دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت؛

از لزوم ترکیبی شدن کلاس‌ها از مهر تا نجات اقتصاد کشور در گرو حرکت به سمت دانش بنیان‌ها

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «کلید حل مشکلات جامعه به دست علوم انسانی است»، «نبود تناسب رشته‌های دانشگاهی با مشاغل موجود/ معضلی که جامعه دانشگاهی را با بیکاری رو به رو کرد»، «برگزاری کلاس های دانشجویان جدید الورود از ابتدای مهر»، «نجات اقتصاد کشور در گرو حرکت به سمت دانش بنیان ها»، «کلاس‌های دانشگاهی از اول مهر باید ترکیبی برگزار شوند/ آموزش‌های مجازی را دیگر قبول نداریم» همراه بود.

کلید حل مشکلات جامعه به دست علوم انسانی است

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور  در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط آموزش و پژوهش اظهار کرد: همگرایی بین اجازی دانشگاه‌ها در حوزه کاری مدیران جدید و آموزش عالی در دنیا نقش زیادی دارد.

او افزود: یک همگرایی معنی دار در قالب یک مدل بین آموزش، پژوهش، امور فرهنگی، امور مدیریتی و امور منابع انسانی دانشگاه‌ها نقش دارد.

نقی زاده تصریح کرد: دیگر همانند سابق مرز‌های آموزش و پژوهش قابل تفکیک نخواهد بود، در حال حاضر برای داشتن پژوهش‌های خوب باید آموزش‌های خوبی داشته باشیم و همچنین برعکس آن عمل کنیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: نگاه مقوله آموزش و پژوهش باید به سمت و سوی رفع نیاز باشد. برای توسعه نیازمند رکن‌های اصلی هستیم که یکی از آن‌ها آینده نگری ماست که پژوهش به ما این امکان را می‌دهد تا نسبت به آینده‌هایی که لزوما نیاز الان نیست، ولی نیازآفرین در آینده خواهند بود، توجه کنیم.

نقی زاده گفت: اگر فقط به نیاز‌های فعلی صنعت نگاه کنیم شاید اصلا خیلی نیازی به فناوری‌هایی که الان روی آن‌ها کار می‌شود و بعدا مورد استفاده قرار می‌گیرد، نداشته باشیم.

او با بیان اینکه پژوهش باید آینده نگر باشد، تاکید کرد: باید بتوانیم در توسعه پژوهش به نیاز‌های گوناگون پاسخ دهیم و پژوهش باید به تقویت اجزای مختلف در دانشگاه منجر شود، باید یک فرهنگ رفتار بر اساس پژوهش و علم را داشته باشیم که موضوع بسیار مهمی است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به جایگاه پژوهش در حوزه علوم انسانی گفت: حوزه علوم انسانی یکی از حوزه‌های بسیار مهم بحث پژوهش در کشور است و باید باور کنیم که پژوهش در حوزه علوم انسانی به شدت نیازمحور باشد که این نیاز از جامعه تامین می‌شود و متقاضی آن می‌تواند دولت، اقتصاد و بخش‌های مختلف باشند که تقاضا را در حوزه علوم انسانی تولید خواهند کرد.

نقی زاده بیان کرد: در حال حاضر اگر به مشکلات اصلی اقتصادی و جامعه در کشور نگاه کنیم درمی یابیم که کلید عمده مشکلات به دست حوزه علوم انسانی است تا حوزه علوم فنی! برای مثال وقتی می‌گوییم که بهره بری نسبت به کشور‌های دیگر پایین است باید برای حل و رفع آن به سمت و سوی حوزه علوم انسانی برویم.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برای حل مشکلات جامعه نیازمند کمک علوم انسانی و یافته‌های پژوهشی آن هستیم؛ بنابراین پژوهش حوزه علوم انسانی باید نیاز محور باشد و تقاضا از سمت و سوی حاکمیت، بخش خصوصی و ... شکل می‌گیرد پس چاره‌ای جز بکارگیری پژوهش در حوزه علوم انسانی نداریم.

نبود تناسب رشته‌های دانشگاهی با مشاغل موجود/ معضلی که جامعه دانشگاهی را با بیکاری رو به رو کرد

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی  در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و رشته‌های غیر مرتبط اظهار کرد: موضوع افزایش رشته‌های غیر مرتبط به عنوان یکی از معضلات جامعه دانشگاهی شناخته می‌شود.

او افزود: فارغ التحصیلان رشته‌های مادر در حوزه مهندسی مانند: مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران و ... جذب بازار کار می‌شوند و رشته‌های آن‌ها کمتر با مشاغلشان غیر مرتبط است.

خشنود تصریح کرد: در رشته‌های پایین‌تر خیلی این مشکل را داریم که دانش آموختگان در رشته‌های تخصصی خود اغلب به علت اینکه اشتغال پیدا نمی‌کنند در کسب و کار‌های دیگر مشغول به فعالیت می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: رشته‌های غیر مرتبط فارغ التحصیلان دانشگاهی با بازار کار از یک طرف بعد روانی و شخصیتی و اجتماعی برای دانشجویان دارد و آن‌ها را در این زمینه افسرده می‌کند و از طرف دیگر بودجه آموزش عالی یا وزارت علوم در دانشگاه‌های دولتی برای تربیت و پرورش استعداد دانشجویان هدر می‌رود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

او با بیان اینکه برای رشته‌های غیر مرتبط با مشاغل فارغ التحصیلان دانشگاهی در ابعاد مختلف باید راه درمان پیدا شود، تاکید کرد: از تیم جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتظار داریم که با یک برنامه ریزی کلان و کلی نیازمندی‌های کشور را در افق آینده مشخص کنند و در این زمینه رشته‌های مورد نیاز را در برنامه‌های بلند مدت ۵ تا ۱۰ ساله درنظر بگیرند تا بتوانند به اینصورت رشته‌های نیازمند دانشگاه‌ها را تامین کنند.

خشنود گفت: در گذشته به برقراری تناسب میان رشته‌های دانشگاهی با فارغ التحصیلان توجه نشده و همه دانشگاه‌ها بر اساس نیازمندی‌های محلی و بخشی اعلام نیاز می‌کنند و این عامل باعث می‌شود تا دانشجویان تنها با راهنمایی‌های اولیه در رشته مورد نظر شرکت کنند که در نهایت در افق بلند مدت ۴ ساله کارشناسی یا سایر مقاطع بعد از فارغ التحصیلی به این نتیجه می‌رسیم که بازار کار متناسبی با رشته مورد نظر وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: وزارت علوم، معاونان آموزشی و دفتر برنامه ریزی وزارت علوم باید برقراری تناسب میان رشته‌های دانشگاهی با بازار کار فارغ التحصیلان را در دستور کار خود قرار دهد و به عنوان اولویت خود به آن نگاه کند تا هر چه سریع‌تر اصلاح شود و دیگر شاهد این موضوع نشویم، در غیر اینصورت دچار کمبود نیرو خواهیم شد.

خشنود بیان کرد: خیلی از فارغ التحصیلان و نخبگان ایرانی از کشور به علت نبود اشتغال و هزاران دلیل دیگر خارج می‌شوند وبرخی دیگر به علت علاقه به وطن و خانواده در این زمینه موفق نمی‌شوند.

او گفت: انگیزه فارغ التحصیلان دانشگاهی طی سال‌های اخیر برای خروج از کشور رو به افزایش بوده است.

برگزاری کلاس های دانشجویان جدید الورود از ابتدای مهر

عباس احمدی مدیر آموزش دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص نحوه بازگشایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال تحصیلی جدید گفت: باتوجه به میزان شیوع بیماری کرونا برنامه ریزی های صورت گرفته به نحوی است که دروس نظری به صورت مجازی و دروس عملی نیز به دو صورت حضوری فشرده یا ترکیبی (مجازی و حضوری) برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای سال تحصیلی آتی، ثبت نام اولیه برای دانشجویان ورودی 99 و ماقبل آن انجام شده است که تاکنون 5 هزار دانشجو در این مرحله ثبت نام کرده اند.

مدیر آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: در هر ترم تحصیلی ثبت نام در سه مرحله ثبت نام اولیه، ثبت نام تکمیلی و حذف و اضافه انجام می شود.

دکتر احمدی تاکید کرد: ثبت نام تکمیلی نیز هفته چهارم شهریورماه انجام می شود و برنامه ریزی شده تا سال تحصیلی جدید از 27 شهریورماه آغاز شود.

وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه سازمان سنجش نتایج آزمون سراسری را سریع تر از سال گذشته اعلام کرد بنابراین پیش بینی می شود ثبت نام از دانشجویان ورودی جدید در اواخر شهریورماه انجام و از اوائل مهرماه نیز سال تحصیلی این دانشجویان آغاز شود.

مدیر آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: هرساله دانشگاه صنعتی امیرکبیر حدود هزار و 400 دانشجوی ورودی جدید دارد.

دکتر احمدی گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته دورس نظری به صورت مجازی و دروس عملی نیز به صورت حضوری فشرده یا ترکیبی(مجازی و حضوری) برگزار می شود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی های آموزشی دانشگاه به نحوی انجام شده است که درصورت کاهش بیماری کرونا و تغییر رنگ بندی کرونایی بتوانیم بخشی از دروس را به صورت حضوری برگزار کنیم.

مدیر آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: تاکنون درخصوص امتحانات تصمیم گیری نشده و اگر شرایط فراهم باشد امتحانات حضوری و درصورت عدم وجود شرایط لازم امتحانات مانند گذشته به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

نجات اقتصاد کشور در گرو حرکت به سمت دانش بنیان ها

محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره افزایش بی رویه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: آمار و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی موضوع خوبی است؛ چرا که نشان می‌دهد در کشور دانش آموختگان خوب و باسوادی از دانشگاه‌های برتر و سطح یک تربیت می‌شوند.

او افزود: تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ایران یک مزیت نسبی محسوب می‌شود و اگر بتوانیم برنامه ریزی مناسب و درستی در این زمینه داشته باشیم به راحتی می‌توانیم از دستاورد آن‌ها استفاده کنیم.

رحیمیان تصریح کرد: فارغ التحصیلان دانشگاهی گنجینه‌ای برای کشور هستند، اما متاسفانه اقتصاد ایران ضعیف است در صورتی که باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم. فعالیت‌های معاونت علمی فناوری که هم اکنون در ریاست جمهوری انجام می‌دهند شامل حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های استارتاپی، شرکت‌های مختلف در سطح کشور و ... است و باید به نحو احسن و شایسته‌ای روز به روز افزایش یابد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها باید تقویت شوند و اطراف دانشگاه‌ها کسب و کار‌های کوچک دانش بنیان با ظرفیت حداکثر ۲۰ نفر رونق بگیرند و توسعه یایند، به عبارت دیگر اگر اقتصاد دانش بنیان در کشور اوج بگیرد فارغ التحصیلان خوب و با سواد برای ارتقای اقتصاد کشور به عنوان یک گنجی شناخته می‌شوند.

رحیمیان گفت: فارغ التحصیلان سرمایه‌های مملک هستند و به نفع کشور فعالیت خواهند کرد و به اینصورت اقتصاد خود را باید دانش بنیان کنیم تا بتوانند نقش برجسته‌ای در جامعه داشته باشند.

او اضافه کرد: اگر به سمت دانش بنیان‌ها حرکت کنیم صد در صد اقتصادمان نجات پیدا می‌کند و دانش آموختگان هم به عنوان سرمایه خواهند درخشید. در حال حاضر سایر کشور‌های دنیا هم همینگونه عمل می‌کنند، در واقع آن کشوری ثروت‌مند است که نیروی انسانی قوی دارد و بنابراین باید برای افزایش سواد فارغ التحصیلان بکوشیم و گفتنی است که در این زمینه جایگاه خوبی داریم؛ چرا که دارای نیرو‌های قوی و ارزشمندی هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران بیان کرد: اگر مدیریت و اقتصاد کشور به سمت دانش بنیان در حرکت باشد و از کسب و کار‌های کوچک حمایت کنیم مشاغل مناسبی مرتبط با رشته دانش آموختگان ایرانی در جامعه پدیدار خواهند شد که دغدغه دانشجویان را کاهش می‌دهد.

رحیمیان افزود: اگر بر پایه دانش بنیان در جامعه عمل کنیم صد در صد موفق خواهیم شد، برای جلوگیری از بیکاری حتی افراد می‌توانند در همان کسب و کار‌های خود به صورت جمعی و گروهی ایده‌های مناسبی ارائه دهند تا بتوانند تا فعالیت هایشان روز به روز گسترش یابد و رشد پیدا کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر از تمامی دانشجویان و مشاغل حمایت کنیم آن‌ها هم در همان زمینه موفق می‌شوند و می‌توانند کسب و کار‌های مناسبی راه اندازی کنند و به اینصورت دیگر دنبال مشاغل غیر مرتبط با رشته خود نمی‌روند، بلکه مشاغل مناسب با رشته خود را توسعه می‌دهند.

کلاس‌های دانشگاهی از اول مهر باید ترکیبی برگزار شوند/ آموزش‌های مجازی را دیگر قبول نداریم

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجویان، اظهار کرد: برای این که بتوانیم بازگشایی دانشگاه‌ها را انجام دهیم برنامه داریم تا تمامی استادان و دانشجویان واکسینه شوند.

او افزود: واکسیناسیون هوشمند یعنی بر اساس وظایفی که هر صنفی دارد آن را انجام دهیم، بازگشایی دانشگاه‌ها خیلی مهم است و بنابراین ما واکسیناسیون دانشجویان، استادان، پرسنل مرتبط در دانشگاه‌ها مانند پرسنل آزمایشگاه‌ها و اداره‌ها را باید در مدت کوتاهی قبل از بازگشایی دانشگاه‌ها انجام دهیم.

عین اللهی تصریح کرد: دانشگاه محور مولد است و اگر فعال شود و فعالیت کند آن وقت جامعه می‌تواند رشد علمی خود را پیدا کند و به درجات بالای علم و دانش برسد. تاکید داریم تا واکسیناسیون خود را برای تمام دانشجویان و استادان انجام دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص حضوری شدن آموزش‌ها از مهر برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، گفت: این که آموزش‌ها از مهر به صورت خالص، مجازی باشند را دیگر قبول نداریم و کاملا حضوری هم امکان پذیر نیست، بنابراین روش ترکیبی را برای بازگشایی دانشگاه‌ها از مهر به کار خواهیم گرفت.

عین اللهی خاطرنشان کرد: روش ترکیبی به این صورت است که کلاس‌ها حتما دایر شوند و مسئله مهم در این موضوع تعداد دانشجویان در کلاس‌های حضوری است، بنابراین هر دانشگاهی با توجه به شرایط و میزان آلودگی که در شهر و مکان مربوطه دارد، می‌تواند تعداد دانشجویان خود را مشخص کند، اگر یک کلاسی ۳۰ نفر جمعیت دارد باید آن را با ظرفیت ۱۰ نفری برگزار کند و مابقی به شیوه مجازی آموزش ببیند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار