شیر مادر اکسیری بی نظیر برای تغذیه شیرخواران

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت آغاز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، این ماده حیاتی را به عنوان اکسیری بی نظیر و بدون جانشین برای تغذیه شیرخواران معرفی کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معصومه صفاری مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به اینکه کودکان، ارزشمندترین دارایی بشریت و سرمایه‌های هر کشور محسوب می‌شوند، گفت: برخورداری کودکان از شرایطی که بتوانند در تمام مراحل زندگی توان بالقوه خود را به فعل تبدیل کنند، حق آنان و لازمه توسعه پایدار است.

او آغوش گرم و پُرمحبت و تغذیه با شیر مادر را نخستین گامی دانست که مادر برای مراقبت از کودک و بنا نهادن اساس تندرستی و رشد و تکامل جسمی، روانی و عاطفی او بر می‌دارد و این مهم، حق مادر و کودک است.

 صفاری با بیان اینکه از آغاز بشریت، شیر مادر به عنوان اکسیری بی نظیر و بدون جانشین برای تغذیه شیرخواران در جهان شناخته شده که حتی در سلامت مادران نیز نقش مهمی دارد، بیان کرد: اول تا هفتم آگوست هر سال مصادف با دهم تا شانزدهم مرداد، به نام هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده که در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هدف از نامگذاری این هفته را تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود با این موهبت الهی دانست و تصریح کرد: هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به ما فرصتی می‌دهد تا خانواده‌ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم.

او با تاکید بر اینکه اهمیت تغذیه با شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از دیگر غذا‌ها برای نوزادان توصیه شده است، ادامه داد: بسیاری از راویان در دین اسلام و در میان متون فقهی، مدت شیردهی مادر به شیرخوار را نزدیک به دو سال مشخص کرده اند.

 صفاری افزود: هفته جهانی شیر مادر امسال برابر با سال ۲۰۲۱ میلادی با شعار حمایت از تغذیه با شیر مادر  مسئولیت مشترک بر حمایت از مادران شیرده تاکید دارد و می‌توان گفت حمایت از مادر در برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر، امری حیاتی برای یک جهان پایدارتر است.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: توصیه و رویکرد شعار امسال این است که از طریق هر کانال ارتباطی ممکن، ارتباط برقرار شود و به منظور موفقیت در تغذیه مطلوب با شیر مادر، پیام‌هایی را که برای تقویت و توانمندسازی بانوان و جامعه موردنیاز است، به اشتراک گذاشته شود.

او تمرکز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر امسال را بر چهار هدف متمرکز دانست و  اضافه کرد: به عنوان نخستین هدف، اطلاع رسانی به مردم در خصوص حمایت از تغذیه با شیر مادر مورد توجه قرار گرفته و دومین هدف تثبیت حمایت از تغذیه با شیر مادر به عنوان یک مسوولیت حیاتی همگانی است.

 صفاری مشارکت طلبیدن افراد تاثیرگذار و سازمان‌ها برای تعامل و مشارکت برای تاثیرگذاری بیشتر و افزایش تمرکز و توجه به این موضوع با تحقق طیف گسترده‌ای از اقدامات حمایتی از برنامه تغذیه با شیر مادر به منظور سلامت عمومی را دیگر اهداف پیش بینی شده برای انتخاب این شعار برشمرد.

او  اظهار کرد: این موانع شامل کمبود‌ها در خدمات بهداشتی، سیستم‌های حمایتی جامعه، خانواده و محیط کار و سیاست‌های اشتغال هستند که بازاریابی تهاجمی، جانشین شونده‌های شیر مادر، وضعیت را بدتر می‌کند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: باتوجه به پیشرفت‌هایبه دست آمده می توان اقدامات بسیاری در پیشبرد اهداف تغذیه با شیرمادر انجام داد تا شکاف‌های موجود برطرف شود و ما نیز بتوانیم از تغذیه با شیر مادر به عنوان بخشی مهمی از تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر دفاع کنیم، زیرا تغذیه با شیر مادر یکی از بهترین سرمایه گذاری‌ها در توسعه سلامت جهانی است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.