باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روز‌های رسانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دو روز دیگر به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

جام جم: بحران تصمیم در اردوگاه اصلاح طلبان

روزنامه جام جم در گزارشی با تیتر بحران تصمیم در اردوگاه اصلاح طلبان نوشته است: دو روز بیشتر به روز رأی گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمانده، اما با این وصف جریان‌های اصلاح طلب برخلاف ادوار گذشته هنوز به تصمیمی مشترک درباره نوع مواجهه با این اتفاق مهم نرسیده اند. این مساله البته دلایل متعددی دارد و می‌توان آن را به چنددستگی جریان‌های اصلاح طلب و همچنین نگرانی بابت ناکامی از نتایج این دوره از انتخابات نسبت داد.

بررسی تحولات سیاسی در میان جریان‌های اصولگرا در طول چند ماهه اخیر نشان می‌دهد آن‌ها از مدت‌ها قبل تکلیف خود را حداقل در بحث مشارکت مشخص کرده‌اند و این بار به امید روی کار آمدن دولتی انقلابی و تغییر مسیر حرکت قوه مجریه با انگیزه بیشتری در انتخابات شرکت می‌کنند. به باور این جریان سیاسی، تغییر ریل حرکتی دولت، زمینه را برای تغییر و تحولات اساسی در عرصه‌های داخلی و خارجی فراهم می‌آورد و از این رو آن‌ها تکاپوی فعالانه‌ای را از خود نشان دادند. گرچه در این دوره از انتخابات بازهم شاهد تعدد نامزد‌های اصولگرا در انتخابات بودیم، اما به نظر می‌رسد با توجه به اعتمادی که به واسطه انتشار برخی نظرسنجی‌ها و نتایج حاصله از آن در اردوگاه اصولگرا به وجود آمد، آن‌ها چندان نگران نتیجه انتخابات نیستند و حتی حضور نامزد‌های متعدد اصولگرا را خسارتی برای خود نمی‌دانند. البته در برخی نشست‌ها و گعده‌های سیاسی این موضوع حداقل نه به عنوان دغدغه بلکه به صورت یک مساله جلوه می‌کند که آن‌ها انتظار دارند نامزد پیروز با رأی بالا انتخاب شود.

در میان جریان اصلاح طلب، اما قضیه متفاوت است. باوجود تکاپو‌های سیاسی جریان‌های اصولگرا، اصلاح طلبان، اما طی چند ماه گذشته به اظهارنظر‌های پراکنده بسنده کرده اند و گرچه برخی محافل از برگزاری جلسات انتخاباتی گروه‌های مختلف اصلاح طلب اخبار منتشر می‌کردند، اما اطلاعات خاصی از این جلسات منتشر نمی‌شد و البته کسی معترض این بی خبری یا کم خبری‌ها نمی‌شد. در روز‌های اخیر خبر‌هایی درباره تشکیل جلساتی در بین اعضای نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان مبنی بر ارزیابی حمایت از عبدالناصر همتی منتشر شد، اما تا زمان نگارش این گزارش، خبری مبنی بر تصمیم قطعی برای حمایت از این نامزد اصلاح طلب در دست نیست. البته نوع رفتار سیاسی گروه‌های مختلف اصلاح طلب نشان می‌داد در نوع موضعگیری آن‌ها چنددستگی وجود دارد و با توجه به شواهد می‌توان دریافت این جریان با یک آشفتگی درعرصه اتخاذ یک تصمیم مشخص در عرصه انتخابات مواجه است.

جمهوری اسلامی: آنچه ناگفته ماند

در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «آنچه ناگفته ماند» آمده است: مشکل کنوی اینست که در میان نامزد‌های ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ کسی که بتواند قانون را بر کشور حاکم کند دیده نمی‌شود. هیچیک از نامزد‌های هفتگانه از ضرورت محور قرار دادن قانون سخن نگفتند. هیچیک از آن‌ها نگفتند قانون اساسی جمهوری اگر به درستی عمل شود می‌تواند به بی سر و سامانی موجود پایان دهد. هیچیک از آن‌ها تضمینی برای پای‌بندی به قانون ندادند، ولی تا دلتان بخواهد وعده‌ای خلاف قانون و یا غیرقابل تحقق دادند. این بی‌توجهی به مقوله قانون، نشان داد نامزد‌های ریاست جمهوری با ریشه نابسامانی موجود کشور آشنا نیستند. آن‌ها یا نمی‌دانند تجاوزی که به قانون اساسی شده کشور را به این روز انداخته و یا این واقعیت را می‌دانند، ولی جرات و جسارت اعلام آن را ندارند. در هر دو صورت، چنین افرادی امکان ندارد بتوانند این مشکل اصلی و ریشه‌ای را حل کنند.

در بخش دیگری از سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی آمده است: وقتی عدالت وجود ندارد، وظیفه نامزد‌های ریاست جمهوری اینست که رسالت اصلی خود را ایجاد عدالت در کشور بدانند. متاسفانه مقوله «عدالت» در سخنان نامزد‌های ریاست جمهوری غایب بود آنان یا به دلیل برخورداری از زندگی مرفه، بی‌عدالتی موجود را احساس نمی‌کنند و یا اصولا خود را موظف به ایجاد عدالت نمی‌دانند. در هر دو صورت، چنین افرادی نمی‌توانند حلال مشکلات امروز این کشور باشند.

آرمان ملی: بدون مردم نمی‌توان نتیجه گرفت

روزنامه آرمان ملی در مطلبی با تیتر «بدون مردم نمی‌توان نتیجه گرفت» به نقل از سید حسن خمینی در خصوص مشارکت مردمی و نقش مردم در دولت آینده نوشت: مردم تصمیم‌گیر هستند و وقتی همراهی مردم نباشد هیچ نتیجه‌ای نمی‌توان گرفت.

سهم خواهی، شرط کناره گیری

آرمان ملی در گزارش دیگری با تیتر «سهم خواهی، شرط کناره گیری» نوشت: سهم‌خواهی و مشهوریت، دو فاکتور پنهان حضور نامزد‌های پوششی است که به ظاهر در انتخابات پیش‌رو آشکار شده است.

در ادامه این گزارش نوشته است: با وجود اخبار غیررسمی چند ساعت اخیر، مبنی بر کناره‌گیری یکی از ۴ نامزد اصولگرا به نفع کاندیدای رسمی، کلاف پیچیده انصراف‌ها، همچنان سردرگم باقی است و احتمالا تا ۲۴ ساعت پیش از رای‌گیری نیز ادامه داشته باشد؛ در حال حاضر محسن رضایی و قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرده‌اند که قصد انصراف ندارند و تا آخر باقی می‌مانند و خبر روشنی از ستاد سعید جلیلی نیز منتشر نشده است. باید منتظر ماند و دید پروژه نامزد‌های پوششی تا کجا پیش می‌رود و آیا ممکن است تجربه انتخابات ۹۲ برای اصولگرایان تکرار شود یا خیر؟

رای جبهه اصلاحات به همتی، آری یا نه؟

عبدالناصر همتی و موضوعات پیرامون حمایت از او، مبحثی است که این روز‌ها جریان اصلاحات را حسابی به خود درگیر کرده است؛ آرمان ملی از انتظار همتی برای حمایت جبهه اصلاحات نوشت و آفتاب یزد از عدم حمایت جریان اصلاحات از عبدالناصر همتی گفت.

شرق: ستاد ما نماد دولت آینده نخواهد بود

روز گذشته سید ابراهیم رئیسی به دیدار مدیران رسانه‌های اصلاح طلب رفت و سخنرانی کرد؛ روزنامه شرق با اشاره به این دیدار به نقل از رئیسی نوشت: ستاد ما به هیچ عنوان نماد دولت آینده نخواهد بود و نباید از روی ستاد نسبت به آینده دولت داوری کرد. ما نسبت به احدی در رابطه با آینده بدهکار نخواهیم بود و کسی حق سهم‌خواهی در این زمینه را ندارد.

جوان: روز دعوت به انتخابات

روزنامه جوان در روز‌های باقی مانده به انتخابات اشاره‌ای به صحبت‌های روز گذشته نامزد‌ها برای شرکت در انتخابات کرده است و تیتر زده "روز دعوت به انتخابات". این روزنامه نوشته دیروز روز دعوت به شرکت در انتخابات بود. از نامزد‌های رد صلاحیت‌ شده تا برخی اشخاص مردد و بعضی احزاب رادیکال؛ همه به یک چیز دعوت کردند: «رأی دادن در هر حالتی بهتر از رأی ندادن است»

کیهان: در مکتب شهید سلیمانی، چرا و چگونه باید رأی داد

روزنامه کیهان هم موضوع رای گیری را به مکتب حاج قاسم مرتبط دانسته و تیتر زده "در مکتب شهید سلیمانی، چرا و چگونه باید رأی داد" و نوشته: ملت ایران با حضور پرقدرت، حماسه‌آمیز، همگانی و حداکثری در انتخابات در امتداد «مکتب مترقی و راهگشای حاج قاسم» که وفاداری خود را به آن اثبات کردند. حجم سنگین جنگ روانی دشمن برای بی‌رونق ساختن انتخابات را به حبابی پوچ مبدل و بار دیگر بر مکر دشمنان غلبه می‌کنند، انقلاب و نظام اسلامی را یک گام دیگر به اهداف والایش نزدیک‌تر و موجبات گشوده شدن گره‌ها را فراهم خواهند ساخت، ان‌شاءالله.

ایران: نوبت مردم

روزنامه ایران هم مانند سایر رسانه‌ها در روز‌های باقی مانده تا انتخابات به مشارکت مردم پرداخته است این روزنامه تیتر زده "نوبت مردم". ادر این گزارش آمده است: حالا با نزدیک شدن به پایان دوران تبلیغات رسمی، این فراخوان‌ها و دعوت‌های نهادها، احزاب و چهره‌های مختلف از مردم برای شرکت در انتخابات است که بیشتر نمود دارد. برخی در این میان با اشاره به برخی گلایه‌ها و انتقاد‌های موجود نسبت به شورای نگهبان، اما اصرار دارند که برای پاسداری از جایگاه صندوق رأی به عنوان مکانیزم مدنی و کم‌هزینه جابه‌جایی قدرت باید در انتخابات شرکت کرد.

صبح امروز: محیط زیست؛ حلقه گمشده مناظرات

روزنامه صبح امروز به موضوعاتی که از نظر نامزد‌های ریاست جمهوری به دور مانده، پرداخته است و این طور تیتر زده "محیط زیست؛ حلقه گمشده مناظرات". اسماعیل کهرم یک بوم‌شناس در مصاحبه با این روزنامه گفته که کاندیداهای ریاست‌جمهوری فکر می‌کنند عالم دهرند. وی در ادامه مصاحبه خود به بی توجهی نامزد‌ها به این موضوع و عدم توجهشان به کمبود آب و ... انتقاد کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار