دولت سیزدهم برای رفع تنگناها مجمع مشورتی تشکیل دهد

استاد دانشگاه های جنوب فارس گفت: دولت سیزدهم برای رفع تنگناها و ساماندهی امور در حوزه های مختلف، مجمع مشورتی در سطح ملی از کارشناسان، متخصصان، دلسوزان و نخبگان و دانشگاهیان تشکیل دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، پروانه پدرام استاد دانشگاه های جنوب فارس بیان کرد: این مجمع مشورتی باید فراجناحی باشد و از دیدگاه‌های موافق و مخالف و ملاک اصلی با تخصص و داشتن بینش عمیق، توان علمی و عملی افراد و سوابق درخشان اجرایی برای ارائه راهبردها و تصمیم های راهگشا به دولت باشد.

او تصریح کرد: دولت می تواند از راهکارهای ارائه شده همین مجمع مشورتی نیز اولویت ها و راهبردهای چهارسال پیش رو در بخش های گوناگون را مشخص و به عنوان بازوی توانمند اجرایی خود برای رفع مشکلات مردم استفاده کند.

پدرام ادامه داد: وقتی راهبردها بر پایه خدمت به مردم نهادینه شود و رفع چالش ها و دغدغه های عمومی جامعه نیز مدنظر باشد که تشکیل چنین مجمع مشورتی و استفاده از نظر نخبگان و دانشگاهیان و کارشناسان در این برهه زمانی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای دولت محسوب می شود.

استاد دانشگاه های جنوب فارس افزود: تحقق این امر مهم و تشکیل چنین مجمعی در دولت با توجه به شاخصه ها و اولویت هایی که تعیین کرده دور از دسترس نباشد و بدون شک پیوند و ارتباط بیش از پیش جامعه دانشگاهی و نخبگان با بدنه اجرایی برای رفع چالش های فرارو و مشکلات جامعه به ویژه در این زمینه  بسیار کارساز است.

او اضافه کرد: با قاطعیت باید اذعان کنیم که همواره یکی از ضعف های قابل ملموس و مشهود در دوره‌های گذشته نبود استفاده و بهره مندی مناسب از ظرفیت افراد متخصص و توانمند در بسیاری از برنامه ها و طرح ها بوده است که نتیجه آن نیز اجرای بسیاری از طرح های ناموفق و زیان‌ده در حوزه ها و سطوح مختلف کشور است که هر از چند گاهی سوژه رسانه ها می شوند.

پدرام اظهار کرد: هر طرحی که اجرا می شود چنانچه مجمع مشورتی داشته باشد و نظرهای مخالف و موافق جمع بندی و بهترین تصمیم ها در مورد آن گرفته شود هم طرح ها با شکست روبرو نمی شود و هم  بعد از چند سال اختصاص بودجه های کلان و هزینه های بیت المال نیز هدر نمی رود و مردم به خوبی طعم یک طرح راهگشا با چاشنی کار کارشناسی را خواهند چشید.

استاد دانشگاه های جنوب فارس بر تمرکز زدایی و تعیین و تبیین اولویت ها بر اساس نیازسنجی های هر منطقه و پهنه های جغرافیایی تاکید کرد و گفت: باید این ساختار معیوب در حوزه مدیریتی و مرجع تصمیم‌گیری و تصمیم سازی ها اصلاح شود.

او بیان کرد: دولت سیزدهم باید به برخی عقب ماندگی ها و نبود توازن های منطقه ای نیز توجه ویژه داشت که به همین منظور  ظرفیت های هر منطقه را به خوبی شناسایی و بر اساس اولویت و نیازسنجی درست ، منطقی و برنامه ریزی مدون زمینه توسعه منطقه ای و مسیر اجرای عدالت را تحقق بخشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اوز تصریح کرد: با توجه به تنوع آب و هوایی ایران و ظرفیت مناطق ، سرمایه گذاری در بخش های مختلف باید در دستور کار قرار گیرد تا جوابگوی نیازهای کشور باشد.

پدرام ادامه داد: چنانچه برای اولویت های کشور توجه به ظرفیت استان های مختلف و نیازسنجی ها نشود اتلاف وقت و انرژی و سرمایه های کشور است. 

آب و راه، اولویت‌های مهم دولت در جنوب فارس

استاد دانشگاه های جنوب فارس افزود: با توجه به اینکه از عمر شهرستان اوز زمان زیادی نمی گذرد، نیاز به توسعه در بخش های مختلف در این شهرستان به شدت احساس می شود.

او اضافه کرد: دولت می تواند از این ظرفیت برای پیشبرد بهتر امور و حتی اجرای طرح های کلان و نیازهای اساسی منطقه  در حوزه های مختلف از جمله حوزه آب، راه و یا ساخت طرح های مهم سرمایه گذاری اقتصادی بهره ببرد.

پدرام مساله آب را یکی از نیازها و ضرورت های اساسی مناطق جنوبی فارس و شهرستان اوز دانست و گفت: اقدامات و طرح های بسیاری نیز انجام شده اما هنوز جوابگوی جمعیت رو به افزایش آن نیست.

استاد دانشگاه های جنوب فارس بیان کرد: به دلیل مهاجرت بسیاری از افراد بومی به شهرهای دیگر یا خارج از کشور و بازگشت آن ها در فصل های خاصی از سال،  جمعیت برخی مناطق جنوبی استان در این مقاطع زمانی، چند برابر می شود که با افزایش مصرف با قطعی های مکرر آب روبرو هستیم و با کاهش بارندگی در سال های اخیر و شیوع کرونا قطع شدن آب مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته است که انتظار می رود در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به لوله کشی ها از سد سلمان فارسی و نیازسنجی از افراد کارشناس برای ارائه راهکار و برون رفت از کم آبی شهرستان ها  اجرا شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار