رئیس کارگروه تحقیقات مجازی وزارت علوم گفت: تمامی قشر دانشگاهی نحوه استفاده بهتر از ابزار‌های آموزش الکترونیکی را یادگرفته اند.

علی اکبر صفوی رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره تجربه وزارت علوم از برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های مجازی اظهار کرد: کارگاه‌های آموزشی متعددی را برای دانشگاه‌های مختلف کشور به منظور ارتقای کیفیت آموزش‌های مجازی برگزار کرده ایم.

او افزود: کارگاه‌های آموزشی را در چند بعد کلاس‌های عملی و نحوه برگزاری آزمون‌های پایانی به شیوه مجازی برای استادان دانشگاه‌های مختلف برگزار کرده ایم تا آن‌ها بتوانند با شیوه صحیح مدیریت آموزش‌ها آشنا شوند.

صفوی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های وزارت علوم که همواره با آن چالش دارد شامل نحوه برگزاری دروس عملی و آزمون‌های پایانی می‌شود.

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اعتبار مدارک دانشگاهی و فعالیت‌ها به آزمون‌های پایانی است که معضل مجازی برگزار کردن آن‌ها همواره در دانشگاه‌های جهان وجود دارد.

صفوی بیان کرد: برخی از کشور‌ها راحت‌تر با مسئله مجازی برگزار کردن آزمون‌های پایان ترم کنار می‌آیند. برای مثال، بیشترین سهم نمره را به پروژه و ارزشیابی طول ترم اختصاص می‌دهند و به اینصورت بخشی را هم به صورت امتحانات شفاهی یا تصویری انجام می‌دهند.

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دو ترم بعد یعنی در سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰_۱۴۰۱ عملا استادان می‌پرسند که ارزشیابی‌ها را تبدیل به چند مرحله کنند؟ که در اینصورت لازم است تا تعدادی امتحان در طول ترم گرفته شود، بخشی را پروژه دهند و سوالات شفاهی بپرسند یا سوالات آنلاین بگیرند که این امر در بسیاری از دانشگاه‌ها به صورت روال انجام می‌شود.

صفوی اضافه کرد: با انجام این کار‌ها درصد ارزشیابی‌های طول ترم افزایش یافته و حرفه ای‌تر عمل شده است، از آن جایی که برخی کلاس‌ها دارای تعداد زیادی دانشجوست؛ بنابراین نمی‌توان از همه افراد سوال پرسید و باید تک تک در این زمینه عمل شود؛ بنابراین شاید در این زمینه به صورت کلی از همه افراد سوال پرسیده نشود.

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برخی دانشگاه‌ها این مصوبه را ابلاغ کرده اند که آزمون‌های پایانی باید یک سوم نمره را داشته باشند و مابقی آزمون‌ها به روش‌های مختلف کار کلاسی، پروژه و ... در طول ترم انجام شود تا نمره پایانی تنها به امتحانات پایان ترم محدود نشود.

صفوی افزود: به نظر می‌آید که تمامی قشر دانشگاهی نحوه استفاده بهتر از این ابزار‌ها را یادگرفته اند. همچنین صرف اینکه چالش‌های قطعی برق و چالش‌های اینترنتی همواره وجود دارند؛ بنابراین معمولا استادان با استفاده از انعطاف پذیری‌های خاص خود توانسته اند با این معضلات کنار بیایند، یعنی برای آن‌ها شرایط دومی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم برقرار می‌شود.

امکان برگزاری مجدد آزمون در صورت قطعی برق

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ممکن است برخی از استادان هم به علت قطعی برق از دانشجویان مجدد آزمون شفاهی بگیرند؛ بنابراین دانشگاه‌ها توانسته اند مشکلات را مدیریت کنند، اما این موضوع به عنوان چالشی شناخته شده که تمام دنیا با آن مواجه هستند و راهکاری غیر از روش‌های ذکر شده برای رفع آن‌ها وجود ندارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار