معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تقلب‌های علمی نه تنها کمکی به افزایش مخزن دانش نمی‌کنند، بلکه سطح علمی را هم کاهش می‌دهند.

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور  در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تقلب‌های علمی اظهار کرد: وزارت علوم طی سال‌های اخیر با تشکیل کمیته‌ای در حوزه پژوهش توانسته اقدامات موثری برای مقابله و پیشگیری از تقلب یا فساد علمی انجام دهد.

او افزود: هر فعالیتی که با تقلب، کپی برداری، استفاده از کار دیگران صورت بگیرد، سطح علمی را به شدت کاهش می‌دهد؛ چرا که علم به معنای پژوهش و خلق دانش است و زمانی که پژوهشی صورت نگیرد یا دانشی توسط یک فرد، گروه یا دانشگاه خلق و تولید نشود، عملا یک علم کاذب خواهد بود.

مهدی تصریح کرد: علم کاذب یا تقلب‌های علمی حاصل دسترنج فرد نیست، بلکه نتیجه سرقت یا دزدی ادبی خواهد بود. طبیعی است که وقتی یک دانشی مانند: رساله، مقاله، کتاب و ... از پژوهشگری به نام فرد دیگری عنوان شود به هیچ عنوان این کار ارزش علمی ندارد.

دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: استادان، دانشجویان و افرادی که دست به تقلب‌های علمی می‌زنند، نه تنها کمکی به افزایش مخزن دانش کشور نمی‌کنند، بلکه سطح علمی را تا حدودی کاهش می‌دهند.

علم باید حاصل پژوهش باشد

او اضافه کرد: علم باید حاصل پژوهش و خلق دانش باشد؛ بنابراین تقلب‌های علمی باعث آسیب به سطح علمی کشور می‌شود و می‌تواند کشور را از همه نظر با مشکل رو به رو سازد.

دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: هرچه به دانش و پژوهش کمک کنیم به همان نسبت هم کارمان علمی و دقیق خواهد بود و در مقابل هرچه از این فرآیند فاصله بگیریم به همان نسبت هم فعالیت‌های مان بی ارزش و غیر اخلاقی خواهد بود که همین امر در کاهش کیفیت دانش موثر خواهد بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
بهترین دوران عمرم رو صرف دانشگاه کردم. اما وقتی نگاه می‌کنم هیچی بلد نیستم. چرا باید اینجور باشه؟ من که تنبلی نکردم. همیشه دقیقاً از اول مهر سر کلاس رفتم با اینکه حتی خود استادها هم نمی‌اومدند. تا آخر اسفند هم سر کلاس بودم و چه توهین‌ها و تمسخرها که از همکلاسی‌ها نشنیدم. حتی اون سال هم که کرونا اومد تا آخرین هفته‌ی بهمن به دانشگاه رفتم. اما حس می‌کنم هیچی بلد نیستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
چرا مسئولان فقط صورت مسئله رو بیان می‌کنند.
ریشه‌ی مشکل کجاست؟ راه حل چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
اینجا فقط توضیح داده شده که تقلب و کُپی‌کاری یعنی چی.
اما هیچکس توضیح نمیده که دلیل این کُپی ‌کاری‌ها چیه؟
هیچکس نمیگه چرا دانشجویی که چندین سال درس خونده و تمام درس‌ها رو با موفقیت پاس کرده، الان نمی‌تونه خودش پایان‌نامه و مقاله بنویسه.
از طرف دیگه، مگه این‌همه جلسه بررسی پروپوزال و پایان نامه قبل و بعد انجام پایان نامه برگزار نمیشه؟ مگه پروپوزال و پایان نامه و مقاله‌های استخراجی، فرایند همانندجویی رو طی نمی‌کنند؟ چرا در حین گذر از این همه فیلتر، هیچکس به کُپی بودن کارها پی نمی‌بره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
توی خبر اومده:
وزارت علوم طی سال‌های اخیر با تشکیل کمیته‌ای در حوزه پژوهش توانسته اقدامات موثری برای مقابله و پیشگیری از تقلب یا فساد علمی انجام دهد.

میشه چند نمونه از این اقدامات موثر رو نام ببرید.