حجت الاسلام بنیادی گفت: در حال حاضر زندانی سیاسی و امنیتی در استان زنجان نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، حجت‌الاسلام بنیادی سرپرست اداره‌کل امور زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان زنجان بااشاره  به اینکه جمعیت کیفری و جرائم در استان زنجان خیلی بالا نیست و دستگاه قضا تلاش کرده که تعداد ورودی زندان‌ها را کاهش دهد، گفت: نخستین فراوانی جرائم در استان زنجان در حوزه موادمخدر بوده و دومین مورد هم  به سرقت اختصاص دارد.

او افزود: در حال حاضر کمتر از ۵۰ نفر زندانی خانم در زندان‌های استان زنجان هستند که جرائم آن‌ها شامل قتل، سرقت، موادمخدر و محکومیت‌های مالی است.

حجت الاسلام بنیادی با اشاره به اینکه هیچ دختری در کانون اصلاح و تربیت که افراد زیر ۱۸ هستند، نداریم، افزود: با اقدامات انجام شده تعداد آقایان این مراکز نیز به زودی به کمتر از ۱۰ نفر می‌رسد.

او بابیان اینکه تعداد زندانیان مربوط به نزاع نیز حدود ۷۰ نفر است، گفت: با توجه به پیشینه مذهبی زنجان، این تعداد زیبنده این استان نیست و بایستی کاهش یابد.

بنیادی ادامه داد: در حال حاضر  زندانی سیاسی و امنیتی در استان زنجان نداریم.

سرپرست اداره‌کل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان در مورد انتقال زندان زنجان به خارج از شهر، گفت: طبق قانون باید زندان بیرون از شهر مستقر شود و در مرکز استان زنجان باید بازداشتگاه عمومی، کانون اصلاح و تربیت و اردوگاه برای جرائم موادمخدر داشته باشیم به همین دلیل برای انتقال زندان زنجان نیز اقدامات خوبی از سوی مدیران قبلی انجام شده و موضوع تفاهم‌نامه انتقال زندان‌ها به خارج از شهر آماده است.

او با اشاره به اینکه در زندان مرکزی، زندان ابهر و زندان خدابنده شورای حل اختلاف تشکیل شده است، افزود: ورودی پرونده‌ها به این شورا‌ها ۳۳۸ پرونده بوده که ۱۷۴ مورد به صلح و سازش منجر و مختومه شده و ۱۶۴ فقره نیز به نتیجه‌ای نرسیده است.

بنیادی ادامه داد: صلح و سازش در زندان‌ها از اولویت سازمان زندان‌ها است و تسریع فرآیندها، حفظ کرامت انسانی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از مزایای آن به‌شمار می‌رود.

او اقدامات روان‌شناختی و روان‌درمانی را از رویکرد‌های اداره‌کل امور زندان‌ها برشمرد و گفت: در این اداره مرکز خدمات اجتماعی فعالیت می‌کند که هدف آن تکمیل چرخه اصلاح و حرفه‌آموزی است.

سرپرست اداره‌کل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان افزود: در سه ماه نخست امسال ۷۴۵ نفر در ۲۶ رشته آموزشی ثبت‌نام کردند و از مهمترین این رشته‌ها می‌توان به کشاورزی، دامپروری، پرورش گل، پرورش ماهی، سیم‌کشی ساختمان، عیب‌یابی خودرو، کفاشی، نانوایی سنتی و قلم‌زنی روی مس اشاره کرد و این مرکز وام خوداشتغالی به آموزش‌دیدگان اعطا می‌کند و زندانیان می‌توانند برای خود درآمد داشته باشند.

او ادامه داد: در حال حاضر۷۲۷ خانواده تحت پوشش مرکز اجتماعی قرار دارند و  توانمندسازی خانواده زندانیان نیز در دستور کار است.

سرپرست اداره‌کل امور زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان زنجان به راه‌اندازی دادرسی الکترونیکی اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد اعزام مراجع قضایی زندان‌های استان زنجان از طریق دادرسی الکترونیکی انجام شده و ۱۳۱ نفر هم‌اکنون از طریق پابند الکترونیکی تحت نظارت هستند که جرائم معین امکان استفاده از پابند دارند و محدوده تردد آن‌ها نیز مشخص شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.