تبریز یکی از قطب‌های سماورسازی کشور به شمار می‌رود که انواع سماور‌ها را تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، تبریز بدلیل اهمیت اقتصادی در دوران قاجار و البته نزدیکی به روسیه در طول سال‌ها از روس‌ها سماور سازی آموخته بودند این صنعت رونق فراوانی داشته و تا به امروز سماور سازی در تبریز زنده مانده است.

صنعت سماورسازی در آذربایجان شرقی یک صنعت بومی است. حدود ۷۰ درصد سماور گازی و ۳۰ درصد سماور زغالی کشور در این استان تولید می‌شود.

آذربایجان شرقی قطب تولید سماور کشور

قدمت چند صدساله سماور

قنبرزاده تولید کننده سماور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:قدمت تولید سماور به چند صد سال پیش باز می‌گردد.

او افزود: سماور از قدیم الایام در شهر تولا روسیه تولید شده و در زمان ناصرالدین شاه به ایران آورده شده است.

اوگفت:با افزایش مصرف چای در ایران ایرانی‌ها به فکر ساخت سماور افتادن و اول سماور زغالی در ایران تولید شد و بعدا به مرور زمان سماور نفتی تولید شد و سپس با کشف گاز سماور گازی هم تولید شد.

در کلانشهر تبریز که یکی از قطب‌های تولید سماور در کشور محسوب می‌شود کارگاه‌های مختلفی مشغول تولید سماور هستند.

آذربایجان شرقی قطب تولید سماور کشور

فعالیت بیش از ۲۰۰۰ واحد کاری

قنبرزاده مدیر عامل کارخانه سماور سازی نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:در سطح استان بیش از ۲۰۰۰ واحد کاری هم در کنار این کار فعالیت می‌کنند.

او افزود:مستقیما در کارخانه من الان ۳۵ نفر مشغول بکار هستند.

اشتغالزایی بیش از۶۰نفربه صورت مستقیم وغیرمستقیم دراین واحد

حسن زاده مدیر عامل یکی از کارخانه‌های سماور سازی نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می گوید:در واحد ما هم بصورت مستقیم برای ۱۲ نفر و بصورت غیر مستقیم برای ۴۰ نفر اشتغالزایی شده است.

او افزود: با ورود انواع جوشاننده‌ها و چای ساز‌های خارجی به کشور تولید سماور هم به روز رسانی شده است.

او گفت:برخی از مدل‌های تولید سماور منحصر به شهر تبریز است و برای اولین بار در کشور در تبریز تولید می‌شود که استقبال خوبی هم داشته است.

آذربایجان شرقی قطب تولید سماور کشور

صنعت سماور سازی هم صنایع دستی محسوب می‌شود

اصغری مدیر تولید یکی از کارگاه‌های سماورسازی هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صنعت سماور سازی هم صنایع دستی محسوب می‌شود و هم از تکنولوژی روز دنیا در تولید آن استفاده می‌شود.

او افزود:جنس سماور‌ها از استیل بوده و آبکاری شده هستند و تمامی این قطعات با جوش و نقره بدون دخالت دست با دستگاه‌های پیشرفته کار می‌شوند.

او گفت:صنعت سماورسازی تبریز علاوه بر تامین نیاز داخل محصولاتش را به سایر کشور‌ها صادر می کند.

قنبرزاده یکی از صادر کنندگان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما به کشور روسیه سماور زغالی صادر می‌کنیم. برای عراق سماور نفتی می‌دهیم و برای کانادا هم سماور برقی صادر می‌کنیم.

تولید کنندگان صنعت سماورسازی مشکلاتی نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بیمه، تامین مواد اولیه و صادرات چمدانی سماور اشاره کرد.

آذربایجان شرقی قطب تولید سماور کشور

رفع مشکل سماورسازان دراستان

زابلی عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تبریزهم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید:ما به دنبال پی گیری مشکلات ذکر شده این تولید کنندگان هستیم و تلاش می‌کنیم تا مشکل بیمه آن‌ها را حل کرده و در زمینه صادرات سماور نیز مسیر‌های سهل الوصولی را برای صادرات این محصول فراهم کنیم.

سماور یک عبارت روسی به معنی «خود جوش» می باشد. وسیله‌ای معمولاً فلزی است که برای آماده کردن چای به منظور نوشیدن بکار می‌رود. این ظرف دارای یک مخزن آب است که برای آماده کردن چای و موارد دیگر همواره در حال جوشیدن نگهداشته می‌شود. این وسیله مفید نخستین بار در دوره صفویه از روسیه وارد ایران شد. نقل است که بعد‌ها امیر کبیر صنعتگران ایرانی را به ساخت سماور تشویق کرد و در اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار که نوشیدن چای عمومی شده بود صنعت سماور سازی در شهر‌ها و روستا‌ها و در میان عشایر رونق گرفت.

آذربایجان شرقی قطب تولید سماور کشور

گزارش ازناهیدخدادادی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار