غلامی مطرح کرد؛

نقش ویژه نخبگان علمی کشور در توسعه علم

وزیر علوم گفت: توجه به سرآمدان، دانشمندان و جوانان نخبه و با استعداد علمی کشور، در توسعه علم و دانش نقش ویژه‌ای دارد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین پانزدهمین دوره جایزه علمی افضلی‌پور، پنجمین دوره جایزه هنری ادبی صبا که به همت دانشگاه شهید باهنر کرمان عصر امروز (جمعه) به صورت مجازی برگزار شد، گفت: زیبایی و شکوه زندگی آدمیان در این جهان مرهون وجود انسان‌های شریف و فرهیخته‌ای است که خود را وقف جامعه و هم‌نوعان خود می‌کنند و در دوران حیات خود توانسته‌اند رسالت و اهدافی را برای خود تعیین کنند و برای تحقق آن همه‌ی زندگی خود و نعمت‌های خدادادی که در اختیار داشتند را صرف کردند.

او ادامه داد: این انسان‌ها الهام‌بخش مردمان روزگار خود و همچنین روشنگر راه نسل‌های آینده در مسیر اخلاق و همت والای انسانی هستند.

وزیر علوم اظهار کرد: روانشاد مهندس علیرضا افضلی پور بنیانگذار دانشگاه بزرگ شهید باهنر کرمان یکی از شخصیت‌های شایسته و ماندگار عرصه خدمت به علم‌، فرهنگ و اخلاق است که با بلندنظری، ژرف‌نگری و هوشمندی خود رسالت مهمی را در مسیر اعتلای منطقه‌ی کرمان بر عهده گرفت و با بذل تمام دارایی‌های مادی خود توانست در قلب منطقه جنوب شرق کشور در شهر کرمان، دانشگاهی را بنیانگذاری کند که امروز به عنوان یکی از دانشگاه‌های مهم و تاثیر‌گذار عرصه علم و فناوری است و سابقه طولانی در تربیت دانش‌آموختگان توانمند و نسل فرهیخته در منطقه و در کشور بوده است.

 غلامی افزود: دانشگاه شهید باهنر کرمان دانشگاه مادر و اصلی در استان کرمان است که در برنامه‌های جدیدی که وزارت علوم در کشور طراحی و اجرا می‌کند به عنوان دانشگاه معین استان کرمان که مجموعه آموزش عالی استان را برنامه‌ریزی، هدایت و توسعه‌ی آن را مدیریت خواهد کرد.

او ادامه داد: این دانشگاه با داشتن تعداد زیادی دانش‌آموخته‌، اساتید، دانشمندان و فرهیختگانی که از سرامدان علم و دانش هستند، جایگاه ویژه ای در آموزش عالی کشور به خود اختصاص داده است و وجود دانشگاه‌های اینچنینی جزء سرمایه های بزرگ کشور و منطقه به حساب می آید.

غلامی همچنین گفت: آنچه که افتخار امروز در حوزه علم و فناوری در منطقه کرمان است، قطعاً آثار خیر و برکات الهی آن نصیب روح روانشاد افضلی‌پور هم خواهد بود. یکی از برنامه‌های افتخارآمیز و مهمی که دانشگاه کرمان سالیان طولانی است که برگزار می‌کند، برگزاری جایزه علمی افضلی پور است. تاریخ و سابقه ی این مراسم نشان می دهد که این جایزه یکی از جایزه‌های معتبر دانشگاهی در کشور است.

وزیر علوم تصریح کرد: فهرست اسامی اساتید، دانشمندان و هنرمندان و فرهیختگانی که موفق به دریافت این جایزه شده‌اند، نشان از اهمیت این جایزه در سال‌های گذشته دارد و جا دارد از زحمات و تلاش‌های مسئولین، مدیران و دست اندرکارانی که این جایزه را برنامه‌ریزی کرده و به اجرا در آوردند و تداوم آن را تضمین کردند تقدیر و تشکر کنم.

غلامی یادآور شد: نکته ارزشمند این است که علی‌رغم شیوع بیماری کرونا از سال گذشته تا امسال، این برنامه با یک وقفه یک ساله امسال توانست اجرا شده و تداوم داشته باشد و این جای بسی خرسندی و قدردانی دارد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پایان ضمن آرزوی توسعه خدمات متعالی در حوزه فرهنگ تاکید کرد: توجه به سرآمدان، نخبگان، جوانان با استعداد و معرفی آنان به جامعه، در توسعه و ترویج علم نقش ویژه‌ای دارد که قطعاً این برنامه یکی از برنامه‌های مهم و تاثیر‌گذار در این حوزه است. ان شاءالله در بخش‌های مختلف کشور هم نمونه‌هایی از این برنامه. به ویژه در جاهایی که شخصیت‌های خیّر و تاثیرگذار حضور پیدا کرده‌اند و در حمایت از توسعه علم و فناوری در منطقه یا مناطقی از کشور نقش تاثیرگذار داشته‌اند، این قدرشناسی‌ها تحقق پیدا کند و در سایه آن تشویق و ترویج علم و فناوری محقق شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.