وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر نقش صنایع دستی در افزایش تولید و صادرات کشور تاکید کرد و گفت: ثبت جهانی محصولات صنایع دستی باعث شناخت جهانی منطقه مربوطه و افزایش فروش و بازار جهانی این محصولات و صادارت آن‌ها می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اصغر مونسان روز جمعه در آیین رونمایی از لوح ثبت جهانی روستای قاسم آباد بخش چابکسر شهرستان رودسر، با بیان اینکه صادرات صنایع دستی کشور در حال افزایش است، گفت: صادرات صنایع دستی می‌تواند کمک شایانی به معیشت خانوار‌های شاغل در این عرصه داشته باشد.

وی افزود: ثبت چادر شب‌بافی و صنایع دستی قاسم‌آباد گیلان که پیشتر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت، نخستین اثر مستقل از گیلان در فهرست شورای جهانی صنایع دستی است.

وی ثبت این منطقه را باعث شناخت آن در کل جهان عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت عرضه محصولات روستای قاسم آباد شهرستان رودسر در بازار‌های جهانی، این ثبت جهانی به فروش بیشتر محصولات منطقه کمک می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه توجه ویژه به محصولات صنایع دستی قاسم آباد شهرستان رودسر در صدر برنامه‌های وزارتخانه قرار خواهد گرفت، گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی قاسم آباد اندیشیده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صفری، رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز در ادامه این مراسم، گفت: منطقه قاسم آباد شهرستان رودسر دارای جاذبه‌های خوب در حوزه‌های صنایع دستی و گردشگری می‌باشد.

وی با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در روستای قاسم آباد بخش چابکسر، گفت: با یک برنامه ریزی درست و هدفمند می‌توان از ظرفیت این منطقه در حوزه‌های گردشگری و اشتغال استفاده کرد.

نماینده شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس ثبت جهانی قاسم آباد را یک فرصت دانست و گفت: ایجاد بازارچه صنایع دستی قاسم آباد از جمله نیاز‌های این منطقه است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز گذشته به منظور افتتاح هتل پنج ستاره هتل حیران آستارا، رونمایی از طرح مرمت کاخ سردار امجد تالش و بازدید از بافت تاریخی رشت و وضعیت مرمت بنا‌های تاریخی وارد گیلان شد و امروز در جشن نکوداشت جهانی شدن روستای قاسم آباد رودسر با محوریت چادرشب بافی شرکت کرد.

روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و نیز اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.

روستای قاسم آباد از توابع بخش چابکسر شهرستان رودسر است که در ۲۵ کیلومتری جاده رودسر به چابکسر و در دهستان اوشیان قرار دارد که به قاسم آباد علیا و سفلی تقسیم می‌شود و قاسم آباد علیا از شش روستا تشکیل شده و خاستگاه چادرشب بافی گیلان به شمار می‌رود.

شهرستان رودسر در ۷۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.