مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: پارسال از میان ۱۹۱ مراجعه کننده به پزشکی قانونی استان برای ۱۳۰ مورد مجوز سقط جنین صادر شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، ولی زاده مدیرکل پزشکی قانونی استان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین  با بیان اینکه سال گذشته از میان ۱۹۱ مورد مراجعه کننده به پزشکی قانونی استان قزوین تنها برای ۱۳۰ مورد مجوز سقط جنین صادر شده است، خاطرنشان کرد: برای ۶۱ مورد نیز به دلیل احراز نشدن مشکل جنین، هیچگونه مجوز سقط صادر نشده است.

وی افزود: سال ۹۸ نیز ۱۲۳ مجوز سقط جنین در استان قزوین صادر شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین با اشاره به آمار‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آمار سقط جنین در کشور گفت: آمار‌های وزارت بهداشت، مبنی بر ۵۰۰ هزار سقط جنین در سال، مشمول سقط‌های جنین جنایی می‌شود چرا که در کل کشور، سالانه کمتر از ۱۲ هزار مجوز سقط جنین از سوی پزشکی قانونی صادر می‌شود.

وی افزود: سقط جنین جنایی، به آن دسته از سقط‌هایی اطلاق می‌شود که خارج از قانون و مستندات پزشکی صورت می‌گیرد و بر اساس قانون، مجازات‌هایی از جمله جریمه، زندان و حبس برای عاملان این اقدام، در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین، بر اساس نص صریح قانون، اگر مادر ادعای حرج بکند به طوری که بر اساس گفته‌های وی، وجود جنین ناهنجار و ناقص، از تحمل مادر خارج است، در صورت تأیید ادعا از سوی کارشناسان، مجوز سقط جنین، صادر می‌شود.

ولی زاده گفت: در حالت دوم، اگر مادر دچار بیماری خاصی باشد که تداوم بارداری، حیات او را به خطر می‌اندازد، بر همین اساس مجوز سقط درمانی، صادر می‌شود.

ولی زاده تأکید کرد: مجوز سقط جنین، فقط برای جنین‌های زیر ۴ ماه صادر می‌شود و بعد از ۴ ماهگی به هیچ عنوان، اجازه سقط درمانی به دلیل عروج روح، صادر نمی‌شود.
وی افزود: تا به امروز تخلفی در زمینه سقط جنین در پزشکی قانونی استان قزوین صورت نگرفته است و هر نوع ناهنجاری جنین، باید در آزمایش‌های دقیق و به صورت صد در صد اثبات شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین تصریح کرد: سقط جنین تنها موردی است که باید به تأیید مدیرکل پزشکی قانونی استان، برسد.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد سقط‌های جنین جنایی، در مراکز غیرقانونی و زیرزمینی انجام می‌شود که در برخی موارد شاهد مرگ، چسبندگی رحم و یا عفونت‌های شدید هستیم که سلامت بانوان را به شدت به خطر می‌اندازد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: برای سهولت در کار‌های پزشکی قانونی، سالن تشریح پزشکی قانونی در آینده نزدیک در تاکستان به بهره برداری خواهد رسید و در آبیک و بوئین زهرا نیز نیازمند تأسیس این مراکز هستیم.

وی افزود: بیش از ۹۷ درصد مراجعان پزشکی قانونی در استان قزوین، افراد زنده و سرپایی هستند و کمتر از ۳ درصد از مراجعات، مربوط به معاینه اجساد می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.