فرماندار زرند گفت: پس از بررسی راه‌های ثبت قنات‌های شهرستان زرند به نتیجه رسیدیم تا تمدن قناتی منطقه به ثبت ملی برسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در نشست بررسی راه‌های ثبت ملی قنات‌های شعبجره بخش یزدان آباد و گرگاک از بخش مرکزی زرند که با حضور  محمد برشان پژوهشگر با سابقه‌ حوزه‌ قنات کشور در فرمانداری زرند برگزار شد بر راه اندازی دبیرخانه‌ ثبت قنوات شهرستان در زمره‌ آثار ملی تاکید شد.

علی صادقزاده، فرماندار زرندبا اشاره به سابقه‌ تمدنی قنات ایرانی در جهان گفت: قنات، مظهر آرامش، آسایش، امنیت و تمدن است و این افتخار بنام ایران در سطح جهان شناخته می شود و در این بین باید از نقش تاثیرگذار محمد برشان و همکاران و همراهان وی در راه ثبت جهانی برخی از قنات‌های استان کرمان در یونسکو قدردانی شود و در شهرستان زرند هم ما با تمام قدرت در راه ثبت ملی تعدادی از قنوات شهرستان در لیست آثار میراث فرهنگی حمایت می‌کنیم.

محمد اسلامی نماینده میراث فرهنگی در شهرستان زرند هم گفت: با توجه به اینکه موضوع ثبت ملی قنات‌های شعبجره و گرگاک در دستور کار قرار داشت، اما با توجه به استقبال فرمانداری، جهادکشاورزی، اداره آبیاری و بخشداری مرکزی مقرر شد ما فراتر از این دو به یک رشته قنات فکر کنیم و در نهایت بحث ثبت ملی تمدن قناتی شهرستان به تصویب رسید.

اسلامی افزود: تلاش می‌کنیم تا زمان هفته‌ گردشگری دبیرخانه تجهیز و رسما شروع به کار کند.

محمد برشان، پژوهشگر و مولف کتاب‌های متعدد در حوزه‌ قنات‌های کشور که برخی از آثار وی سندی برای ثبت جهانی قنات‌ها در اختیار یونسکو گذاشته نیز با ابراز خرسندی از همدلی مسئولان زرندی در راه ثبت ملی تمدن قناتی زرند گفت: پیش بینی می‌شود در صورت همکاری همه جانبه دستگاه‌های مرتبط، تا پایان سال پرونده‌ ثبت ملی تمدن قناتی زرند تکمیل و به ثبت برسد.

 محمدی رئیس جهاد کشاورزی زرند هم گفت: محمدبرشان از افتخارات استان در بخش شناسایی قنات ها هستند و حضورشان در زرند را به فال نیک می‌گیریم و آماده ایم در راه ثبت ملی تمدن قنات شهرستان نهایت همکاری را صورت دهیم.

 دریجانی رییس امور آب و فاضلاب زرند هم با اشاره به بحران آب و حفظ قنات‌ها به عنوان آثار تمدنی از ضرورت توجه به حفظ قنات‌ها سخن گفت و افزود: در قالب کارگروهی که در دبیرخانه تشکیل می‌شود امور آب نیز برای این اتفاق بزرگ تلاش و همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار