با توجه به تغییرات شرایط سیاسی در افغانستان، حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، باتوجه به تغییرات حکومت در افغانستان و حاکمیت طالبان، حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

حمید بابازاده عضو کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی در کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد گفت: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر افغانستان دور از انتظار نیست که توازن حضور نیرو‌های خارجی به نفع کشور‌های حامی قدرت حاکم (طالبان) رقم بخورد و عربستان، قطر، پاکستان نقش و اثر بیشتری حتی در آینده اقتصادی این کشور ایفا نمایند.

او شرایط کنونی برای حضور شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در افغانستان را به هیچ وجه مناسب ندانست و افزود: مهندسین ایرانی فعال در افغانستان می‌گویند که در حال حاضر باید دست نگه داشت. به هر رو باید نگران آینده حضور شرکت‌های اقتصادی ایران در این کشور همسایه باشیم. تعریف هر نوع دیپلماسی از جانب ایران با افغانستان، باید ما مدنظر قرار دادن اقتضائات اقتصادی باشد.

عضو کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان نیز در حال بررسی شرایط در افغانستان و شناسایی ظرفیت‌ها است و نتایج بررسی خود را ظرف دو هفته آینده اعلام می‌کند.

همچنین محسن خندان دل رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تغییر شرایط سیاسی و حاکمیت طالبان در افغانستان وضعیت فعالیت شرکت‌های فنی و مهندسی خراسان رضوی را بلاتکلیف گذاشته و بسیاری از پروژه‌هایی که شرکت‌های ایرانی مجری آن‌ها بوده‌اند؛ نیمه تمام باقی مانده است و این شرایط هزینه‌های سربار و مضاعفی را برای شرکت‌ها بوجود می‌آورد و باید هر چه سریع‌تر نسبت به این موضوع تدابیر لازم اتخاذ شود.


بیشتر بخوانید


او افزود: پیش بینی‌ها در مورد کشور افغانستان تحقق پیدا کرد و تغییرات حکومتی در افغانستان محقق شد و شرایط موجود، آینده فعالیت‌های اقتصادی در این کشور همسایه را پیچیده کرده است به ویژه برای شرکت‌هایی که تا پیش از این در افغانستان فعال بوده اند.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: به طور قطع این تغییرات نیاز به همراهی و همفکری به منظور حفظ منافع بخش خصوصی ایران در کشور افغانستان دارد چرا که تحولات سیاسی مذکور، فعالیت‌ها و پروژه‌های فنی و مهندسی را صد درصد تحت الشعاع قرار داده است و نیرو‌های مدیریتی و کارشناسی و تخصصی این بخش به درخواست دستگاه دیپلماسی ایران از افغانستان خارج شده اند.

خندان دل بیان کرد: آنچه در این شرایط مهم است وجود پروژه‌های نیمه تمام فنی – مهندسی شرکت‌های ایرانی و تجهیزات و ملزومات باقیمانده آن‌ها در افغانستان است که خواب این تجهیزات و عدم وصول مطالبات این شرکت‌ها هزینه‌های زیادی را بر آن‌ها تحمیل می‌کند، چه بسا با طولانی شدن روند بازگشت شرکت‌های ایرانی به افغانستان، برخی از پروژه‌ها را از حیض انتفاع خارج نیز خواهد کرد.

او تصریح کرد: هرچند که باید منتظر ماند تا دید چه اتفاقی در افغانستان رخ خواهد داد، اما هر روز تاخیر در وصول مطالبات شرکت‌های ایرانی ضرر زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند، از سوی دیگر کشور افغانستان هر لحظه نیاز به برق و گاز دارد که این مهم حضور شرکت‌های فنی و مهندسی را در آن کشور اجتناب ناپذیر می‌سازد، از طرفی هم اینک بخش زیادی از برق و گاز افغانستان از طریق ایران تامین می‌شود و بخش بزرگی از تجهیزات و تاسیسات نگهداری مربوطه نیز توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌گیرد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: با این حال با توجه به ورود کشور‌هایی مانند عربستان، قطر و امارات متحده عربی به افغانستان و نزدیکی افکار طالبان در حوزه‌های عقیدتی به این کشورها، بعید نیست که کشور‌های مزبور جای خالی ایران را در پروژه‌های فنی و مهندسی افغانستان پُر کنند.

خندان دل اظهار کرد: باید فعالان بخش خصوصی پیش بینی‌های لازم برای آینده پروژه‌های فنی – مهندسی در افغانستان را انجام داده و پیشنهادات خود را در این خصوص به مدیران دستگاه دیپلماسی ارائه دهند چرا که به طور قطع خلاء نیرو‌های تخصصی در کشور افغانستان با خارج شدن بخش بزرگی از نیرو‌های متخصص در حوزه فنی و مهندسی، پُرچالش خواهد بود.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۳:۲۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
فعلا اوضاع افغانستان خرابه // الان بهترین وقته که هرچی بنجل دارید بندازید یهشون // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۲۱:۳۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
همینکه سیاست گذاری کشورمون تو ریل کش مکش سیاسی با پاکستان شاخ به شاخ نشد و برای غرب و صهیونیستها بازیچه نشد خودش بزرگترین برد محسوب میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
خیلی بد