مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در خصوص برنامه‌های نظام آمورش عالی برای بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته خبر داد.

محمدسعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: توسعه کشور نیازمند حضور و مشارکت مراکز پژوهشی و فناوری در تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی مورد نیاز است.

او افزود: در چند دهه اخیر رشد کمی و کیفی بسیار خوبی در تمامی حوزه‌های علمی کشور صورت گرفته و زیرساخت دانشی خوبی فراهم شده است. از سوی دیگر به لحاظ شرایط خاص کشور و مسائل مشکلات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی، نیاز‌های گسترده‌ای برای مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور ایجاد شده است.

سیف تصریح کرد: بر این اساس لازم است طی یک برنامه جامع با لحاظ کردن شرایط کشور، برنامه‌ها و اقدامات مناسبی برای حضور و مشارکت موثر و مفید دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری کشور برای توسعه و بهبود شرایط کشور فرآهم آید. فعالیت‌های ارتباط با جامعه و صنعت در حوزه دانشگاه و موسسات آموزش عالی تاکنون برنامه‌ای منسجم نداشته و در قالب یک برنامه یکپارچه، با رویکردی هم افزا، موجود نبوده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: طرح تحول همکاری‌های دانشگاه و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت شامل ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است که ضمن انسجام بخشیدن به اقدامات، برنامه‌ای جامع برای ارتقاء و توسعه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه است.

سیف ادامه داد: بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف نظام آموزشی کشور بوده و بدین منظور وزارت علوم، تحقیقات
و فناوری اجرای برنامه‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، توسعه دوره‌های کارآموزی، همکاری در تدوین چارچوب نظام صالحیت حرفه‌ای و رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را در برنامه‌های خود قرار داده است. در همین راستا علاوه بر انعقاد تفاهمنامه همکاری با ستاد کل نیرو‌های مسلح به منظور تشویق دانشجویان به گذراندن دوره‌های مهارتی، ۴۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی به منظور هماهنگی و ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با توانمندسازی و اشتغال زایی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور ایجاد شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم در نظام آموزش عالی کشور عدم توازن در تأمین نیروی انسانی متخصص و نیاز‌های کشور و اشتغال مناسب دانش آموختگان دانشگاهی است. بر همین اساس و با توجه به رشد تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی تخصصی‌تر شدن مشاغل و حرکت به سمت کسب وکار‌ها بر پایه‌ی فناوری‌های پیشرفته و لزوم توسعه و بهره وری صنایع کشور، ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی امری ضروری است.

تاسیس مراکز هدایت شغلی برای کاهش هزینه کاریابی جویندگان کار

سیف گفت: مراکز هدایت شغلی و دفاتر کاریابی با هدف کاهش هزینه مبادله ناشی از استخدام نیروی کار برای بنگاه و کاهش هزینه کاریابی برای جویندگان کار تاسیس شده اند.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم تاکید کرد: در راستای تحقق سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و تکالیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه اشتغال فراگیر مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تفاهم نامه همکاری مشترک با ستاد کل نیرو‌های مسلح با اهداف ارتقاء توانمندی‌های مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای مشمولین دانش آموخته
دانشگاهی، بهره مندی از دانش آموختگان دارای مهارت به عنوان کارکنان وظیفه مأمور در مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری امضا شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار