اصلانی گفت: مشکلاتی در زمینه قلم انسولین بود که با سامانه تی-تک برطرف شد البته برخی داروخانه ها تخلف داشتند که با آن ها برخورد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ابوالفضل اصلانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان گفت: برای نخستین بار میزان بستری‌های استان از ۳ هزار نفر رد شد و سرپایی‌ها هم به هزار نفر رسیدند.

وی ادامه داد: میزان مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به بستری، در مقایسه با سایر استان‌ها مناسب‌تر گزارش می‌شود که نشان از تلاش خوب کادر درمان و همراهی بخشی از مردم است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان در خصوص حوزه دارویی افزود: از سال ۶۸ داروسازی امین به عنوان نخستین کارخانه داروسازی در اصفهان شروع کرد که امروزه این میزان به ۱۸ کارخانه رسیده است.

 

وی با بیان اینکه صفهان در حوزه گیاهان دارویی هم حرف برای گفتن دارد و رتبه اول در سطح کشور را داریم، خاطر نشان کرد: از نظر میزان تولید دارو، بالغ بر ۱۰ درصد داروی تولید داخل را در اصفهان تولید می‌کنیم و از نظر تعداد قلم، باید گفت بالغ بر هزار قلم شامل برخی دارو‌های استراتژیک مانند سدیم والپرات که تا سه سال پیش واردات می‌شد در اصفهان تولید می‌شود.

تولید روزانه ۱۲ میلیون ماسک در استان

اصلانی با بیان اینکه حدود ۶۰ شرکت پخش دارو هم در استان به صورت مویرگی دارو را تامین می‌کنند، تصریح کرد: از بهمن ۹۸ که گرفتار کرونا شدیم کل تولید ماسک ما در استان ۶۰ هزار عدد بود که با تلاش همه این میزان به ۱۲ میلیون عدد در روز رسیده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابراز کرد: اوایل انقلاب ۴ دانشکده داروسازی با ظرفیت ۲۰۰ دانشجو وجود اشت که امروزه به ۲۲ دانشکده با ظرفیت دو هزار نفر دانشجو در اختیار است.

وی تصریح کرد: در محدوده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۸۲۴ کارخانه و کارگاه فعال در زمینه تولیدات مواد غذایی وجود دارد که روزانه ۱۲۰ پروانه بهداشتی برای صادرات تهیه می‌شود تا آن محموله غذایی به خارج ارسل شود؛ در این کارخانه و کارگاه‌ها ۶ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۲۴ هزار نفر غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

به ۵۲ کشور جهان دارو صادر می‌کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: ما به ۵۲ کشور جهان دارو صادر می‌کنیم، اما در زمینه غذا این تعداد بیشتر از زمینه داروست. برای مثال شرکت شیر پگاه سال ۹۸ به روسیه ۱۲۰ میلیارد تومان فرآورده‌های غدایی صادر کرده است.

اصلانی درباره حوزه آرایشی و بهداشتی هم گفت: بازار آرایشی بهداشتی کشور حدود ۳ میلیارد دلار است.

با داروخانه‌های متخلف در حوزه انسولین برخورد کردیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: برخی مشکلات در زمینه قلم انسولین بود که با سامانه تی-تک برطرف شد البته برخی داروخانه‌ها تخلف داشتند که با آن‌ها برخورد  و مشکلات قلم انسولین برطرف شد.

وی بیان کرد: در زمینه تولیدات بهداشتی در ۴ شرکت با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ تن در اشکال مختلف مانند ژل و محلول و … فعالیت می‌شود که نیاز اصفهان حدود ۵۲ تن در روز است و به برخی استان‌ها هم صادرات داریم.

اصلانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۵ قلم کمبود دارو وجود دارد. در زمینه کمبود سرم در بیمارستان ها نیز نمی‌گذاریم مشکلی پیش بیاید و  بیمارستان‌ها را تأمین می‌کنیم.

وی بیان کرد: در اصفهان از ابتدای فروردین تا آخر خرداد یکصد و پنج هزار عدد رمدسیور مصرف شده است. هر ویال قیمت ۷۰۰ هزار تومانی دارد که حدود ۷۰ میلیارد تومانی به وجود آورد.

مشکلی از نظر تأمین رمدیسیور نداریم

اصلانی گفت: در زمینه کرونا هم مشکلی از نظر تأمین رمدیسیور نداریم و فاویپراویر هم به وفور در دسترس است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان اعلام کرد: اکتمرا در بازار وجود ندارد و داروی با این نام تجاری قاچاق محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.