مهدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولتمردان با فراهم کردن زمینه‌های لازم مانع فرار مغز‌ها شوند/ نقش نخبگان در توسعه همه جانبه کشور

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: دولتمردان هر کشوری باید با فراهم کردن زمینه‌های لازم مانع فرار مغز‌ها شوند.

رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معضل مهاجرت نخبگان از کشور اظهار کرد: موضوع «مهاجرت نخبگان» یا «فرار مغزها» امروز در جامعه دیده می‌شود.

او افزود: «مهاجرت» کلمه مناسب تری است؛ چرا که دین اسلام با آن شکل گرفت و رشد پیدا کرد و باید گفت که مهاجرت از چند بعد قابل ارزیابی و بررسی است. یکی از ابعاد مهاجرت که در دنیا مرسوم است و هر کسی برای ارتقای زندگی، افزایش دانش و ثروت از آن یاد می‌کند رفتن به شهر‌ها و کشور‌هایی است که دارای امکانات و خدمات بیشتری هستند.

مهدی تصریح کرد: برخی افراد هم بعد از زندگی در کشور‌های پیشرفته به شهر و محل زندگی خود باز می‌گردند و از دستاورد‌ها و توانایی‌های شان در مسیر مطلوب‌تر استفاده می‌کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: اگر فردی به علت ایجاد ثروت و علم و دانش بیشتر مهاجرت کند و در کشور دیگری دانشمند بالاتری شود و تجارت آن روز به روز افزایش یابد، در اینصورت کشور خودش باید بخشی از دانش و معلومات و ثروت شخص را در راستای رفع مشکلات استفاده کند، یعنی با استفاده از برنامه ریزی‌های لازم توانایی‌های و استعدادهایش را در کشور مبدا شکوفا کند.

مهدی گفت: به اینصورت با دانش و علم و ثروت دنیا در ارتباط هستیم و اسلام روی این موضوع تاکید ویژه‌ای داشته است؛ بنابراین مهاجرت به این معنا کار درستی است و افراد می‌توانند استعداد‌های خود را همواره شکوفا سازند.

فرار مغزها؛ عاملی مهم در جهت از دست دادن سرمایه‌های بزرگ انسانی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: فرار مغز‌ها یا به معنای دیگر فرار سرمایه‌های بزرگ انسانی یعنی اینکه چنین افرادی علم و دانش و ثروت خود را در کشور‌های مقصد خرج کنند و هیچ گونه ارتباط عاطفی، دانشی و سرمایه‌ای با کشور مبدا نداشته باشند و به اینصورت تصمیم به ترک کشور خود بگیرند.

مهدی تاکید کرد: باید روی موضوع فرار مغز‌ها برنامه ریزی ویژه‌ای شود و اگر هر فردی به هر بهانه‌ای نمی‌تواند در کشور خود زیست کند و به فعالیت تجاری، کسب و کاری یا علمی بپردازد لازم است تا با رفتن به کشوری دیگر به هیچ عنوان کشور ایران را به عنوان میهن و وطن مادری خود فراموش نکنند، بلکه بایستی بعد از گذشت چند سال به انتقال علم و دانش و ثروت خود بپردازد و به اینصورت به فکر هموطنان خود باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: سیاست گذاران هر کشوری وظیفه دارند که جریان «مهاجرت نخبگان» را مدیریت کنند و آن را به حال خود رها نکنند. برای مثال، افراد می‌توانند برای کسب تجربیات بیشتر در زمینه‌های علم و دانش و فناوری به کشور‌های دیگر بروند، اما باید هر چه سریع‌تر برای انتقال آن‌ها به کشور خودشان مجدد به ایران بازگردند که این برگشت ممکن است به دو معنای برگشت فیزیکی یا انتقال علم و ثروت و دانش به صورت غیر مستقیم به کشور خودش باشد.

توسعه کشور در گرو توجه سیاست مداران به تجربیات نخبگان

مهدی با بیان اینکه اگر روی مهاجرت نخبگان سیاست گذاری شود، می‌توان رشد و توسعه کشور را شاهد بود، تاکید کرد: اکثر کشور‌های دنیا مانند: چین، کشور‌های اروپایی، هند و ... همه توانایی‌ها را از درون خودشان نساخته اند، بلکه بخشی از ثروت، قدرت، دانش، تکنولوژی و معلوماتشان را از سایر کشور‌های دیگر به دست آورده اند که چنین موضوعی مشکلی ندارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: مهاجرت نباید به معنای فرار مغز‌ها و از دست دادن سرمایه‌های انسانی باشد، بلکه بایستی به معنای اصلی کلمه که همان تاکید اسلام است مورد توجه قرار گیرد که در اینصورت می‌تواند موثر و مفید باشد، البته این موضوع وظیفه دولتمردان هر کشوری است تا با فراهم کردن زمینه‌های لازم مانع مهاجرت دائمی نخبگان علمی از کشور شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.