با سرکشی ویروس کرونا تعداد زیادی از شهر‌های کشور در محاصره رنگ قرمز قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  سرکشی ویروس وحشی کرونا و شیوع سویه جدید به نام کرونا دلتا با قدرت وارد میدان شده و تعداد زیادی از شهر‌های کشور در محاصره رنگ قرمز قرار گرفته اند.

کرونا ویروس  ۳۱ بهمن ۹۸ وارد کشور و اولین مورد در استان قم مشاهده شد و پس از آن استان مرکزی بعد از استان قم، دومین استانی بود که ابتلا به کووید ۱۹ را در روز اول اسفند  ۹۸  اعلام کرد.

ساوه از شهر‌های مهم و پرجمعیت استان مرکزی هم در سرکشی جدید کرونا درگیر با این ویروس شده است.

ویروس کرونا دلتا پیر و جوان نمی‌شناسد

دکتر کریمی معاون دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در حال عبور از مرز ۵۰ درصد است و رعایت کمتر از ۳۸ درصدی دستورالعمل های بهداشتی از دلایل اوج گرفتن کرونا در ساوه است.

ویروس کرونا دلتا پیر و جوان نمی‌شناسد

دکتر کریمی افزود: موارد بستری ناشی از کووید ۱۹ نسبت به هفته گذشته ۲۰ درصد و مبتلایان سرپایی ۲۵ درصد در ساوه رشد داشته است که نشان از سرایت پذیری بالای این بیماری را دارد.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه در خصوص واکسیناسیون هم گفت: دو مرکز تزریق واکسن در ساوه فعال هستند که علاوه بر سالمندان، کار واکسیناسیون گرو‌های شغلی اعلام شده نیز با سرعت ادامه دارد.


بیشتر بخوانید:


در حالی که در اوج بستری‌ها در موج سوم کرونا تعداد بستری‌ها در ساوه به ۱۸۱ نفر رسیده بود در موج جدید که موج پنجم و شیوع نوع دلتا است برای اولین بار تعداد بستری در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ساوه از مرز ۲۰۰ نفر فراتر رفته است.

دکتر طباطبایی رئیس بیمارستان شهید چمران ساوه از سرعت بالای انتشار نوع دلتای کرونا ابراز نگرانی کرد و گفت: تنها راه جلوگیری از انتشار این ویروس مرگبار صرفا رعایت است که نیازمند همت همگانی مردم و مسئولان برای مدیریت این اوضاع هستیم.

ویروس کرونا دلتا پیر و جوان نمی‌شناسد

دکتر طباطبایی افزود: در مجموعه بیمارستانی شهید چمران ساوه دو بخش دیگر به بیماران کرونایی اختصاص یافته است که با موج جدید در حال بررسی ایجاد چادر در محوطه باز هستیم.

در روز‌های اخیر شاهد تراکم مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها و افزایش بستری‌ها هستیم به گونه‌ای که تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده است.

دکتر رضایی رییس بیمارستان شهید مدرس ساوه هم با ابراز نگرانی از وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح جامعه گفت: با وجود هشدار‌ها و افزایش مرگ و میر در کشور، متاسفانه شاهد برگزاری تجمعات، دورهمی‌ها و مسافرت‌ها هستیم که توان را از کادر درمان می‌گیرد.

ویروس کرونا دلتا پیر و جوان نمی‌شناسد

دکتر رضایی افزود: تقریبا اکثر تخت‌های این مرکز به بیماران کرونایی اختصاص یافته است و با روند موجود در حال پیش بینی راه اندازی تخت‌های مازاد در محوطه‌ی بیمارستان هستیم.

محدودیت امکانات در کنار خستگی کادر درمان، واقعا ادامه مسیر خدمت به مردم را طاقت فرسا کرده است و جدی گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی باید به طور جدی‌تر از گذشته؛ برای همگان الزام آور باشد.

دکتر فلاح متخصص عفونی بیمارستان شهید چمران ساوه در خصوص تفاوت دلتا کرونا با سویه قبلی این ویروس گفت: شدت مرگ و میر و آسیب زا بودن این نوع ویروس در گرو‌های سنی مختلف خصوصا جوانان، هشدار جدی به همگان است تا از سلامت خود و خانواده‌ها مراقبتی دو چندان داشته باشند.

دکتر فلاح افزود: عمل به نکات بهداشتی سه گانه و در خانه ماندن از اصلی‌ترین مراحل جلوگیری از شیوع و سرایت کرونا است که می‌توان با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی آن را مهار کرد.

ویروس کرونا دلتا پیر و جوان نمی‌شناسد

در حال حاضر ۳۵۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از سرایت بیشتر ویروس جهش یافته‌ی کرونا ضروری‌تر از گذشته است.

شیوع ویروس دلتا با چندبرابر قدرت سرایت، دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و عزاداری به خصوص در محیط بسته، رستوران‌ها و تالار‌هایی که در فضای سرپوشیده غذا سرو می‌کنند، حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و کاهش استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری از جدی‌ترین عوامل افزایش مبتلایان است.

ویروس کرونا دلتا پیر و جوان نمی‌شناسد

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار