نبض انتخابات در سایر رسانه‌ها؛

هزینه‌های نگران کننده کاندیداهای پوششی برای نظام/ چرا مناظره‌ها مناظره نشد؟/ عدم انصراف، دردسر تازه اصولگرایان

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روز‌های رسانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چهار روز دیگر به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

اطلاعات: نقش رسانه‌ها در جلب مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه اطلاعات به نشست نقش رسانه‌ها در جلب مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات ۱۴۰۰ که روز گذشته در کلیسای سرکیس مقدس توسط روزنامه ارمنی زبان آلیک برگزار شد، پرداخته است.

در این مراسم پیام آرام اول جاثلیق کل ارامنه حوزه سیلیسی در تهران مبنی بر دعوت پیروان این حوزه برای شرکت در انتخابات قرائت شد.

در بخش‌هایی از این پیام آمده است: اسقفان گرامی، در روز‌های آتی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد. از شما می‌خواهیم تا از پیروانی که تحت حمایت روحانی ما قرار دارند درخواست نمایید به عنوان شهروندانی وفادار، حضور و مشارکت در انتخابات را وظیفه مهم شرعی و انسانی خود بدانند.

پس از پیام آرام اول، پیام سبوه سرکیسیان اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال کشور قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هر کشور معیاری برای تعیین سطح مردم سالاری آن کشور است. از اینکه این بار نیز چنین فضایی در ایران ایجاد شده و مردم در جستجوی نامزد منتخب خود هستند، خرسندیم. یقین داریم که ملت ایران با درک بالا نامزدی را انتخاب خواهند کرد که حراست از تمامیت ارضی کشور، ارتقاء سطح زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم و همچنین توسعه روابط خارجی و همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان مختلف را که جمهوری اسلامی ایران از الگو‌های موفق آن به شمار می‌آید سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده باشد. بدین وسیله از ارامنه ایران می‌خواهم تا به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی ایران و با درک صحیح از وظیفه شهروندی خود در این انتخابات مشارکت فعال داشته باشند، زیرا تنها در صورت عمل کردن به وظیفه شهروندی است که فرد از حق مطالبه خواسته‌های خود برخوردار می‌شود.

همشهری: «اشاره» به استان‌های محروم در مناظره‌ها

در گزارشی در روزنامه همشهری با تیتر «اشاره» به استان‌های محروم در مناظره‌ها آمده است: بازار وعده‌های انتخاباتی داغ است و نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مسائل کلان مانند تورم، گرانی و اعتماد مردم به سراغ مسائل ریزتری رفته‌اند که برخی از آن‌ها محدود به چند استان می‌شوند؛ ایراد کار، اما آنجاست که حتی در همین تبلیغات انتخاباتی هم برخی موارد، چون وضعیت کوله بران، سوخت بران، ته لنجی‌ها، مرزنشینان و استان‌های محروم در حد چند کلمه و یک اشاره کوتاه مطرح می‌شوند و حتی برنامه‌ای برای رفع مشکلاتشان ارائه نمی‌شود. مردم مرزنشین و مناطق محروم سال‌های سال است که وعده رفع مشکلاتشان را از زبان دولتمردان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی اعضای شورای شهر می‌شنوند بی‌آنکه هیچ یک از آن‌ها رنگ واقعیت بگیرد.

خبرآنلاین: هزینه‌های زیاد و نگران کننده «کاندیداهای پوششی‌» برای نظام

خبرگزاری خبرآنلاین در مطلبی با تیتر «هزینه‌های زیاد و نگران کننده «کاندیداهای پوششی‌» برای نظام» نوشته است: حضور کاندیداهای پوششی در انتخابات به بدعتی بدل شده که اگر بخواهد در انتخابات آینده هم ادامه داشته باشد، بدون شک هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را برای نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران ایجاد خواهد کرد.

پدیده کاندیدای پوششی از انتخابات ۱۳۹۶ به وجود آمد. جایی که اسحاق جهانگیری به عنوان معاون رئیس‌جمهور در انتخابات حاضر شد و هدفش را دفاع از عملکرد حسن روحانی و به گوش رساندن مطالبات و صدای اصلاح‌طلبان عنوان کرد. در همان انتخابات در جناح راست سه کاندیدا حضور داشتند که با کناره‌گیری محمدباقر قالیباف به نفع سید ابراهیم رئیسی، مشخص شد که او هم کاندیدای پوششی بوده است.

ترکیب هفت نفره‌ای که در این انتخابات شکل گرفته به طرز عجیبی به سود جناح راست است. در این میان پوششی‌ها تلاش می‌کنند در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی خود، بیش از پیش به دولت روحانی بتازند و از طرفی با یکدیگر کاری ندارند.

شکل گرفتن پدیده کاندیدای پوششی موضوع بسیار نگران‌کننده و هزینه‌زایی است. از طرفی رقابت انتخاباتی را به نفع یک کاندیدای خاص، نابرابر می‌کند چرا که او و یارانش چند برابر بیشتر از رقبا فرصت تبلیغات و سخن گفتن دارند و با تقسیم کار، برخی از آن‌ها به دو رقیب از جناح مقابل حمله می‌کنند و به جای کاندیدای اصلی پاسخ حملات طرف مقابل را می‌دهند و آن یکی دو نفر اصلی هم با خیال آسوده به ارائه برنامه‌ها و نظرات خود می‌پردازند که این موضوع عادلانه به نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر این گونه به نظر می‌رسد که کاندیدا‌های پوششی، از الان از کاندیدای اصلی قول مناصب آینده خود را در دولت بعدی گرفته‌اند که به این صورت خود را سپر بلا می‌کنند. چنین اتفاقی در جمهوری اسلامی و برای کسانی که مدعی مبارزه با رانت و فساد هستند، نوعی باندبازی و تقسیم غنایم پیروزی در جنگی نابرابر را به ذهن متبادر می‌کند.

از سوی دیگر تبلیغات آنان در صداوسیما هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند. از حضور در برنامه‌های مختلف تلویزیونی گرفته تا ساخت فیلم تبلیغاتی که هر چند این مورد از جیب کاندیدا پرداخت می‌شود، اما در واقع از محلی است که وزارت کشور به کاندیدا‌های احراز صلاحیت شده از بودجه انتخابات می‌پردازد.

پرداخت هزینه و زمانی که در صداوسیما به آنان اختصاص داده می‌شود، هزینه‌های ستاد‌های انتخاباتی و فعالیت مجازی کاندیدا‌ها و بسیاری از موارد دیگر، نهایتا از جیب مردم ایران برای چند کاندیدایی صرف می‌شود که نهایتا یا قرار است به نفع کاندیدایی خاص کنار بروند و یا در صورت ماندن تا آخر انتخابات، آرایی در حدود آرای باطله خواهند داشت.

جوان: دلخوری از ناکارآمدی‌ها با انتخاب درست درمان می‌شود

روزنامه جوان به موضوع رای ندادن برخی در انتخابات ریاست جمهوری و عواقب قهر از صندوق‌های رای پرداخته و نوشته است: تا اين جای كار حتی برخی از اپوزيسيون‌های شناخته شده خارج نشين و البته عاقل هم گفته‌اند رأی دادن در هر شرايطی بهتر از رأی ندادن است. علاوه بر اين جماعت، برخی صاحب نظرانی كه از منظر فلسفه سياسی به نظام‌ها می‌نگرند معتقدند هيچ فيلسوف سياسی در هيچ شرايطی حتی در بدترين وضعيت اقتصادی و سياسی و نارضايتی از وضع موجود، صندوق رأی را به عدم آن نمی‌فروشد.

فرهیختگان: مناظره سوم پایانی بر دو قطبی‌های کاذب

روزنامه فرهیختگان با تاخیری قابل توجه مناظره سوم انتخابات را مورد بررسی قرار داد و در مطلبی با تیتر «مناظره سوم پایانی بر دو قطبی‌های کاذب» نوشت: ســـومین مناظره انتخابات ۱۴۰۰ بـــا تغییراتی اندک نسبت به دو مناظره قبل انجام گرفت. انتقاد‌های فراوان به فرم و محتوای مناظره، طراحان مناظره را وادار کرد تا در این وقـــت اندک، تغییراتی را در ســـاختار مناظره اعمال کنند. مناظره اول کم تحرک، مناظره دوم خنثی و مناظره سوم چالشی بود. مناظره برای تبدیل شـــدن به ابزاری موثر برای تحقق اهداف نظام در انتخابات پرشـــور و انتخاب درســـت، راه درازی در پیش دارد.

نویسنده نقش آفرینی زمینه‌های فرامناظره‌ای را تفاوت دیگر این مناظره با دو مناظره دیگر دانست و نوشت: رویدادسازی‌های برخی کاندیدا‌ها در فاصله مناظره دوم تا ســـوم، دیدارهـــای برخی نامزد‌ها با چهره‌های مطرح، ارزیابی صورت گرفته از واکنش سران قبایل، اقوام و اقلیت‌ها و بازخورد‌های مناظره دوم در رسانه‌ها و فضای مجازی، بر کلیت مناظره ســـوم سایه افکند و عملکرد هر یک از نامزد‌ها را دستخوش بیم و امید کرد.

وطن امروز: روحانی متهم است

نویسنده روزنامه وطن امروز با تیتر «روحانی متهم است» به انتقاد از عملکرد روحانی پرداخته و نوشته است در حالی که وی عملکرد مطلوبی نداشته در عین حال طلبکار هم هست. در این گزارش آمده است: «طلبکاری» را احتمالا بتوان مهم‌ترین برگ برنده و استراتژی تغییرناپذیر دولت روحانی در طول ۸ سال گذشته دانست. روحانی تا اکنون پس از انباشت نارضایتی‌های عمومی هر روز خود و دولتش را با صفاتی عجیب مورد تمجید و تقدیر قرار می‌دهد، اما در روز‌های اخیر حتی کاندیدا‌های همسو با دولت نیز نطق خود را با برائت از دولت آغاز کرده‌اند و عاقبت ناخوشایند دولت روحانی باعث ثبت رکورد در منفوریت اجتماعی شده است.

کیهان: اصلاح‌ طلبان نامزد دارند، ولی روی دفاع از آن‌ها را ندارند!

نویسنده روزنامه کیهان در مطلبی با تیتر «اصلاح‌ طلبان نامزد دارند، ولی روی دفاع از آن‌ها را ندارند!» به فرار اصلاح طلبان از قبول اینکه در انتخابات ریاست جمهوری نامزد دارند پرداخت و نوشت: در حالی که انتخابات ۱۴۰۰ روز‌های سرنوشت‌ساز خود را سپری می‌کند و نامزد‌ها و همراهان آن‌ها از هر فرصتی برای اعلام و ارائه برنامه‌های خود استفاده می‌کنند، اما اصلاح‌طلبان همچنان بازی فریبکارانه در دو نقش را در قبال انتخابات پیش می‌برند. این طیف با تعیین نسبت به اینکه مردم از عملکرد دولت مورد حمایت آن‌ها به شدت ناراضی هستند، ابتدا با ادعای اینکه «رئیس‌جمهور تدارکاتچی است» و سپس «نامزد نداریم»، ظرف چند ماه گذشته کوشیدند از پاسخگویی درباره عملکرد ۸ ساله دولت شانه خالی کنند. این طیف پس از بررسی صلاحیت نامزد‌ها نیز ادعا کرده‌اند نامزدی در انتخابات ندارند و همچنان در حال ادامه این بازی هستند.

مهر: روحانی از تریبون صداوسیما به کمک همتی و مهرعلیزاده آمده است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرگزاری مهر در مورد اظهارات نامزد‌های اصلاح طلب در مناظره‌های تلویزیونی گفت: نامزد‌های اصلاح طلب در مناظره‌ها تلاش کردند تا خود را از عملکرد دولت مبرا کرده و با پوشش و نقاب جدیدی خود را در عرصه انتخابات مطرح کنند.

ذوالنور گفت: روحانی پس از هر مناظره‌ای از آنتن زنده به کمک همتی و مهرعلیزاده آمد.

آرمان ملی: مناقشه بر سر ماندن یا کناره گیری این ۴ نفر

روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی هم تیتر «مناقشه بر سر ماندن یا کناره گیری این ۴ نفر» رو انتخاب کرده و نوشته آن‌هایی که برای رفتن آمده بودند ماندنی شدند و بحث کناره گیری نامزد‌های پوششی حسابی داغ است، اما شاهد نوعی انفکاک در اردوگاه اصولگرا هستیم چرا که از سویی کاندیدا‌های پوششی ماندن تا آخر انتخابات را بر انصراف دادن ترجیح داده‌اند و از سوی دیگر برخی از چهره‌های اصولگرا مخالف این کنش هستند و معتقدند انصراف دست کم دو کاندیدا می‌تواند موجب پر کردن سبد آرای کاندیدای اصلی اصولگرایان یعنی سید ابراهیم رئیسی شود.

آفتاب یزد: عدم انصراف، دردسر تازه اصولگرایان

روزنامه آفتاب یزد هم به موضوع کاندیدای پوششی پرداخته و در مطلبی با تیتر «عدم انصراف، دردسر تازه اصولگرایان» نوشته است: به طور طبیعی با در نظر گرفتن این مسئله که ۵ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، همگی متعلق به یک طیف سیاسی و فکری هستند، حتی اگر به پوششی و غیر پوششی بودن نیز بی اعتنا باشیم، به خودی خود نمی‌توانیم به انصراف فکر نکنیم! و اما همین مسئله اینک در جناح و جبهه اصولگرایان به یک دغدغه و مسئله نگران کننده تبدیل شده است. مسئله‌ای که شاید در روز‌های آینده به اصلی‌ترین چالش انتخاباتی اصولگرایان مبدل شود.

ابتکار: چرا مناظره‌ها مناظره نشد؟ 

در مطلب روزنامه ابتکار با تیتر «چرا مناظره‌ها مناظره نشد؟» آمده است منتظر مناظره‌ای پر افت و خیز بودیم، اما محقق نشد و مناظره‌ها را بی‌فایده‌ترین مناظره‌های تلویزیونی برای کمک به کسانی که می‌خواهند از بین این افراد یکی را انتخاب کنند، دانست. در ادامه این مطلب آمده است نامزد‌ها ترجیح دادند از زمانشان برای تسویه حساب‌های شخصی و صحبت‌های سیاسی و حرف‌های مگو استفاده کنند تا حرف‌هایی که دغدغه مردم است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
همتی چرچیل ایران ، و تکثر نامزد های اصولگرایان گرچه در مناظرات برایشان مفید فایده بود ، اما در تجمیع آرا نگران کننده خواهد بود ، و این به نفع همتی است.
سیاست همیشه یک خط مستقیم و یک باز تاب ندارد .
آخرین اخبار