند.

استفاده از مالچ، پوشانندن درختان، آبیاری درختان، آمادسازی سوخت و ادوات اعم از پلار باغی، بخاریها، هیترها، مواد سوختنی بادوام، و یا بکارگیری فن‌ها و دراگون‌ها برای باغدارانی که مجهز به این دستگاه‌ها هستند هم از جمله کار‌هایی است که در کاهش این خسارت‌ها نقش دارند.

جعفر قلی پور یکی از کشاورزان روستای سیمین است که توانسته است با استفاده از کود ضد سرما سرمازدگی را در باغش به حداقل برسند.این کشاورز که ۷ هکتار باغ زردآلو، سیب و گیلاس دارد می‌گوید: پارسال به پیشنهاد یکی از دوستان کود ضد سرما برای درختان استفاده کردم که باعث شد امسال درختانم از سرمازدگی در امان باشند.

یکی از کود‌هایی که خاصیت ضد سرما دارد و از آن به عنوان کود ضد سرما یاد می‌شود؛ پکیج آمینو اسید است که شامل کود فروت ست گرومور، کود میکروآمینو میکس گرومور، کود جلبک دریایی وایتافری است که به منظور جلوگیری از سرمای شدید مورد استفاده کشاورزان در باغ‌ها و مزارع قرار می‌گیرد.

در طرح سرشاخه کاری هم که یکی از راه‌های جلوگیری از سرمازدگی درختان است برخی شاخه‌های درختان بریده می‌شوند و سرشاخه‌های جدید بر روی قسمت‌های بریده درختان پیوند زده می‌شوند. با گذشت زمان درختان در قسمت‌های بریده از طریق سرشاخه‌های اصلاح شده رشد و ویژگی‌های درخت از قسمت سرشاخه‌ها متفاوت با بقیه قسمت‌های درخت می‌شود و به تدریج این درختان در برابر سرمای دیر رس بهاره و زودرس پاییزه و حتی دیگر آفات مقاوم می‌شوند.
 
گزارش از لیلا نادلی فر

انتهای پیام/ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.