رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: حدود ۱۶۰ هزار دز واکسن کرونا تا کنون به منظور مقابله با شیوع این ویروس در مناطق زیر پوشش دانشگاه تزریق شده است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهارداشت: هم استانی‌های عزیزمان که دوز اول واکسن برکت را تزریق کرده‌اند و هم‌اینک نوبت تزریق دز دوم واکسن آنها فرارسیده نگران تاخیر بوجود آمده نباشند با پیگیری‌های انجام شده به زودی محموله‌های جدید واکسن وارد سیستان و بلوچستان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های پژوهشگران فاصله بین ۲ دز اول و دوم واکسن در صورت افزایش نگران‌کننده نیست افزود: در واکسن برکت فاصله بین تزریق ۲ دز ۴ هفته است و می‌شود تا پنج یا ۶ هفته هم لحاظ شود و در واقع این اتفاق ممکن است باعث شود میزان آنتی بادی‌های تولید شده بیشتر و سطح ایمنی بدن افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان خاطر نشان کرد: مراسم ماه محرم بایستی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده همه افراد از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و در فضای باز و یا دارای تهویه هوا برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه کرونا در سیستان و بلوچستان روند نزولی به خود گرفته و هرگونه جابجایی جمعیت می‌تواند استان را وارد فاز جدیدی از بیماری کند افزود: در شمال و مرکز استان بیماران بستری، سرپایی و فوت شده کاهش قابل توجه ای داشته ولی متاسفانه همچنان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از پیک سوم این بیماری خارج نشده است.

هاشمی ادامه داد: در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ۲ برابر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بستری تنفسی وجود دارد که لازم است مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون اهتمام ورزند زیرا تنها راه مهار و کنترل این ویروس استفاده از همین مکانیسم است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛ با افزوده شدن یک‌هزار و ۲۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۰۴ هزار و ۶۷۸ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: همچنین با فوت ۹ مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۳۶ بیمار حاد تنفسی و ۳۰۹ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی نداریم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار