تفسیر اجمالی آیه ۲۸ سوره حدید و همچنین تفسیر امام باقر (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ‌

ای کسانی که به حق گرویدید، اینک خداترس و متّقی شوید و به رسولش، محمّد (ص) نیز ایمان آرید تا خدا شما را از رحمتش دو بهره نصیب گرداند (یکی بر ایمان به رسولان پیشین و یکی بر ایمان به دین رسول ختمی مرتبت) و نوری شما را عطا کند که بدان نور راه (بهشت ابد) پیمایید و از گناه شما درگذرد، و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۸ سوره حدید

تفسیر آیه ۲۸ سوره حدید

جابر جعفی گوید: امام باقر (ع) درباره آیه «اتَّقُوا اللهَ وآمِنُوا بِرَسُولهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ» فرمودند: حسن (ع) و حسین (ع) مقصود آیه هستند. گفتم: «ویَجْعَل لکُمْ نُورًا تَمْشُونَ»؛ فرمودند: امامی را برای شما می‌فرستد که او را پیشوای خود قرار دهید.


بیشتر بخوانید


مخاطب این آیه می‌تواند مسیحیان باشد تا حق ترک دنیا و رهبانیّت را ادا کنند و بعد از حضرت عیسی (ع) به پیامبر اسلام (ص) ایمان آورند تا هم اجر ایمان به مسیح (ع) را داشته باشند و هم پاداش ایمان به محمّد (ص) را. در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) می‌خوانیم: «آن مسیحیانی که به من ایمان آوردند، حق رهبانیّت را ادا کردند».

البتّه می‌توان آیه را مستقل از آیه قبل معنا کرد که مقصود آن باشد که مسلمانان، ایمان خود به خدا و رسول را تعمیق بخشند همچنین ممکن است مقصود از «کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ»، یکی نور باطنی و یکی دیگر مغفرت الهی باشد که در ادامه آیه آمده است.

پیام‌های آیه ۲۸ سوره حدید

۱- لازمه ایمان به خدا، تقوا و پرهیزکاری است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ»

۲- همواره باید ایمان خود را عمیق‌تر کنیم. «آمَنُوا ... آمَنُوا»

۳- هر یک از ایمان و تقوا سهمی از رحمت است. «آمَنُوا اتَّقُوا ... کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ»

۴- مؤمن متّقی، هرگز در بن بست قرار نمی‌گیرد. «آمَنُوا اتَّقُوا ... یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً»

۵-مؤمن، معصوم از گناه نیست، ولی متّقی است و با سپر تقوا به میدان می‌آید در نتیجه خداوند خطا‌های او را می‌بخشد. «اِتَّقُوا اللّهَ ... یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»

۶- در دریافت الطاف الهی، سنّ و نژاد و قبیله و ادعا ملاک نیست، ایمان و تقوا ملاک است. «اِتَّقُوا اللّهَ وَ آمِنُوا ... یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا راجع به ایه حجاب تفسیر نمیزارید تا کافر از مسلمان شناخته بشه
آخرین اخبار