ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت آتی برای بهبود سیاستهای نظام آموزش عالی کشور اظهار کرد: در ابتدا باید باور داشته باشیم که آموزش عالی به عنوان نهاد پایهای توسعه منابع انسانی کشور در جامعه فعالیت میکند.
او افزود: منابع انسانی عامل اصلی توسعه کشور تلقی میشود و اگر آن را باور کنیم برای کیفی سازی زیرساختهای نظام آموزش عالی تلاش مان را بیشتر خواهیم کرد.
صالحی عمران تصریح کرد: اصلیترین عامل و سرمایه گذاری کیفی کشور را منابع انسانی شکل میدهد و بسیار حائز اهمیت است و باید آن را در بدو برنامه استراتژیک خود مشاهده کنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: توسعه منابع انسانی شامل ۳ زیر شاخه نظام آموزش عمومی، نظام آموزش مهارتی و نظام آموزش عالی میشود که باید نظام را جدی بگیریم و در سیاستهای کلان روی آن سرمایه گذاری کیفی کنیم.
او با بیان اینکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته در برنامههای راهبردی خود روی توسعه منابع انسانی و زیرشاخههای آن وقت گذاشته اند، تاکید کرد: آموزش مهارتی در برنامه راهبردی آمریکا بسیار جدی مورد توجه قرار گرفته و دولت روی تمامی بخشهای دولتی و خصوصی آن سرمایه گذاری کرده است و همچنین بودجه لازم را پرداخت کرده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور تاکید کرد: اگر مهارتهای فنی و حرفهای و مهارتهای آموزش مهارتی کشور به صورت جدی تلقی شود و دولت روی آن سرمایه کافی بگذارد، میتواند توسعه کشور را افزایش دهد؛ چرا که توسعه بدون ساخت و استفاده از نیروی انسانی ماهر و پیشرفته امکان پذیر نخواهد بود.
صالحی عمران تاکید کرد: سرمایه گذاری کیفی روی نظامهای آموزش عالی بسیار جدی است، برای مثال برای تربیت اساتید و مربیان یا کادر آموزشی باید برنامه جدی صورت گیرد و لازم است تا برای تک تک عنصرهای آن برنامه جداگانه در نظر گرفته شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور گفت: برای توانمدسازی و ارتقای کیفی نظام آموزش عمومی، نظام آموزش مهارتی و نظام آموزش عالی باید روی معلمان، مربیان و اساتید سرمایه گذاری کرد؛ چرا که آنها نقش بسیار مهمی در جامعه دارند و نیروی انسانی پرورش میدهند و به اینصورت پیشرفت و توسعه کشور را رقم میزنند.
او اضافه کرد: چند سالی میشود که برنامههای توانمند سازی خاصی برای استادان برگزار نمیشود؛ بنابراین بحث بین المللی سازی نظام آموزش عالی و فرصتهای علمی مطالعاتی و عالی باید در اختیار دانشگاههای تراز اول دنیا قرار بگیرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: برنامههای پژوهشی و آموزشی استادان، مربیان و معلمان را باید ارتقا دهیم تا آنها بتوانند متناسب با امکانات و دانش خود نیروی انسانی موجود در جامعه را تربیت کنند.
صالحی عمران افزود: عناصر کیفیت روی ارتباط دانشگاه و نهادهای آموزشی با جامعه و ارتباط دانشگاه با صنعت و بخشهای مختلف مستلزم یک برنامه ریزی اصولی و کاربردی است و نمیتوان به آنها بی توجهی کرد.
او بیان کرد: تجهیزات و آزمایشگاههای دانشگاهی به مرور در حال کهنه شدن و از بین رفتن هستند که باید روی آنها سرمایه گذاری جدی کرد و بایستی دولت سیزدهم به آن توجه کند تا بتوانیم توسعه و پیشرفت کشور را رقم بزنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: با توجه به مجازی شدن آموزشها باید سرمایه گذاری جدی روی آزمایشگاههای مجازی انجام شود؛ چرا که در دوران کرونا هم ما به آموزشهای الکترونیکی اکتفا خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور افزود: تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و ارتباط با آنها در جامعه یک برنامه استراتژیک کلان و راهبردی است که باید برنامه ریزیها جدی روی آن صورت بگیرد و بنابراین دولت سیزدهم باید این موضوع را در راس کار خود قرار دهد و به آن توجه داشته باشد.
صالحی عمران افزود: اگر نیروهای انسانی و منابع انسانی جامعه روی دانشها و مهارتها و نگرشهای خود سرمایه گذاری نکنند به هیچ عنوان در فرآیند توسعه قرار نمیگیرند و در نهایت توسعه هم انجام نخواهد شد؛ بنابراین باید به صورت تخصصی و خیلی جامع روی تمامی جزئیات و عناصر منابع انسانی تمرکز کرد.
انتهای پیام/