بخش دولتی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز حوزه فناوری باشد

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به حوزه فناوری پیشرفت اساسی را در این حوزه خواهیم داشت.

سیاوش صمیمی مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به حوزه فناوری، اظهار کرد: با توجه به این که تنها سرمایه گذاری بخش دولتی نمی تواند پاسخگوی نیاز شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها باشد در نتیجه نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی در این عرصه ها خواهیم بود، اما به دلیل پیچیدگی سرمایه گذاری برای بخش خصوصی، ریسک بالای سرمایه گذاری، امکان مواجه با شکست و از دست دادن سرمایه سبب می شود تا بخش های خصوصی تمایل چندانی برای سرمایه گذاریدر این حوزه نداشته باشند در حالی که سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند منابع مالی خود را در اختیار شرکت ها و استارتاپ ها قرار دهند و هر دو سمت سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر از این همکاری منتفع شوند.

او افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی با اقدامات خود از قبیل پوشش ریسک سرمایه گذاری در تامین مالی جمعی و همچنین مشارکت در تاسیس صندوق های جسورانه بورسی که با هدف سرمایه گذاری بر روی شرکت های فناور و نوآور ایجاد شده اند، سرمایه گذاران بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان ترغیب نماید.

مدیر امور مجامع و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تصریح کرد: صندوق‌های جسورانه بورسی که  تا به امروز  ۱۰ عدد از آن ها  با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی درحال فعالیت یا در شرف اخذ مجوز فعالیت هستند با سرمایه ای که در اختیار شرکت‌های فناور قرار می دهند بخشی از سهام آنها را دریافت می کنند که در چنین شرایطی تامین منابع مالی شرکت ها اولاً از طریق بدهی و اخذ تضامین و وثائق نبوده و همچنین صندوق سرمایه‌گذار به معنای شریک، نهایت همکاری را با شرکت‌ها و استارتاپ‌های سرمایه پذیر جهت عبور از چالشها و مشکلات آتی خواهد داشت چرا که موفقیت هردو به یکدیگر گره خورده است.

صمیمی گفت: هم‌سرمایه‌گذاری با شتاب دهنده ها و صندوق‌های قانونی (عموما صندوق‌های پژوهش و فناوری) از دیگر روشهای سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی بوده و از این طریق با ارائه منابع به شتاب دهنده یا صندوقهای سرمایه‌گذاری اولاً پیشبرد کار را به نهاد تخصصی سپرده و ثانیا در سود و زیان پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک با این نهادهای تخصصی که در اینجا شامل شتابدهنده یا صندوق سرمایه‌گذاری باشد شریک بوده و لذا امکان بیشتری در اختیار این نهادها قرار میگیرد تا بعنوان بخش خصوصی فعالت خود را به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این حوزه گسترش دهند. در این راستا نیز صندوق نوآوری و شکوفایی طی مدت شش ماه که از ارائه این خدمت به شتابدهنده ها میگذرد، در سرمایه‌گذاری در بیش از ۴۰ استارتاپ مشارکت داشته داشته است. همچنین از طریق هم‌سرمایه‌گذاری با صندوقها منابع مالی به بیش از 48 پروژه تزریق شده یا به محض درخواست صندوق شریک آماده تزریق است.

او در خصوص عدم ریسک پذیری بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری و فناوری اظهار کرد: با توجه به این که تا به امروز تعداد شرکت های خصوصی موفق در سرمایه گذاری در حوزه فناوری محدود بوده است این امر سبب شده تا تمایل برای سرمایه گذاری به همان میزان کاهش یابد و تناسبی میان ریسکها و منافع موجود در این مسیر بخوبی روشن نشود. لذا در این راستا لازم است اولا با داستانهای موفقیت آمیز بیشتری مواجه باشیم و ثانیاً سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تجربیات مطلوبی از ورود خود به این حوزه حاصل نماید؛ در این صورت است که بخش خصوصی به این درک خواهد رسید که ورود به این حوزۀ سرمایه‌گذاری به چالش ها و مشکلات پیش‌روی آن و به پذیرش ریسک‌های موجود مربوطه می‌ارزد. در این مسیر است که تجربیات و تخصص‌ها برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اندوخته میشود و هرچقدر تخصص و توانایی بیشتر باشد، ریسک‌های عملیاتی کمتر شده و سرمایه‌گذاری بازده بیشتری خواهد داشت و دقیقا بازده بیشتر در مقابل ریسک کمتر یک حوزه سرمایه‌گذاری است که میتواند مهترین عامل جذب و حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در آن حوزه باشد. در همین رابطه نیز معاونت سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با ایجاد خدمات نوین سرمایه‌گذاری شامل پوشش ریسک سرمایه‌گذاران در تامین مالی جمعی، هم‌سرمایه‌گذاری با صندوقها، هم‌سرمایه‌گذاری با شتابدهنده‌ها، تاسیس صندوق‌های جسورانه بورسی و تسهیل انتشار صکوک نوآوری و موارد مشابه سعی دارد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه را تسهیل نماید.


بیشتربخوانید:


انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، دانش بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار