بالا بودن تعرفه صادرات باعث شده تا خروج زعفران از کشور کاهش پیدا کند و افغانستان به صادرکننده اصلی این محصول ارزشمند تبدیل شود.

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار است، گفت: پارسال ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران از مزارع استان برداشت شده است.

او افزود: زعفران خراسان جنوبی بسته به کیفیت و نوع آن (دسته، سرگل، پوشال و نگین) بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود.


بیشتر بخوانید


رضایی عنوان کرد: با توجه به دستوالعمل جدید، صادرات زعفران با باقیمانده حد مجاز ppb ۱۰ برای سم کلرپیریفوس، بسیاری از کشاورزان تولید کننده محصول سالم را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: نیاز است جهت حمایت تولید کنندگانی که موارد فنی و کاهش مصرف سموم را رعایت کرده اند، دستوالعمل حد متوسط بین ۱۰ تا ۵۰ ppb برای سم کلرپیریفوس در نظر گرفته شود تا محصول خود را با قیمت بالاتری در بازار‌های داخلی به فروش برسانند.

از قاچاق بنه زعفران تا بی رونقی بازار صادرات 

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قاچاق بنه زعفران تا حد زیادی کنترل شده، ولی مواردی از مبادی خروجی دیگر استان‌ها به گوش می‌رسد و مقصد قاچاق بنه زعفران به طور معمول کشور‌های افغانستان و چین است.

او افزود: در خصوص صادرات محصول هم اکنون بازار کشور‌های پر مصرفی مانند هندوستان را به دلیل بالا بودن تعرفه‌های صادراتی به جای ایران، افغانستان مدیریت می‌کند چرا که تعرفه‌های صادرات افغانستان صفر است؛ این در حالی است که ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است و فرصت بازار این کشور از استان‌های زعفران خیز مانند خراسان جنوبی گرفته شده است.

رضایی قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالا‌ها و محصولات و عدم رغبت کشاورزان به فروش، پایین آمدن آمار خرید و فروش در بازار به دلیل کمبود نقدینگی در بازار و خریداران زعفران، عدم امکان صادرات زعفران با توجه به بیماری کرونا و سخت‌تر شدن استاندارد‌های بین المللی، نبود ایستگاه تحقیقات زعفران، سرعت کند توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری پیشرفته زعفران استان، عدم امکان فروش زعفران با قیمت مناسب، خصوصا برای کشاورزان خرده مالک، عدم وجود برنامه مدون جهت صادرات زعفران و عدم حمایت از توسعه مزارع زعفران را از جمله مشکلات این حوزه برشمرد.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.