از کیست هیداتید چه می دانید؟

کیست هیداتید بیماری خطرناک و مشترک بین انسان و دام است که می‌تواند منجر به کاهش محصولات دامی و ابتلای انسان شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: کیست هیداتید، بیماری انگلی است که به وسیله کرم پهن اکینوکوکوس گرانولوزوس ایجاد می‌شود که این کرم در روده کوچک سگ و سگ سانان (گرگ، روباه و بندرت گربه) زندگی می‌کند.

او افزود: بیماری کیست هیداتید (هیداتوز) یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که شیوع جهانی دارد و شیوع آن در جمعیت انسانی نسبت مستقیم با شیوع بیماری در حیواناتی مانند سگ، گاو و گوسفند و بز دارد.

بماندشتی تصریح کرد: راه‌های انتقال این بیماری به انسان تماس نزدیک و مستقیم با سگ‌های آلوده و یا مصرف آب، غذا و سبزیجات آلوده شده به مدفوع سگ است.

او بیان کرد: از علائم این بیماری در دام، سقط جنین، کاهش اشتها، ضعف شدید و در نهایت کاهش قابل ملاحظه محصولات دامی است که می‌تواند منجر به مرگ حیوان و بروز خسارات شدید اقتصادی برای دامدار شود.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: متاسفانه این بیماری در مراحل اولیه علائم بالینی خاصی در انسان ندارد و تنها در اثر رشد کیست‌ها به مرور زمان، بسته به عضو مبتلا علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه در موارد درگیری ریه و نارسایی کبد، زردی، ادم، کم خونی و لاغری در موارد درگیری کبد در بیمار مبتلا مشاهده می‌شود.

 بماندشتی بیان کرد: در صورتی که کبد، ریه یا عضو مبتلا به کیست هیداتید در گاو یا گوسفند به نحوی مورد تغذیه حیوانات دیگر مانند سگ قرار گیرد، کیست‌ها در داخل روده کوچک باز شده و جوانه‌های داخل کیست به جدار روده کوچک می‌چسبند و بالغ می‌شوند و سرانجام کرم بالغ با تولید تخم چرخه را در طبیعت ادامه می‌دهد.

او افزود: بر همین اساس با توجه به زندگی روستاییان و ارتباط نزدیک آن‌ها با سگ و گله و دامداری سنتی در کنار کشاورزی و همچنین کشت سبزیجات و مصرف آن‌ها که گاهی بدون شستشو و ضدعفونی مصرف می‌کنند، ضرورت آشنایی شهروندان با این بیماری را دو چندان می‌کند؛ زیرا میوه جات و سبزی‌های آلوده به مدفوع سگ و گربه و حیوانات وحشی دیگر می‌تواند موجب انتقال آلودگی‌های انگلی مانند کیست هیداتید و ... به انسان شود؛ بنابراین قبل از مصرف باید به خوبی شسته و سپس ضدعفونی شود.

 بماندشتی با تأکید بر اینکه با متخلفان ذبح حیوانات (گاو، گوسفند، بز) که در محلی خارج از کشتارگاه اقدام به این کار می کنند، برخورد می‌شود، از شهروندان خواست: گوشت قرمز مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز که دارای مهر و لیبل دامپزشکی بر روی لاشه هستند تهیه و از مصرف گوشت‌های غیر مطمئن به ویژه به صورت کبابی و نیم پز خودداری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: شهروندان باید با کنترل سگ‌های خانگی و گله و درمان ضدانگلی آن‌ها با دارو‌های لازم تحت نظر دامپزشک و خودداری از در اختیار قرار دادن احشام آلوده و خام به گوشتخواران مختلف از شیوع این بیماری در میان انسان و دام جلوگیری به عمل آورند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار