مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: رویداد‌های تبادل فناوری در حوزه‌های مختلف برای تامین نیاز‌های فناورانه صنایع بزرگ در شرایط تحریم برگزار می‌شود.

مرضیه شاوردی مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهارکرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان از یک سو و کمک به رفع نیاز‌های فناورانه سازمان‌ها و صنایع بزرگ با تکیه بر توان داخلی، برگزاری رویداد‌های تبادل فناوری را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده است. در سال ۱۳۹۸، ۱۴ رویداد تبادل فناوری در قالب «گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استار‌ت‌آپ‌ها» برگزار شد که رویداد‌های ۲ تا ۳ روزه با حضور صنایع بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان بود. طی این ۳ روز، نشست‌های ارائه نیاز‌های فناورانه و مذاکرات B۲B بین طرف عرضه و تقاضا برگزار می‌شد و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان امکان عرضه دستاورد‌ها و توانمندی‌های خود در نمایشگاه جانبی رویداد را داشتند.

اوافزود:در سال ۱۳۹۹، با شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، برگزاری رویداد‌ها به صورت مجازی ادامه یافت و در مجموع ۱۱ رویداد برگزار شد. طی این رویداد‌ها پس از ارائه نیاز‌های فناورانه سازمان‌ها و صنایع بزرگ کشور، امکان برگزاری مذاکرات دوجانبه با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها فراهم شد. برگزاری این رویداد‌ها در مجموع به عقد ۴۸۶۳ میلیارد تومان تفاهم‌نامه منجر شد که تاکنون بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان از آن‌ها به قرارداد قطعی رسیده است.

شاوردی بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰، به منظور افزایش اثربخشی رویدادها، تأکید بر برگزاری نشست‌های ارائه نیاز و جلسات مذاکره تا دستیابی به قرارداد نهایی بوده است و رویداد تبادل فناوری برای رونمایی از دستاورد‌های مذاکرات برگزار می‌شود. اولین رویداد تبادل فناوری سال ۱۴۰۰ در روز ۱۰ مرداد در حوزه «حمل‌ونقل نوین» برگزار شد. در نمایشگاه جانبی این رویداد نیز ۲۳ شرکت دانش‌بنیان دستاورد‌های فناورانه خود را عرضه کردند.

برگزاری دومین رویداد سال۱۴۰۰ 

او گفت: دومین رویداد سال ۱۴۰۰ نیز در حوزه هوش مصنوعی و با حضور نهادها، سازمان‌ها و صنایع بزرگ در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد برگزار خواهد شد.

شاوردی در خصوص هدف از برگزاری این رویداد‌ها تصریح کرد: رویداد‌های تبادل فناوری صندوق چندین هدف از جمله تامین نیاز‌های فناورانه صنایع بزرگ در شرایط تحریم، تزریق فناوری پیشرفته به صنایع متعارف و تقویت رقابت پذیری آن ها، کاهش خروج ارز، تقویت روحیه خودباوری، ایجاد اشتغال پایدار برای دانش آموختگان جوان دانشگاه ها، توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان و خلق درآمد‌های پایدار را دنبال می‌کند.

مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در برگزاری رویداد‌های تبادل فناوری تلاش صندوق این بوده است که حوزه‌های مختلف فناوری را پوشش دهد که کشاورزی، فضایی، آتش‌نشانی، مدیریت هوشمند، پسماند صنایع و مشاغل شهر، هوش مصنوعی، تجهیزات پزشکی، دارو و سلامت تنها برخی از رویداد‌های برگزارشده است.

او افزود: تا به امروز ۱۴ گردهمایی ۲ تا ۳ روزه در سال ۱۳۹۸، ۱۱ رویداد مجازی ۱ تا ۲ روزه در سال ۱۳۹۹ و ۲ رویداد مجازی ۱ روزه تا مرداد سال ۱۴۰۰ از دوره‌های برگزاره شده است.

شاوردی با اشاره به مزایایی برگزاری این رویداد‌ها گفت: این رویداد‌ها ضمن شناساندن توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ به صنعت و اقتصاد کشور، بستری مناسب برای شبکه‌سازی و به‌هم‌رسانی طرف عرضه و تقاضای فناوری فراهم می‌کند. از سوی دیگر، امکان رفع نیاز‌های فناورانه دستگاه‌های دولتی، سازمان‌ها و صنایع بزرگ کشور با تکیه بر توان داخلی و نیز توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را فراهم می‌کند.

مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: در حوزه مقابله با کرونا، صندوق در اسفند ۹۸ فراخوانی را برای شناسایی شرکت‌های توانمند منتشر کرد و پس از شناسایی شرکت‌های فعال در حوزه‌هایی مانند تولید ماسک، ونتیلاتور، ضدعفونی‌کننده‌ها و ... تسهیلاتی را برای توسعه این محصولات به شرکت‌ها ارائه کرد. همچنین نمایشگاهی از دستاورد‌های مقابله با کرونا در خردادماه ۱۳۹۹ برگزار شد که شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط نیز با حمایت صندوق در قالب پاویون دانش‌بنیان در این نمایشگاه دستاورد‌های خود را به نمایش گذاشتند.

شاوردی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ‌های توانمند در هر حوزه فناوری، محدودیتی برای حضور در رویداد‌ها ندارند و به طور رایگان می‌توانند برای حضور در این رویداد‌ها ثبت‌نام کنند. پس از شناسایی نیاز‌های فناورانه سازمان‌ها و صنایع بزرگ هر حوزه، فراخوان شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ‌های توانمند متناسب با نیاز‌ها منتشر می‌شود. پس از ثبت‌نام و تعیین فهرست اولیه شرکت‌های طرف عرضه، جلسات ارائه نیاز‌های فناورانه برگزار می‌شود و شرکت‌های توانمند می‌توانند درخواست خود برای برگزاری جلسات مذاکره B۲B با ارائه‌دهندگان نیاز را ارائه کنند. پس از برگزاری جلسات مذاکره اختصاصی بین دو طرف، سازمان‌ها و صنایع بر اساس توانمندی‌های فناورانه، مالی و مدیریتی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به تصمیم‌گیری و عقد تفاهم‌نامه یا قرارداد همکاری می‌کنند.


بیشتربخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار