مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت:کشاورزان جهت جلوگیری از بروز بیماری‌های سیاهک و لکه نواری به روش‌های صحیح بذرها را ضدعفونی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: سیاهک‌های گندم و جو و لکه نواری قهوه‌ای جو از بیماری‌های خطرناکی هستند که درصورت بروز به میزان قابل توجهی از عملکرد و کیفیت محصول می‌کاهد.

او افزود: برای جلوگیری از بروز بیماری‌های سیاهک و لکه نواری جو در مزرعه توصیه می‌شود ترجیحا از بذرهای گواهی شده استفاده شود و از کاشت بذور آلوده به سیاهک در هر شرایطی خودداری گردد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: درصورتی که از بذور خودمصرفی استفاده می‌شود ابتدا بذور را بوجاری و دانه‌های چروکیده و بذر علف‌های هرز را جدا نموده و سپس بذرهای ضدعفونی صرفا جهت کاشت استفاده شودو به هیچ وجه به مصرف انسان و دام نرسد.

شجعی بر ضدعفونی کامل بذور تأکید و بیان کرد: برای اینکه ضدعفونی بذرها کامل صورت پذیرد لازم است قشر نازکی از سم روی بذر قرار گیرد که برای حصول نتیجه بهتر توصیه می‌شود از بشکه‌های گردان مخصوص ضدعفونی بذر استفاده شود و در غیر این صورت بذر را در محوطه باز روی پلاستیک ریخته و سم را اضافه و کاملا مخلوط نمایید.


انتهای پیام//م. د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.