نبض انتخابات در سایر رسانه‌ها؛

آرای خاکستری اتفاق عجیبی را برای همتی رقم می‌زند/ مناظره خواب‌آور/ نامزدها علیه مناظره/ ایران در انتظار گشت ارشاد مدیران

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روز‌های رسانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از ۱۰ روز دیگر به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

آرمان ملی: آرای خاکستری اتفاق عجیبی را برای همتی رقم می‌زند

آرمان ملی درباره مهرعلیزاده و همتی نوشته که مهر علیزاده شاید مهره جدی محسوب نمی شود و همتی هم از کارگزاران است و از طیف اصلاح طلبا ن محسوب نمی شود و باید با هنر خاص خود آرای خاکستری را به نفع خود تغییر بدهند.

این روزنامه درباره آرای خاکستری این انتخابات در گزارشی نوشته که آقای مهر علیزاده ارزش‌های اصلاح طلب را خیلی جدی‌تر مطرح کرد؛ اما اشکالی که به وجود آمد این بود که ایشان نه در میان اصلاح طلبان و نه در افکار عمومی به عنوان یک کاندیدای جدی و مقتدر محسوب نشد و به همین دلیل آنچه گفت کم تر شنیده شد. همتی هم تنها سابقه عضویت در حزب کارگزاران را داشته است. در نتیجه به آن شکل اصلاح طلب محسوب نمی‌شود؛ همه این‌ها شرایط را بسیار سخت و نفس گیر کرده است و این بستگی به هنر مهرعلیزاده و همتی دارد که شرایط را تا حدی تغییر دهند.

مناظره‌های‌این‌دوره ضعف‌ساختاری‌دارند

محمود صادقی فعال سیاسی اصلاح طلب هم به آرمان ملی گفته که چینش کاندیدا‌ها دو در برابر پنج است و این پنج نفر از یک طیف هستند و حرف‌های مشابه می‌زنند و هدف اصلی آن‌ها انتقاد از دولت روحانی است؛ یعنی به نظر می‌رسد جز حذف چهره‌های شاخص اصلاح طلبان شاهد یک رقابت جدی نیستیم.

صراحت کاندیدا‌ها نباید به تخریب بینجامد

غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب هم معتقد است که صراحت کاندیدا‌ها نباید به تخریب بینجامد نامزد‌ها با سیاست تخریب موفقیتی حاصل نمی‌کنند. انتخاب مردم، نزدیک به صالح و شایستگی است و حل مشکلات کشور نیاز به عزم ملی دارد.

آفتاب یزد: مناظره آرام

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد هم تیتر مناظره آرام را برای صفحه امروز خودش انتخاب کرده و نوشته که دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ساعت. سه شنبه هجدهم خرداد ۱۴۰۰ با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد. این مناظره بر خلاف مناظره قبل به نسبت آرام‌تر بود و کاندیدا‌ها تلاش داشتند بیش از نقد یکدیگر به ارائه برنامه بپردازند. اما به نظر می‌رسد این مناظره نیز نتوانست تحرکی در جامعه به جهت افزایش مشارکت ایجاد نماید. در آخرین نظرسنجی ایسپا، مناظره نخست تنها فقط ۳۰ درصد بیننده داشته و مشارکت قطعی زیر ۴۰ درصد است.

ابتکار: مناظره‌های خواب آور

روزنامه ابتکار هم  تیتر زده مناظره‌های خواب آور و نوشته که با وجو د اینکه در مورد موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی صحبت شده، اما نتوانست راند دوم مناظره گروهی هم عیار نامزد‌ها را نشان بدهد.

شرق: رقابت در دفاع از مردم

شرق با انتخاب تیتر رقابت در دفاع از مردم مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری را حول محور عملکرد‌های گذشته دانسته است.

ایسنا؛ متفاوت از دیگر روزنامه ها و خبرگزاری‌ها

خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا اما متفاوت از دیگر روزنامه ها و سایت ها که به مناظره پرداخته بودند به پیامدهای عدم مشارکت مردم در انتخابات پرداخته و به نقل از مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفته انتخابات تنها یک روز است؛ اما پیامدهایی که در داخل و خارج می‌تواند داشته باشد مدت ها ادامه خواهد داشت.

جوان: نامزد‌ها علیه مناظره!

اما سری هم به روزنامه های اصولگرا می زنیم. روزنامه جوان به موضوع برگزاری مناظره پرداخته و تیتر زده نامزد‌ها علیه مناظره! و گفته بالاخره خود نامزد‌ها هم فهمیدند که با این شیوه مناظره نمی‌توانند توانایی خودشان را نشان دهند و ضعف رقیب را به رخ او بکشند. این شد که بیشتر آن‌ها تصمیم گرفتند در مناظره دوم بخشی از سخن خود را به نقد این گونه برگزاری مناظره ببرند.

وطن امروز: غلبه منطق و برنامه بر جنجال و حاشیه

وطن امروز، اما برخلاف دیگر روزنامه‌ها مناظره را راهبردی دانست و گفت: دومین مناظره نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیرامون موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در حالی برگزار شد که کاندیدا‌های جریان انقلاب راه حل‌های خود را برای مشکلات کشور تشریح کردند و جنجال و حاشیه را مغلوب منطق و برنامه دانست.

رسالت: ایران در انتظار گشت ارشاد مدیران

روزنامه اصولگرای رسالت هم از صحبت های حجت‌الاسلام  رئیسی تیتر انتخاب کرده و نوشته ایران در انتظار گشت ارشاد مدیران؛ البته از روند برگزاری مناظره دوم هم گفته که در مقایسه با برنامه اول در فضایی آرام تر آغاز شد، اما هر چه به بخش های پایانی نزدیک شد، اظهارات کاندیداها علیه همدیگر شدت بیشتری گرفت. نامزدها کم و بیش تلاش کردند در بخش هایی به تبیین برنامه های خود بپردازند که مهم ترین بخش آن گشت ارشاد حجت الاسلام رئیسی برای مدیران بود و تاکید کرده اگر مدیران خوب عمل کنند، مردم هم خوب عمل می کنند.

کیهان: بی برنامه، بی کارنامه و طلبکار

روزنامه کیهان هم از بی برنامگی و طلبکار بودن نامزدهای دولت در مناظره انتقاد کرده است. کیهان نوشته که این دو نامزد در طول برنامه سعی کردند با فرافکنی و تخریب دیگر رقبا، ضعف‌های خود را پوشش دهند. این دو نامزد که به قول زاکانی نامزد روکشی برای وضعیت موجود و کارنامه دولت مستقر هســتند، در مواقعی از در طلبکاری درآمده و به گونه ای ســخن می گفتند که گویا دیگر نامزدها همراه و حامی دولت تدبیر بوده اند و وضعیت امروز معیشت مردم را رقم زده اند!

تسنیم: تکذیب یک ادعا

خبرگزاری اصولگرای تسنیم هم در یکی از خبرهای خود به تکذیب خبری که چند روزی هست در رسانه های اجتماعی بازنشر میی‌شود اشاره کرده و تیتر کرده مطلبی که درباره صالح و اصلح در رسانه‌های اجتماعی به نقل از رهبر انقلاب منتشر شده است اعتبار ندارد، به طوری که روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد، هر متنی که حاکی از نوعی ورود در انتخابات باشد از طرف دفتر مردود و بی اعتبار است.

جمهوری اسلامی: ۳۸ درصد مردم در انتخابات رای می‌دهند

اما شاید بد نباشد سری هم به رسانه‌های مستقل بزنیم. روزنامه جمهوری اسلامی اصلا به مناظره‌ها اشاره‌ای نکرده و در ستون سمت چپ خود بطوری کوتاه به درصد استقبال مردم از مناظره پرداخته و نوشته است که ۳۸ درصد مردم در انتخابات رای می‌دهند.

جمهوری اسلامی همچنین نوشت که براساس آخرین نظرسنجی اعلام شده توسط ایسپا از هر ۱۰ نفر افراد بالای ۱۸ سال کشور، ۳ نفر مناظره انتخاباتی را دیده اند.

همشهری: مناظره روی خط صاف!

روزنامه همشهری هم هم‌صدا با کاندیدا‌ها و رسانه‌ها و البته مردم به روند برگزاری مناظره‌ها انتقاد کرده و تیتر اصلی خود را با این عبارت نوشته: مناظره روی خط صاف! این روزنامه نوشته دومیــن دور از مناظــره کاندیداهــای ســیزدهمین دوره انتخابــات ریاســت جمهوری هم همچون دور نخســت آن، روی خط صاف و بدون و فراز و فرود معمول و مرسوم مناظره‌های انتخاباتی برگزار شد.

مناظره دیروز آنچنــان یک‌نواخت و بدون چالش بود که داد خــود کاندیدا‌ها را به اعتراض بلند کرد. عــدم تأثیرگذاری مناســب ســبک مناظره‌های انتخابات ریاســت جمهوری ۱۴۰۰ روی جلــب نظر مردم برای ترغیب بــه حضور در این کارزار سیاسی، سبب شــد هر ۷ کاندیدا برگزار کنندگان مناظــره را مخاطب قرار دهند.

همشهری در تیتر دیگری به بورس اشاره کرده و نوشته «بورس مورد هجوم آمار‌های اشتباه انتخاباتی». این روزنامه نوشته که نامزد‌های ریاست جمهوری برای جلب نظر سهامداران مسابقه می‌دهند؛ چرا که بورس انقدر داغ شده که می‌تواند رای را به نفع خود تغییر بدهد.

مستقل: در طرح سوالات مناظره به مسائل کشور توجهی نشده است

روزنامه مستقل، اما موضوع مهمی را انتخاب کرده و از سطح کیفی سوالات صحبت کرده است که ســطح کیفی مناظرات و صحبت افراد به خصوص در جهت پاسخگویی به سوالات مجری برنامه بســیار کاهش پیدا کرده و شاید انتظاری که جامعه از کاندیدا‌های خود دارد تا کنون برآورده نشده و به مسائل اصلی کشور توجهی نشده است

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سرباز اسلام
۱۹:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
در حالي كه مسول بانك مركزي با امر مافوق وهمكاري ومساعدت او با دولت دوازدهم با براه انداختن برنامه بورسي كمر مردم را خم كرده است
اكنون از برنامه خود براي احياء بورس سخن مي گويد
فكر كرده اند كه برنامه زندگي مردم مانند ولوم راديو است كه هروقت خواستند ان را كم وزياد كنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
اصلا بحث ارای خاکستری نیست
نماینده های دولت هیچ شانسی ندارند چون مردم همین الان هم به عملکرد همتی بدبین هستند اگر می تونه چرا همین الان تورم را مهار نمی کنه ........
با کلک های دقیقه نودی دیگه را ه به جای نمی برند

برای جمع رای ، اوردن زنان یا متوسل به بازیگران سلبریتی یا ورزشکاران و ....فایده ای ندارند
آخرین اخبار