راه‌اندازی نخستین شهرک نهاده کشاورزی کشور در بروجن

نخستین شهرک نهاده کشاورزی کشور در شهرستان بروجن راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  حسین برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت تامین نهاده کشاورزی در توسعه کشاورزی گفت: نخستین شهرک نهاده کشاورزی کشور در شهرستان بروجن راه‌اندازی می‌شود.

او در بازدید از مراحل برداشت گل گلایول در شهرستان بروجن که توسط یک سرمایه‌گذار استان گرگان کشت‌شده افزود: در این شهرک تخصصی، نهاده‌های کشاورزی که تاکنون از خارج کشور وارد می‌شد و یا نهاده‌های که تولید داخل آن‌ها امکان صادرات داشت، تولید می‌شود.

برزگر اضافه کرد: هم‌اکنون مراحل مطالعات اجرای این طرح در دست اجراست و با راه‌‍‌اندازی این شهرک دومین شهرک تخصصی کشاورزی استان از جمله شهرک تخصصی بادام و نهاده کشاورزی فعال خواهد شد.

او با اشاره به اینکه این استان از لحاظ محصولات باغی و کشاورزی به عنوان یک استان قرنطینه در سطح کشور است، گفت: در این استان ظرفیت تولید بذر در اولویت قرار دارد.

برزگر با تاکید بر توسعه کشت گلخانه در استان به خصوص توسعه کشت گل شاخه بریده افزود: هم‌اکنون گل گلایول در شش هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بروجن توسط یک سرمایه‌گذار گرگانی کشت شده و در هر هکتار ۳۰۰ هزار شاخه گل گلایول برداشت خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: فرد سرمایه‌گذار برای هر شاخه گل ۲۰ هزار ریال هزینه کرده و پس از برداشت هر شاخه گل ۴۰ تا ۸۰ هزار ریال به فروش خواهد رسید که متوسط ۷۰ تا ۱۵۰ درصد بازدهی سرمایه دارد.

وی با تاکید بر اینکه تا ابتدای سالجاری ۱۰ هزار گل شاخه بریده در استان تولید می‌شد، افزود: توسعه کشت گل شاخه بریده و گل‌های آپارتمانی در مناطقی تالابی، مناطق حفاظت شده، مناطق گردشگری و مناطقی که امکان دامپروری وجود ندارد، به عنوان یک ظرفیت برای تولید گل شاخه بریده است که علاوه بر جذب گردشگر، زمینه ایجاد اشتغال و ازرآوری برای استان را فراهم می‌کند.

سرمایه‌گذار طرح گشت گل گلایول در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: کشت گلا گلایول در پنج هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بروجن اجرا شده و تاکنون ۶۰۰ نفر روز اشتغال ایجاد کرده و تا پایان فصل برداشت پیش‌بینی می‌شود زمینه اشتغال یک‌هزار و ۱۰۰ نفر روز فراهم شود.

حمید گَلَوی‌زاده افزود: بازار فروش این گل‌ها کشور‌های حوزه خلیج فارس و بازار داخلی است.

او با اشاره به قابلیت این استان برای تبدیل شدن به قطب پرورش گل‌های شاخه بریده گفت: به دلیل وضعیت جوی، آب و هوایی، امکان کشت گل شاخه بریده در فصل بهار و تابستان در فضای باز و پاییز و زمستان در گلخانه در استان وجود دارد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.