به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در برخی از مطالب گفته میشود که حضرت ابراهیم علیه السلام کعبه را به امر خداوند بنا کرد و برخی هم نقل میکنند که آن حضرت به تجدید بنای کعبه اقدام کرد. برای تشخیص صحت در بین این دو نقل، لازم است که منابع حدیث و تفسیر قرآن کریم مورد مطالعه قرار بگیرد.
بر این اساس، در مورد بنای کعبه در تاریخ مطالبی عنوان شده که نشان میدهد حضرت ابراهیم علیه السلام اولین کسی نبود که خانه کعبه را بنا کرد. بلکه کعبه اولین بار در دورانی ساخته شد که هنوز انسان خلق نشده بود. یعنی قبل از آفرینش انسان، کعبه به امر خدای متعال و توسط فرشتهها و بهخصوص جبرئیل علیه السلام ساخته شد. یعنی آن زمان، محل کعبه همین نقطهای است که امروزه قرار دارد.
البته در بعضی از روایتها این طور ثبت شده که حضرت آدم علیه السلام اولین کسی بوده که به دستور خدای سبحان اقدام به بنای کعبه کرده است. اما این روایت که بیتالله الحرام اولین بار توسط فرشتهها بنا شده، درستتر به نظر میرسد.
شواهد وجود کعبه قبل از تجدید بنا توسط حضرت ابراهیم علیه السلام
در این باره یک شاهد قرآنی هم وجود دارد. آنجا که خدای متعال به ماجرای انتقال حضرت هاجر سلامالله علیها و حضرت اسماعیل علیه السلام به سرزمین خشک و بی آب و علف مکه اشاره میکند و دعای حضرت ابراهیم علیه السلام را عنوان میفرماید که: «رَبَّنا إِنِّی أَسْکنْتُ مِنْ ذُرِّیتِی بِوادٍ غَیرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیتِک الْمُحَرَّمِ؛ پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه تو سکونت دادم.»
این آیه شریفه مشخص میکند زمانی که حضرت ابراهیم علیه السلام به همراه همسرش حضرت هاجر سلام الله علیها و فرزند شیرخوار خود یعنی حضرت اسماعیل علیه السلام به سرزمین مکه وارد شد، در آنجا نشانههایی از کعبه وجود داشت.
شاهد دیگر این موضوع آیه ۹۶ از سوره مبارکه آلعمران است که میفرماید: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً؛ نخستین خانه اى که به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد در سرزمین مکه بود.» بنا بر آیه شریفه معلوم است که ستایش خدای متعال و ساخت مرکزی برای عبادت از زمان حضرت ابراهیم علیه السلام شروع نشده، بلکه قبل از آن حضرت هم پیامبرانی بودهاند و یکتاپرستی رواج داشت.
در عین حال در نهجالبلاغه هم به نقل از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام نقل شده که در خطبه قاصعه فرمودند: «الا ترون ان اللَّه سبحانه اختبر الاولین من لدن آدم صلوات اللَّه علیه الى الاخرین من هذا العالم باحجار... فجعلها بیته الحرام ... ثم امر آدم و ولده یثنوا اعطافهم نحوه» به این معنا که: «آیا نمىبینید که خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به وسیله قطعات سنگى ... امتحان کرده است و آن را خانه محترم خود قرار داده. سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند.»
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
> ، >
جمیع امت مومنین مسلمین امت حزب الله امت واحده رسول الله ص در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص برای فروپاشی فراعنه برده داران ظالمین ستمگران فاسدین فاسقین آل سعودی خائنین به اسلام و مسلمین در سر تا سر عربستان حجاز و در تمامی کوچه بازار معابر اماکن عمومی و مساجد و در بیت الله الحرام مکه مکرمه و مدینه منوره و صحرای عرفه و سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص قبل از دعای پر فیض عرفه و بعد از دعای پر فیض عرفه با بانگ بلند فریاد بزنند لبیک یا حسین ع تا ستونهای کاخهای فراعنه برده داران ظالمین ستمگران مظلوم کشان کودک کشان شکنجه گران آل سعودی رو به سقوطی خائنین از هم فرو بپاشد هرچه سریعتر تا حکومت جمهوری اسلامی مستقل آزاد عربستان حجاز توسط امت واحده رسول الله انقلابی امت حزب الله عربستان حجاز تشکیل شود و آمریکایها و صهیونیستها و همپیمانان نکبت اشغالگرشان هم از عربستان حجاز اخراج و فراری و نابود شوند که در مرکز قبله گاه نورانی مقدس جهان اسلام توسط این خائنین سعودی خبیث حضور دارند و دارند ثروتهای ملی ملت مستضعفین عربستان حجاز بیت المال مسلمین عربستان حجاز را غارت می کنند و باج می دهند به آمریکایها و همپیمانان خبیث تروریست اشغالگرشان و مردم مظلوم مومنین مسلمین مستضعفین بینوایان عربستان حجاز را در رنج عذاب فقر بدبختی انداخته اند . لبیک یا حسین ع .
> ، >
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه آزاده اندیشانه مومنانه عادلانه خداپسندانه .
ای دوست شکر بهتر یا آنک شکر سازد خوبی قمر بهتر یا آنک قمر سازد
ای باغ توی خوشتر یا گلشن گل در تو یا آنک برآرد گل صد نرگس تر سازد
ای عقل تو به باشی در دانش و در بینش یا آنک به هر لحظه صد عقل و نظر سازد
ای عشق اگر چه تو آشفته و پرتابی چیزیست که از آتش بر عشق کمر سازد
بیخود شده آنم سرگشته و حیرانم گاهیم بسوزد پر گاهی سر و پر سازد
دریای دل از لطفش پرخسرو و پرشیرین وز قطره اندیشه صد گونه گهر سازد
آن جمله گهرها را اندرشکند در عشق وان عشق عجایب را هم چیز دگر سازد
شمس الحق تبریزی چون شمس دل ما را در فعل کند تیغی در ذات سپر سازد