رییس شبکه دامپزشکی فهرج با توجه به افزایش فعالیت حشرات در بهار و تابستان نسبت به شیوع بیماری لمپی اسکین هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بماندشتی رییس شیکه دامپزشکی فهرج گفت: بیماری لمپی اسکین، نوعی بیماری ویروسی بسیار عفونی در گاو‌ها ست که قابل انتقال به انسان نیست، اما ضرر اقتصادی بالایی برای دامداران نظیر هزینه درمان بالا، کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و کاهش کیفیت پوست دارد.

او با اشاره به اینکه این ویروس جزو خانواده آبله است، افزود: علائم آن در گاو و گوساله، تب، آبریزش از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، تورم غدد لنفاوی، ظهور برجستگی جلدی، عفونت ریه و مشکلات تنفسی، سرفه، التهاب و تورم در پا‌ها، بین دو دست و عدم تمایل به راه رفتن ظاهر می‌شود.

بماندشتی گفت: با توجه به افزایش فعالیت حشرات در بهار و تابستان شیوع این بیماری نیز در این فصل‌ها افزایش می‌یابد و راه پیشگیری از آن استفاده از واکسن است و در زمستان و اوایل بهار دام‌ها باید واکسینه شوند تا بیماری کنترل شود.

او افزود: با توجه به شروع فصل گرما و آغاز فعالیت حشرات ناقل، دامداران باید رعایت نکات بهداشتی را در دستور کار خود قرار داده و نسبت به واکسیناسیون دام‌ها، سم پاشی، انجام ضدعفونی‌های دوره‌ای در دامداری، خرید دام از مناطق فاقد آلودگی با هماهنگی دامپزشکی و جلوگیری از تردد افراد متفرقه به دامداری اقدام کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، در اولین فرصت به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: دامپزشکی ، ویروسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار