معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر گفت: تحریم‌ها علیه ایران، نقض آشکار حقوق بشر و هرج و مَرج‌ طلبی بین‌المللی است که با استفاده از زور توسط آمریکا بصورت یکجانبه اعمال می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سیدمجید تفرشی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در نیوزلند و معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر امروز در نخستین نشست علمی تخصصی "چهره دیگر حقوق بشر" در دانشگاه اصفهان گفت: تحریم‌ها انواع مختلف دارد که یکی از آن‌ها آموزشی است و بر این اساس، دانشجویان ایرانی را اخراج یا حقوق آن‌ها را نقض می‌کنند که این کار هنوز هم بطور فنی ادامه دارد.

او دیگر انواع تحریم را تحریم حق بهره‌مندی از استاندارد‌های مناسب زندگی و اشخاص حقیقی دانست و اظهار کرد: حتی اگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم راضی به تحریم کشوری شود، اگر این تحریم حقوق بشر بنیادین را نقض کند، مطرود است بطوریکه تحریم‌های علیه ایران مشمول دارو و غذا شده و ما بیمارانی مانند ام اس، تالاسمی و "ای بی" (پروانه ای) را از دست می‌دهیم و اسم آن را تحریم گذاشته‌اند.

تفرشی با بیان اینکه در برجام نیز از یکسو دسترسی ما را در دانش هسته‌ای محدود کردند، اما از سوی دیگر، بیشترین اسلحه را به کشور‌های منطقه فروختند، تصریح کرد: هیچکس به تحریم‌های همه‌جانبه مجوز نمی‌دهد و برخی کشور‌های اروپایی می‌گویند ما رضایت نداریم که ایران تحریم شود، اما تحت فشار مجبور به این کار هستیم.

او با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها حقوق بین‌المللی را تحریف می‌کنند، اضافه کرد: بر اساس قوانین بین المللی، دارو، غذا و تجهیزات پزشکی نباید تحریم باشد و از زمانی که ترامپ (تحریم ها) را امضا کرد تا زمانی که بایدن گفت که واکسن می‌دهیم، مسئولیت همه افرادی که بدلیل نبود واکسن در ایران جان باختند بر عهده امریکاست.

این کارشناس گفت: سازمان ملل متحد در برابر تحریم‌ها سکوت می‌کند در حالی که باید حرف بزند و حتی می‌تواند درخواست برگزاری دادگاه ویژه یا با استفاده از رویه‌های خاص به این موضوع ورود پیدا کند.

تفرشی به موضوع تروریست نیز اشاره و خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا پدیده جدیدی به نام "تروریست شویی" بوجود آمده است بطوریکه ابتدا یک سازمان را تروریست معرفی، اما بدون محاکمه آن را از فهرست تروریست‌ها خارج می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی ناجوانمردانه شهید شد و عملیات ترور او مصداق بارز نامردی جنگی است، افزود: سردار سلیمانی، مهمان عراق بود و اینکه او حامل پیام برای نخست وزیر عراق بوده، محرز است، اما با پهپاد، از زور علیه او استفاده شد.

این کارشناس با بیان اینکه ادعای تروریست بودن سپاه قدس و اینکه سردار سلیمانی پیشتر مرتکب جنایت در حق نظامیان آمریکایی شده، مطرود است، اظهار کرد: ادعای آمریکا در باره دفاع پیشدستانه و خطر قطعی قریب الوقوع در ترور سردار سلیمانی نیز رد شده است.

او با اشاره به اینکه در ترور سردار سلیمانی با نقض قواعد بشردوستانه و رعایت حق حیات مواجهیم، افزود: این نخستین بار در جهان است که با دولتی مواجهیم که به عنوان حق دفاع مشروع، در کشور ثالث برای خود مجوز ترور صادر می‌کند.

او با بیان اینکه استفاده از پهپاد به معنی داشتن برنامه قبلی است، خاطرنشان کرد: در شبی که سردار سلیمانی شهید شد، سهام اسلحه‌فروشی در دنیا بالا رفت، زیرا شهادت سردار سلیمانی، باعث اوج گرفتن تروریست در منطقه می‌شد.

تفرشی با تاکید بر اینکه در تولید ادبیات و مفاهیم حقوقی در باره حقوق بشر در کشور‌های منطقه کم کاری شده است، گفت: لازم است ۱۵ کشور منطقه با همکاری یکدیگر بویژه سازمان‌های مردمی در این زمینه اقدام کنند.

رایزن حقوق بشر نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو نیز در این نشست با اشاره به بیانیه حقوق بشر اسلامی اظهار کرد: این بیانیه ۳۱ سال گذشته در ۲۵ ماده تصویب شد، اما دارای نقاط ضعفی است.

اعلامیه حقوق بشر اسلامی یا اعلامیه قاهره در باره حقوق بشر در اسلام است که توسط سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۳۶۹ در شهر قاهره تصویب شد.

سیدمحمد ساداتی‌نژاد افزود: به عنوان مثال در ماده پنجم اعلامیه حقوق بشر اسلامی که مربوط به ازدواج است موضوع همجنسگرایی بصورت صریح رد نشده و در ماده ششم بطور کامل در باره حقوق زنان صحبت به میان نیامده یا در ماده دهم آن بحث آزادی بیان بطور دقیق ذکر نشده است.

او با بیان اینکه در ماده ۲۳ اعلامیه حقوق بشر اسلامی در باره موضوع ولایت توضیح خوبی ارائه نشده است، خاطرنشان کرد: چالش‌هایی در مسیر تحقق اهداف این بیانیه وجود دارد که باید برای رفع آن‌ها اقدام شود.

ساداتی‌نژاد یکی از این چالش‌ها را وجود دولت‌های سکولار (جدایی دین از دولت) در برخی از کشور‌های اسلامی و نبود جدیت در پیگیری ارزش‌های حقوق بشر اسلامی، دانست و افزود: فشار‌های سیاسی و اقتصادی دولت‌های استکباری و غربی در محافل بین المللی بر کشور‌های جهان اسلام نیز باعث شده است تا این کشور‌ها بخوبی نتوانند از ارزش‌های حقوق بشر اسلامی دفاع کنند.

او فشار به کشور‌های اسلامی برای نداشتن رکورد عالی در تحقق حقوق اقتصادی، مدنی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را یکی دیگر از چالش‌های موجود برشمرد و ادامه داد: وضعیت ظاهری کشور‌های اسلامی به‌شکلی نیست که توسعه یافتگی را نشان دهد بنابراین آن‌ها باید برای توسعه یافتگی و تحقق حقوق بشر اسلامی تلاش بیشتری کنند.

ساداتی نژاد، نبود اجماع گفتمانی در کشور‌های اسلامی بر سر مفهوم حقوق بشر اسلامی را یکی دیگر از چالش‌های اعلامیه قاهره عنوان کرد و گفت: برای رفع آن نیاز به تقویت پژوهش و گفتمان بین نخبگان برای رسیدن به اجماع کلی وجود دارد.

او به ضعف سازمان‌های غیردولتی کشور‌های اسلامی و نهاد‌ها و رهبران دینی برای اقدام در سطح بین‌المللی به‌منظور اجتهاد و نوآوری در زمینه ارزش‌های حقوق بشر اسلامی ا نیز به عنوان چالشی دیگر اعلام کرد و افزود: برای رفع آن نیاز است رهبران دینی با تشکیل ائتلاف‌های دینی و فرهنگی به تبیین ارزش‌های حقوق بشر اسلامی بپردازند.

نخستین نشست علمی تخصصی "چهره دیگر حقوق بشر" روز چهارشنبه با حضور استادان دانشگاه، دانشجویان و کارشناسان در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

این نشست، امروز همزمان با "روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" با همکاری گروه پژوهشی رستا و معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان برگزار و در پایان از کتاب "حقوق و بحران" نوشته دکتر غمامی و نخستین سایت تخصصی حقوق بشر ایران به نشانی WWW.OFOHR.COM رونمایی شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار