ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معضل مهارتی نبودن دانشگاههای کشور اظهار کرد: دانشگاههای مهارتی در زمینهها و نگرشهای جدید آموزش عالی اهمیت زیادی در کشور دارند که باید در دولت سیزدهم به آن توجه شود.
او افزود: دانشگاههای سنتی و نظری ما متاسفانه در زمینههای مهارتی قوی نیستند و در این حوزه ضعف دارند؛ بنابراین باید با سیاست گذاریهای مناسب به تقویت دانشگاههای مهارتی اقدام کنند.
صالحی عمران درباره درصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفهای گفت: برخی از رشتههای دانشگاه فنی و حرفهای صد در صد دارای اشتغال هستند، اما به صورت میانگین حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش آموختگان ما صاحب شغل میشوند که عمده این افراد به منظور جذب مراکز دولتی و تبدیل شدن به کارمند اداری دولتی و پشت میزن نشستن تربیت نمیشوند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: با بررسی پایان تاریخی دانشگاهها به این نتیجه میرسیم که شکل گیری دانشگاهها و آموزش عالی به منظور تربیت کادر اداری بوده است، یعنی مراکز دولتی ایجاد شده بودند تا بتوانند نیروهای خود را از درون دانشگاهها و مراکز علمی تامین کنند.
صالحی عمران تاکید کرد: به همین علت خانوادهها ورود دانشجویان و فرزندان خود را به دانشگاهها با عنوان استخدام در دولت تلقی میکنند که چنین امری کاملا غلط است، بلکه به مرور بخشهای خصوصی به وجود آمدند و تقویت شدند و به مرور اقتصاد کشور توسط بخش خصوصی تقویت میشود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور گفت: تنها وظیفه دانشگاهها تربیت نیروهای اداری نیست، بنابراین افزایش مهارت باید در اولویت قرار گیرد که این موضوع در دانشگاههای فنی و حرفهای به عنوان فلسفه انتقال مهارت یاد میشود.
او بیان کرد: ایجاد رشتهها در دانشگاه فنی و حرفهای بر اساس نیازهای شغلی و حرفهای بازار کار انجام میشود. همچنین، استانداردهای آموزشی و درسی که نوشته میشوند در دانشگاههای مهارتی بر اساس استانداردهای شغلی و مهارتی و نیازهای بازار کار است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور اضافه کرد: برنامه ریزیهای درسی در دانشگاه فنی و حرفهای کاملا متفاوت با دانشگاههای دیگر است، اگر چه هنوز هم در اشتغال فارغ التحصیلان مشکل درایم، اما آموزش عالی به تنهایی نمیتواند ارتباط بین اشتغال و آموزش را ایجاد کند، بلکه بحث مهم آموزش عالی رونق بخشی و بهبود بخشی اقتصاد است تا بتواند اتفاقات خوبی در آموزش عالی و اقتصاد رخ دهد.
صالحی عمران در پایان گفت: بخشی از بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط به وضعیت اقتصادی کشور است که در آموزش عالی بسیار مهم بوده و بایستی آموزش عالی و اقتصاد در کنار یک دیگر جهت ارتقای شغلی جوانان تلاش کنند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/