حداد عادل گفت: علوم فناوری در دست انسان به منزله ابزار است، تا انسان شناخته نشود علم و کاربرد آن هم شناخته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی اظهار کرد: تلقی امور از وظایف وزارت علوم است.

او افزود: وزارت علوم عمدتا به علوم تجربی، فناوری و مهندسی توجه دارند، شاید به اعتبار این وزارتخانه این تصور به وجود آید که علوم انسانی در حاشیه وظایف وزارت علوم قرار دارد، اما احتمال برگزاری جشنواره فارابی و تداوم آن حکایت از توجه وزارت علوم به علوم انسانی دارد که باید از این جهت سپاسگزار بود و گسترش توجه بیشتر در این زمینه را خواستار شد.

حداد عادل تصریح کرد: یکی از امور مهم درک میان علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی و مهندسی است. همه علوم از جمله ریاضیات، علوم تجربی، مهندسی، پزشکی و ... محصول انسان و تفکر او هستند.

عادل تاکید کرد: تا انسان شناخته نشود، علم و کاربرد آن هم شناخته نمی‌شود. علوم فناوری در دست انسان به منزله ابزار است، استفاده از ابزار را خود ابزار تبیین نمی‌کند. علوم انسانی به منزله چراغ راه است که علم مهندسان و متخصصان علوم تجربی راه را نشان می‌دهند.

او یادآوری کرد: به گفته شهید مطهری، علوم تجربی و فناوری به انسان حرکت می‌بخشند، اما جهت را علوم انسانی تعیین می‌کند. ادبیات فارسی، زبان فارسی، زبان‌های پیش از اسلام، زبان‌های ایرانی، فارسی کهن، فارسی میانه، فارسی نو جزو رشته‌های علوم انسانی هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: توجه به انواع فعالیت‌ها در علوم انسانی نه تنها شامل پژوهش و تدریس دانشگاهی و تألیف کتاب می‌شود بلکه انجمن‌های علمی و مجلات علمی را هم در برمی‌گیرد.

او ادامه داد: جشنواره فارابی با اعطای جایزه به پژوهشگران در حوزه علوم انسانی به ویژه در ایران شناسی و اسلام شناسی این نکته مهم را یادآوری می‌کند که توجه به فرهنگ و تمدن ایران خاص ایرانیان نیست بلکه نظر پژوهشگران رشته‌های در سطح جهان هم است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: توجه به استادان گذشته و پیشکسوتانی که حق بزرگی دارند و در زمان حیات شان فرصت تقدیر از آن‌ها انجام نشده، گفتنی است که این جایزه نوعی جبران اصول محسوب می‌شود.

پیشنهاد حداد عادل برای حفظ آثار منتخبان جشنواره فارابی

عادل در پایان یادآوری کرد: پیشنهاد میکنم کتابخانه‌ای در خصوص جشنواره فارابی آثار همه کسانی که در این ۱۲ دوره چه استادان با سابقه، چه جوانان که جایزه بردند در آن کتابخانه گردآوری شود و در دسترس محققان قرار گیرد و به نوعی کارنامه منسجم این جشنواره محسوب شود. بهتر است این کتابخانه در مکانی تاسیس شود که پژوهشگران جوان امکان دسترسی به آن را داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار