مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از ایجاد ۲۷ فروچاله بر اثر خشکسالی ها در دشت‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی می‎ تواند پیامد‌های سنگینی همچون ایجاد فروچاله داشته باشد، گفت: تاکنون در دشت‌های استان همدان ۲۷ فروچاله رخ داده است.

او گفت: در سال آبی جاری ۲۸۰ میلی متر بارش در استان همدان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۴۰ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۲ درصد کاهش داشته است.

او افزود: در صورت صرفه جویی ۱۰ درصدی در بخش کشاورزی، برابر یکسال مصرف آب آشامیدنی استان آب ذخیره می‎ شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه هم اکنون برای تولید یک کیلوگرم سیب‌زمینی معادل ۳۰۰ لیتر آب استفاده می‎ شود، افزود: تغییر الگوی کشت در استان همدان از گیاهان پرآب‌بر به سمت گیاهان کم آب‌بر امری ضروریست.

ستوده با بیان اینکه کسری مخزن بخاطر استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی به وجود آمده است، تصریح کرد: دشت کبودراهنگ ۸۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن سالیانه دارد که معادل دو برابر حجم سد اکباتان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تاکید بر اینکه حجم روان‌آب خروجی در ۱۰ سال اخیر از حوزه شمالی استان همدان ۹۰ درصد کاهش داشته است، گفت: آبی که در طول چندین هزار سال پیش در زیر زمین ذخیره شده بود در طول سنوات اخیر عمدتا" توسط چاه‌های کشاورزی استخراج شده است.

او با بیان اینکه برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، قسمت‌هایی از دشت ‎های استان همدان به بیابان تبدیل شده است، گفت: همدان ۱۳ دشت ممنوعه دارد که دشت کبودراهنگ به علت شرایط ویژه ممنوعه بحرانی است.

ستوده افزود: در اثر استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی پدیده فرونشست در لایه آبرفتی آبخوان‌های استان رخ داده که منجر به کاهش نفوذپذیری رسوبات شده و در صورت بارندگی، آب در سطح دشت‎ باقی مانده و کمتر به سفره آب زیرزمینی راه پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: بر اساس آخرین آمار واطلاعات موجود، کسری تجمعی مخازن آب استان حدود ۵ میلیارد متر مکعب بوده و متوسط سالیانه حدود ۲۳۷ میلیون مترمکعب نیز به کسری تجمعی افزوده می‌شود.

ستوده افزود: کسری متوسط سالیانه مخازن آب استان معادل ۹ برابر کل حجم سد اکباتان است.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.