رصد کهکشانی در دور دست توسط هابل از طریق لنز کیهانی

تلسکوپ فضایی هابل توانست با ابزار دقیق و پیشرفته خودش کمان‌هایی که در نتیجه پدیده همگرایی گرانشی تشکیل شدند را ثبت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ناسا؛ سایت رسمی سازمان فضایی ناسا تصویر جدیدی که تلسکوپ فضایی هابل آن را ثبت کرده، منتشر کرد. مرکز این تصویر که هابل پس از راه اندازی مجدد آن را ثبت کرده توسط کمان‌هایی نشات گرفته از پدیده همگرایی گرانشی احاطه شده اند. این یک پدیده برجسته نجومی است که می‌تواند ظاهر کهکشان‌های دور را تار، بزرگ یا حتی تکراری کند.


بیشتر بخوانید


ابزار پیشرفته هابل، کمکی برای رصد بهتر فضا

همگرایی گرانشی هنگامی اتفاق می‌افتد که گرانش یک جسم که در اینجا خوشه‌ای کهکشانی است قبل از رسیدن نور به آن، نور کهکشان پس زمینه را تحریف می‌کند. در این حالت، خوشه کهکشانی نسبتاً نزدیک MACSJ0138.0-2155 یک کهکشان غیرفعال و بزرگ به مراتب دورتر را معروف به MRG-M0138 است را تحت تاثیر همگرایی گرانشی خودش قرار داده است. ستاره شناسان می‌توانند از همگرایی گرانشی به عنوان ذره بین طبیعی استفاده کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد اجرامی مانند کهکشان‌های خفته را از راه دور بازرسی کنند که رصد آن‌ها حتی برای هابل نیز بسیار دشوار است.

رصد کهکشانی در دور دست توسط هابل از طریق لنز کیهانی

این تصویر با استفاده از مشاهدات هشت فیلتر مادون قرمز مختلف که در دو ابزار پشرفته نجومی هابل استفاده شده اند، ثبت شده است. دوربین پیشرفته برای نظرسنجی‌ها و دوربین عریض. این ابزار‌ها توسط فضانوردان در طی دو مأموریت نهایی سرویس دهی به هابل نصب شده اند و با استفاده از آن‌ها اطلاعات بیشتری از کهکشان و فضا در اختیار اخترشناسان قرار می‌گیرد. هابل می‌تواند با استفاده از این ابزار که پیشرفته‌ترین ابزار ناسا هستند مشاهدات فوق العاده دقیق در یک منطقه بزرگ از آسمان و طیف گسترده‌ای از طول موج‌ها را داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار